Ці спеціальності вельми часто плутають. А буває й так, що роботодавці намагаються заощадити і об’єднують дві позиції, щоб їх виконував один працівник. В цій статті розберемося, чим схожі ці професії, а в яких моментах вони суттєво відрізняються.
Інколи, в певних випадках, обов’язки цих професій може суміщати одна людина. В невеликих проєктах з кількома розробниками продакт-менеджер може перебрати на себе функції системного чи бізнес-аналітика, оскільки добре розбирається в продукті. Але в крупніших проєктах поєднання цих ролей обернеться проблемами: постраждають або бізнес-задачі, або технічні рішення.
Безперечно, ці фахівці працюють над тими самими проєктами, тільки завдання в них різні. Бізнес-аналітик формує бізнес-цілі і вимоги, визначає проблеми і фактори росту, формулює бізнес-задачі. Системний аналітик заглиблюється в технічні рішення, він обізнаний із принципами загальної теорії систем і методами системного аналізу.
Загалом аналітики є незамінними фахівцями в розробці ІТ-продуктів. Їхню функціональні обов’язки можна уявити як важливі ланки одного ланцюга:
БІЗНЕС — БІЗНЕС-АНАЛІТИК — СИСТЕМНИЙ АНАЛІТИК — ТЕХНІЧНЕ РІШЕННЯ
Звичайно, для спрощення ми прибрали з цього ланцюжка інших важливих ІТ-фахівців: розробників, тестувальників, тімлідів, системних архітекторів, продакт-менеджерів тощо. Але ця спрощена схема показує важливий зв’язок між бізнесом, тобто замовником, і кінцевим технічним рішенням, яке задовольнятиме потреби користувачів. Такий підхід гарантує високу якість кінцевого ІТ-продукту на всіх етапах взаємодії з користувачем.
Цей фахівець з’являється в проєкті на початковій стадії. Його послуги незамінні, оскільки він допомагає замовнику сформулювати проблему, виявити прогалини в його пропозиціях і запропонувати рішення, як їх усунути. Згодом вони визначають бізнес-цілі, які має принести кінцевий продукт.
Загалом бізнес-аналітика можна вважати універсальним спеціалістом. Він здатен заглибитися в специфіку різних галузей, як-от логістика чи електронна комерція. Його основні скіли:
Пояснимо на прикладі типові обов’язки бізнес-аналітика. Приміром, є ІТ-продукт, на пробний період якого користувачі охоче підписуються, внаслідок чого клієнтська база зростає. Але коефіцієнт конверсії в платних клієнтів завмирає на низькому рівні. А все тому, що після завершення пробного періоду користувачі створюють нові безкоштовні акаунти. Що робити в такій ситуації бізнес-аналітику?
По-перше, аналізується ринок, щоб визначити оптимальну ціну на продукт. І нехай показники щоденних активних юзерів, щотижневих і щомісячних користувачів перебуває на високому рівні, лише частина з них купують платну версію, оскільки ціна продукту зависока. Напрошується закономірний висновок — знизити ціну продукту. Бізнес-аналітик вивчає можливості впровадження доступних опцій підписки, щоб стимулювати перехід користувачів з базового тарифного рівня на платні.
По-друге, він пропонує маркетингові стратегії, які містять у собі персоналізований досвід, ретаргетинг і розсилку повідомлень в додатку. По-третє, пропонує впровадити технічні засоби захисту, які обмежують створення повторних безкоштовних акаунтів. Специфіку реалізації цього підходу доручають системному аналітику, з яким бізнес-аналітик на цьому етапі тісно співпрацює.
Основне завдання цього фахівця полягає в забезпеченні зв’язку між потребами бізнесу і технічними рішеннями. Їхні навички критично необхідні в ІТ-продуктах з численними інтеграціями і складними системними компонентами. Вимоги бізнесу в майбутньому можуть змінюватися, підлаштовуючись під нові реалії, що вимагає гнучкого реагування великої кількості команд, залучених у масштабну розробку і подальшу підтримку готового продукту.
Типовий робочий процес системного аналітика містить наступні етапи:
Наведемо приклад обов’язків системного аналітика, продовживши попередню аналогію з бізнес-аналітиком. Отже, потрібно якось вирішувати проблему з конвертацією безкоштовних користувачів у платні. Поспілкувавшись з бізнес-аналітиком, системний аналітик підбирає оптимальні стратегії реалізації свого задуму. При цьому він має враховувати технічні обмеження продукту, бюджет і терміни.
Припустимо, що обрані ним рішення пов’язані з маркетинговою складовою і технічними обмеженнями на пробну реєстрацію. Системний аналітик доопрацьовує їх, уточнивши процедури CRM і покращивши веб-аналітику, додає SMS-підтвердження і обмеження на реєстрацію з одного IP-адреса. Ці вимоги згодом фіксуються у відповідних документах для керівника проєкту і команди розробників.
Таким чином, системний аналітик повинен:
Підсумуємо. Обов’язки цих фахівців докорінно відрізняються. Намагання сумістити дві професії з метою економії в кінцевому результаті призведе до вигорання і плинності кадрів. Це слугує засторогою і пошукачам, і роботодавцям: універсальність зустрічається рідко, на практиці розробка і втілення в життя ІТ-продукту потребує послуг обох спеціалістів.
У цій статті поговоримо на таку важливу тему, як будувати команду мрії.
Дізнайтеся про бадді-систему докладніше разом із порталом працевлаштування Jobs.ua.
Портал з працевлаштування Jobs.ua пропонує зазирнути за ширму «творчого» письма ШІ і з’ясувати, чому справді талановитим письменникам і журналістам нема про що турбуватися.
Ділимося з вами рекомендаціями, як виховати в дітях працелюбність, бо це одна з найкращих речей, що можуть передати батьки своїм нащадкам.