Вистачить однієї нещирої, фальшивої людини в діловому оточенні, щоб якоїсь миті все рухнуло, наче доміно. Як у відомій приказці, коли ложка дьогтю псує бочку меду. Пропонуємо з’ясувати, яких людей краще уникати, щоб максимально убезпечити бізнес від нещирих представників homo sapiens.
Йдеться не про допитливість як таку. Коли ви знаєте, що цей колега чи партнер любить цікавитися бізнес-процесами, любить вислухати і поставити вдумливе, а іноді дотепне — чи каверзне — питання. Ні, йдеться про людей, які люблять випитувати надто особисті речі: ваші політичні чи релігійні погляди, думка про керівництво і таке інше. Повірте, такі люди все добренько намотують собі на вус і в певний момент можуть використати проти вас. Або вже тихцем використовують, просто ви про це ще не знаєте.
Вчіться відстежувати таку нездорову зацікавленість. Коли людина питає, як-то кажуть, зовсім «не по темі». Інша справа, повторимось, коли між вами відбувається ділове спілкування, обмін думок між професіоналами своєї справи, роз’яснення технічних аспектів вашої діяльності, уточнення деталей тощо. Тут зацікавленість лише можна привітати, бо відчувається, що перед вами — людина задіяна, зацікавлена і залучена в процес.
Лицеміри, тобто нещирі в своїй поведінці і словах люди — непослідовні люди, можна й так сказати, — люблять примружуватися на співрозмовника, дивлячись мовби «зверху». І «скляний погляд» їм теж властивий (не плутати з творчими людьми, коли ті під час розмови з кимось можуть раптово «відлетіти» в ті далекі вирії, де часто літають уявою митці всіх гатунків). Це відбувається, бо людина «ловить» певну асоціацію з довколишнього простору, а розвинене абстрактне мислення одразу ж підкидає соковиті яскраві малюнки, асоціації, цілі ланцюжки асоціацій… і людина провалюється в свої думки, забувши про співрозмовника. В такій поведінці нічого «кримінального» немає, вона вам не нашкодить, потрібно це розуміти.
А от скляний погляд нещирих людей має дещо іншу природу.
Скляний погляд — це коли людина наче й слухає вас, але її очі ненадовго завмирають, наче вони дивиться «крізь вас». Це не «відліт» у краї фантазій і розвиненого абстрактного мислення, ні. Це означає, що ця людина відсторонилася від розмови. Те, що ви їй говорите, нецікаве; та й ви самі можете бути нецікавими як людина. Але вона у спілкуванні з вами бачить певний інтерес, тому не перериває на пів слові, бо в силах «потерпіти» якийсь час вашу присутність.
Знову ж таки, не плутаємо з випадками, коли людина не поспішає з відповіддю, бо ретельно її обдумує. Щоб краще сформулювати, гарніше і точніше донести свою думку. Нещирі люди навмисне тягнуть з відповіддю, мовби «підтуплюють». Ні, не підтуплюють, а свідомо затягують відповідь, бо вдають, що обмірковують свої слова. А насправді лиш стримують роздратування.
Знайома поведінка? Впізнали когось із друзів, приятелів, партнерів?
В цій справі нещирі люди — справжні мастаки. І гарно при цьому посміхнуться, мовби медом намажуть. Але в тому меді є трошки від того самого дьогтю з приказки. «Не вірю, що ти зміг це», «Сміливо, що ти наважився на таке» — подібні фрази з ядучим душком і присмаком виразно говорять про нещиру людину. Добра від неї не чекайте, не діждетесь.
А от добру купу дьогтю така людина може накласти. З тією самою медовою усмішечкою і в’їдливими словами, прихованими за маскою доброзичливості.
Теж класика жанру. Коли ви хочете обговорити щось серйозне, а нещирий друг (приятель, знайомий, бізнес-партнер) різко змінює русло бесіди. Та ще й на щось несерйозне перемкнеться, наче дуркує з вами (анекдот, як зіграли вчора футбольні команди тощо). Після такого спілкування зазвичай лишається неприємний осад на душі. Намагайтеся по-максимуму обмежити спілкування з цими людьми, якщо не хочете раз за разом прибирати цей неприємний осад з душі.
Всі ці фамільярні, начебто доброзичливі — а насправді ні, — поплескування по плечі, ощупування біцепса чи переставляння ваших речей на столі. Така людина без проблем всядеться біля вас на столі, переставить при цьому чашку кави, яку ви ще не допили, і навіть не спитає перед тим, чи можна це зробити. Не можна, звісно, але така людина й не питає, ось у чому справа.
Це підсвідоме бажання одразу «задомінувати» над вами, щоб продавити на своє прохання чи сумнівну пропозицію. Досить часто люди ведуться на таку поведінку, аби лиш дав чимшвидше спокій. Але це хибна тактика. Потім «заплатите» вдвічі більше. Такій людині, не вагаючись, треба давати відсіч. Культурно, без емоцій, максимально спокійним тоном. Приміром, нахабі можна відповісти непрямо на його питання (чи що він там скаже): «Злізь із мого столу, а тоді поговоримо». І дивитеся в очі, даєте знати, що вас так легко не візьмеш.
Що лишається робити такій людині? Два варіанти — проігнорувати ваше прохання. В такій ситуації ви цілком справедливо можете відповісти так само: ігнорувати слова цієї людини, бо вона вас не поважає від слова «зовсім». Або ж вас послухаються, злізуть зі столу, але тоді вже гонору поменшає. А маленька перемога вам таки додасть сміливості. І впевненості в своїх силах. А маленька поразка відбирає трохи впевненості, чи не так? А якщо в офісі присутні інші люди, їм ви теж даєте знати, що з вами такий номер не пройде.
Наче нескладно, але досить часто все відбувається за сценарієм нахаби. Нахаби знають про це, тому люблять цим користуватися. І, на жаль, часто-густо їм це вдається.
Треба вміти стримувати при цьому негативні емоції. Та легко сказати, а важко зробити, еге ж? Щоб максимально підготувати себе до подібних речей в майбутньому, візуалізуйте іноді в голові такі ситуації і способи їм протидії. Так ви збільшуєте ймовірність того, що ваш мозок, ваш розум правильно прореагує, не розгубиться. Бо є заготовки, напрацювання, якими він у стресовій ситуації скористається.
Отже, не конфронтуйте. Не дозволяйте вивести себе на емоції. Бо тут діє гірке правило: хто перший зірвався, той програв. Пам’ятайте: ви не купюра в сто євро, щоб усім довкола подобатися. Всім не сподобається, як би не старався. І час життя варто витрачати на тих людей, хто щиро вас цінує і любить.
На заміну старій філософії work-life balance приходить нова концепція, work-life blend. Розбираємося разом із Jobs.ua, що за новий тренд з’явився в світі праці.
У вашому оточенні є люди, які говорять так швидко і нерозбірливо, що нічого не збагнеш? Але навіть такі люди можуть заговорити чітко і переконливо, якщо скористаються добіркою чудових вправ для дикції, які підготував Jobs.ua.
Ви знали, що один цікавий тест на визначення профпридатності допоміг незвичайному в’язню втекти з в’язниці? Поговоримо про це в статті, а також з’ясуємо, які популярні тести стануть орієнтиром у визначенні ваших сильних сторін і вибору професійної кар’єри.
Портал з працевлаштування і пошуку роботи Jobs.ua поставив низку питань штучному інтелекту Grok від X, щоб дізнатися, що думає цей ШІ про перспективи такої цікавої, потрібної і важливої в літературному світі професії, як літературний агент.
Розглянемо в статті метод STAR, щоб ваші відповіді на співбесідах набрали структурованого вигляду, були логічними, зрозумілими і переконливими.