Фріланс, або «вільна робота», яка часом, навіть не передбачає ніякого контракту між роботодавцем та виконавцем, вже давно став звичайним явищем на ринку праці України. Представники численних спеціальностей, які можуть виконувати завдання віддалено або співпрацювати із кількома замовниками, зрозуміли переваги такої співпраці, а сучасні високотехнологічні можливості обумовили ефективність процесів виконання фріланс-завдань.
Поява пандемії коронавірусу (COVID-19), лише посприяла розвитку всіляких напрямків фрілансу, створив «гарні» умови саме для самостійного регулювання часу та виконання завдань віддалено. Сьогодні, у часи, коли світ лише починає оговтатися від коронавірусної навали (принаймні, сподіваючись на це), чимала кількість працівників намагаються залишитися працювати віддалено, саме завдяки можливості поєднувати такий формат роботи із виконанням додаткових фрілансових завдань.
Тож, популярність фрілансу є доведеним фактом, але перед тим, як вирішити змінювати «класичний2 тип співпраці із роботодавцем та залишати офісні простори, зверніть увагу й на певні «проблеми», які можуть спіткати вас саме на шляху роботи по фрілансу.
Фріланс, «теле робота» або дистанційна робота: саме так прийнято називати співпрацю подібного типу, яка набула популярності в світі, починаючи з вісімдесятих років минулого сторіччя, та популярність якої була обумовлена стрімким зростання технологічних можливостей людства. Зазвичай, до зайняття фрілансом стають представники різних, більш-менш креативних, напрямків, й можливістю стати «вільним художником» користуються тисячі програмістів, дизайнерів, консультантів, коучів, копірайтерів, перекладачів, журналістів, сценаристів та письменників.
Для того, щоб заробітки за допомогою фрілансу були вдалими, не забувайте про такі розповсюджені помилки, які часто стають перешкодами у роботі спеціалістів такого типу.
Важливою частиною вдалої роботи фрилансера з будь-якого напрямку, є його професійна репутація, яка, в свою чергу, напряму залежить від того, наскільки він вміє не порушувати терміни виконання роботи та своєчасно відправляти готові завдання замовникові. «Дедлайн» (dead line) в перекладі з англійської мови, буквально означає «мертву лінію» - тобто, дату та час, після якої виконання завдання або є простроченим, або навіть, стає неважливим. Вміння не пересікати таку «обмежувальну лінію» стає необхідним та безцінним надбанням будь-якого фрілансеру. Ті спеціалісти, котрі не дотримуються необхідних часових меж, швидко втрачають довіру замовників, а значить й аудиторію клієнтів, й самі гроші
Треба пам’ятати про терміни та їхню важливість, яка для замовника є не меншою, аніж й ефективність та якість виконаного завдання. Беручись за таку фріланс-роботу, треба ретельно розрахувати власні можливості та об’єм завдань, які ви взялися виконувати.
Ті, хто лише розпочинають роботу фрілансерами, особливо дизайнери та копірайтери чи інші створювачі контенту для онлайн видань, часто просто не до оцінюють власний труд. Новачкам здається, що вміння писати, малювати та інші «м’які скіли» - саме така собі «особливість» чи «супер можливість», яка матиме однаковий потенціал протягом всього часу роботи.
Однак, створювання контенту, за який платитиме замовник, найчастіше немає нічого спільного із «вільною творчістю» та стає такою роботою, яка потребує чимало сил та здатна виснажити будь-яку креативну особистість доволі скоро. В решті решт, отримуючи винагороду, яка виявилася суттєво заниженою у порівнянні із зусиллями, які довелося прикладати до виконання завдання, фрілансери швидко втрачають віру в те, що роблять та здатні покинути спроби заробляти фрілансом. Водночас, такі дії призводять до руйнування цінової політики на самому ринку, й потім, вже досвідчені виконавці стикаються із низькою оплатою за їхні послуги.
В інших випадках, новачки-фрілансери намагаючись «захопити» власну аудиторію, навмисно знижують ціни, справедливо розмірковуючи на те, що до вмілого новачка із низькими цінами скоріше прийдуть замовники. Проте, з часом, відчув власні можливості та упевнившись у своїй кваліфікації, як спеціаліста - фрилансера, необхідно «переходити на новий рівень» та вказувати «більш реальні» суми в якості власного гонорару.
Щоб не створити самому себе «фінансову пастку» в майбутньому, треба ретельно проаналізувати ситуацію на ринку та вивчити ціни на запропоновані послуги, одразу, пропонуючи реальні розцінки та «беручі» власну клієнтуру ефективністю та оригінальністю виконання завдань.
Звичайно, не завжди процес співпраці із замовником буде перетікати повільно та без жодного «каміння» на своєму шляху. Численні життєві ситуації, можуть поставити під загрозу своєчасне виконання проекту або своєчасну оплату послуг фрілансерів. Звичайно й те, що «дивитися» на такі ситуації можна по-різному. З одного боку, замовник має право вимагати своєчасного виконання завдання та платити лише за якісну роботу, яку здали у необхідні строки. З іншого боку, як будь-яка людина, роботодавець може й «стати на бік» виконавця та зрозуміти ті причини, що спонукали його порушити договір про співпрацю
Так саме, й виконавець, завжди може сумлінно вимагати своєчасної платні за ту роботу, яку він здає у строк, або «йти на зустріч» та «розуміти2 замовника, який затримує оплату бо має реальні складнощі чи проблеми в бізнесі. Все залежатиме від людей, та їхньої порядності, але, якщо ви невдоволені поведінкою свого партнера по співпраці, не кваптеся розпочинати лайки та висувати всілякі претензії.
Робота фрилансера – це люди, які в нього замовляють ті чи інші послуги. Тож, можливо є сенс, пійти на зустріч своєму клієнтові та «пограти» де-який час на його умовах. Коли стане потреба у розумінні ваших дій, він так само проявить порядність та розуміння до вас самих.
Якщо ви є такою собі «запальною» людиною, не намагайтеся вирішувати проблеми. Що виникають у вас із замовником одразу. Краще, згодом, «трохи охолонув», поцікавитися в чому суть претензій та постаратися вирішити ситуацію, яка виникла, вкрай «мирним шляхом».
Вовка ноги кормлять. Це відоме прислів’я й про фрілансерів, в тому числі. Навіть, маючи дуже «щедрого» замовника, який просто «завалює» вас роботою, намагайтеся знаходити час й для виконання завдань інших клієнтів. Таким чином, ви створите необхідну базу, яка допоможе вам не залишитися у вирві фінансових проблем, у разі, якщо ваш постійний замовник буде змушений «зробити паузу» або, взагалі, відмовитися від співпраці з вами.
Ідеальний варіант – це де-кілька джерел для заробітків у кожного фрилансера. Так він може не лише «перемикатися» з однієї роботу на іншу. Але й мати більшу впевненість в тому, що буде забезпечений, хоча б мінімумом роботи у будь-який час та не залежатиме від ситуації. Яка складеться в одного «головного» замовника».
Гроші можуть вирішувати, майже все, але не треба часто братися за нецікаву роботу. Можливо, один два рази ви й погодитися виконати завдання, яке геть вам не цікаво, але за яке гарно платитимуть. Пам’ятайте, якщо в пріоритеті пошуків завдань, ви поставите лише великі гонорари, ви ризикуєте швидко вигоряти, виконую чи ту роботу, яку не маєте бажання виконувати.
Професійний фрілансер завжди знаходить «золоту середину» між заробітком та виконанням тієї роботи, яку він буде робити із зацікавленістю. Починаючи з тих робот, які змогли «знайти та узяти на виконання», намагайтеся скоріше знайти свою нішу, в якої вам буде гарно працювати та ті теми завдань, які ви будете виконувати із задоволенням.
Праця з дому, а так працює більшість фрілансерів, це завжди важка справа. Тож й лінощі, й різні прояви прокрастинації можуть стати постійними «супутниками» в будь-якого фрілансерові-початківці. Однак, використовуючи різні засоби боротьби із такою проблемою, її можна швидко здолати. Ведення графіків та календарів власних завдань із помітками дедлайнів – гарно у тому допомагають. Головне розуміти, що робота по фрілансу – така сама робота, як й «класична» офісна. Проте, вона має не меншу, а навпаки, більшу відповідальність від того, хто вирішив працювати таким чином.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».