Полюбляєте перекусити шоколадними батончиками Mars, Snickers, Twix чи Milky Way? Любите жуйки Orbit чи Wrigley, а домашнім улюбленцям купуєте корми Whiskas, Pedigree чи Royal Canin? Можливо, ви здивуєтесь, але вся перерахована продукція виробляється однією продовольчою корпорацією, «Mars, Inc.». В цій статті давайте поговоримо, як зародилася «солодка» історія успіху корпорації, управління якою вже понад століття залишається в руках однієї сім’ї.
«Не було б щастя, так нещастя допомогло». Хтозна, як склалося б життя засновника компанії, якби не захворювання на поліомієліт в дитинстві. Франклін Марс не відвідував школу, навчався вдома, а також допомагав мамі, яка виготовляла солодощі на продаж. Так і минуло його дитинство, що й визначило всю його подальшу долю.
В 19 років Франклін задумується про власний бізнес, тоді ж вперше одружується. Щоправда, шлюб протривав лише вісім років: існує версія, що сімейні стосунки зазнали краху через невдалу спробу Френка відкрити свій бізнес. Але вже через рік він одружується знову, і з другою дружиною спільно відкривають невелику компанію з виробництва і реалізації солодощів. Стосовно початкової назви компанії теж існують розбіжності: одні джерела стверджують, що спершу компанія називалася Mar-o-Bar, інші джерела наполягають на іншій назві – Mars Candy. Так чи інакше, шлях Френка Марса до великих прибутків та успіху не назвеш простим. Більшість біографічних джерел сходяться на думці, що він кілька разів банкрутував, хоча причини невдач не називаються.
Справжній успіх прийшов на початку 1920-х років, коли Франклін придумав свій легендарний молочний батончик. Знову ж таки, існує дві версії, як усе трапилося. За першою версією, Френк додумався завертати шоколад у фольгу, який доти продавався тільки на вагу; відповідно, руки людей вимащувались солодким, що спричиняло, як розумієте, певний дискомфорт (особливо влітку). Друга версія стверджує, що Форест, син Френка, любив смакувати шоколадними коктейлями, і саме він запропонував батьку створити батончик з аналогічним смаком.
Так чи інакше, але в 1923 році з’явився батончик Milky Way, який одразу підкорив серця американських ласунів і ласунок. Успіху «Молочному шляху» передувала також оригінальна реклама, яка зображала огрядного чоловіка, який порятувався після кораблетрощі, з’ївши декілька батончиків Milky Way. Безперечно, ви теж пам’ятаєте телерекламу з 1990-х, яка стверджувала, що батончик не тоне в молоці (а він і дійсно не тоне).
Ще одним «солодким» успіхом компанії став батончик Snickers, склад якого був розроблений в цьому ж 1923 році, але випуск розпочався лише через сім років. Цікавий факт: Франклін Марс усе життя захоплювався верховою їздою, тому й назвав новий батончик на честь улюбленого скакуна.
Отже, один вдалий продукт визначив долю компанії. Milky Way став беззаперечним хітом на продовольчому ринку США, і потужності компанії тільки зростали. Цьому не завадила навіть Велика депресія: коли інші компанії зазнавали банкрутства, Френк Марс вводив нову продукцію і збільшував обсяги виробництва.
Наприкінці 1920-х син Френка Марса отримує посаду в компанії. Амбіції Фореста сягали ще далі, ніж батьківські. Вважається, що Форест надихався прикладом Джона Рокфеллера, але водночас він вважав, що зможе заробляти ще більше грошей, ніж сам Рокфеллер. Що ж, амбіції і наполегливість Фореста вивели компанію батька на новий рівень, але це трапилося згодом. Появі величезної корпорації спершу передував конфлікт між батьком і сином.
Дослідники історії компанії вважають, що непорозуміння виникли через розбіжності у поглядах. Буцімто Франклін всього лиш прагнув до безбідного життя, а Форест шукав можливості для виходу на міжнародні ринки. Більше того, він вважав, що батько керує компанією нераціонально, через що вони частенько сперечалися. Ситуація дійшла до точки кипіння, і шляхи батька й сина розійшлися: Форест переїхав до Великобританії з 50 тис. доларів у кишені та правом на виробництво Milky Way в Європі.
Першим визначним продуктом Фореста в Європі став батончик Mars. Але часи були непрості, люди неохоче купували шоколад, і для популяризації батончика було вирішено зробити акцент на його властивостях: «Виготовлений з корисних інгредієнтів, Mars зарядить вас енергією!». Такий підхід спрацював на відмінно, і невдовзі батончик стає лідером продажів на європейському ринку.
Згодом Форест придумає славнозвісні драже M&M’s, а ідею він нібито підгледів в революційній Іспанії: тамтешнім солдатам на додачу до основного раціону видавали шоколадні цукерки в спеціальній оболонці, яка довго не танула. Кондитер оцінив перспективи такого рішення, і в 1940 році, повернувшись в США, він заснував компанію M&M. Найважливішим клієнтом на той час стала армія США.
Згодом з’явилися й інші інноваційні продукти Фореста Марса: рис швидкого приготування Uncle Ben's… і корми для домашніх тварин. Знову ж таки, це відбулося завдяки спостережливості Фореста: він збагнув, що людська їжа не надто підходить для годування котів і собак. Відтак, потрібен спеціалізований корм, щоб годувати домашніх улюбленців. Так побачили світ бренди Pedigree и Whiskas, які швидко закріпилися у відведеній їм ніші.
Форест сповідував жорсткий стиль управління. За допущені помилки робітника могли звільнити без зайвих розмов. А все тому, що Форест ставив якість продукції на перше місце. Навіть нерівно зображені букви М на драже – це було неприпустимо.
Що цікаво, в офісах компанії не було навіть перегородок: всі працювали разом, і прості співробітники, і керівники. Окрім цього, топ-менеджерам не надавалося жодних бонусів, включно із службовими автомобілями. Це правило поширювалося навіть на синів Фореста. Але на зарплати він не скупився, а сумлінні працівники отримували пристойну доплату, яка залежала від рангу працівника і його досягнень. Цей підхід зберігається в компанії досі.
Форест неухильно притримувався п’яти принципів в управлінні компанією: якість, ефективність, відповідальність, взаємовигода і свобода. Безперечно, такий підхід дозволив компанії й дотепер зберігати лідерські позиції у виробництві «солодкої» продукції (і не тільки солодкої).
На сьогодні «Mars, Incorporated» – одна з найбільших компаній США і світу, її прибуток в 2020 році склав 37 мільярдів доларів. Корпорацію регулярно вносять в списки компаній з достойними умовами праці, а спадкоємці Франкліна і Фореста Марсів й надалі залишаються одними з найбагатших людей світу.
Так склалося, що в процесі найму більше прийнято звертати увагу на вміння і сильні сторони кандидата. Професійні досягнення і досвід — це чудово, але рекрутер не може знати апріорі, якою людиною є кандидат перед ним. Нижче спробуємо з’ясувати, які риси кандидата мають насторожити рекрутера.
Токсичні люди становлять більшу проблему, ніж здається на перший погляд. Вони можуть перетворити улюблену роботу на справжнісіньке пекло. Звичайно, якщо працюють поруч з нами. В цій статті пропонуємо поміркувати над життєвими уроками, які можна отримати від спілкування з токсичними колегами.
Окрім того, як і що ми говоримо, важливу роль у спілкуванні відіграють міміка, рухи руками, постановка тіла. Але, на жаль, ми часто забуваємо про це, та й особливого значення не надаємо. А даремно. Від того, як ми поводимося на співбесіді, переговорах, ділових зустрічах, може залежати наша кар'єра.
Від попередніх поколінь зумери відрізняються передусім посиленим прагненням до життєвого балансу, гнучкості й свободи у виборі роботи. Та чи варто сприймати на ринку праці їхню амбітність як недолік? Давайте поміркуємо над цим питанням, а ще спробуємо розвінчати міфи про їхній підхід до роботи і життя.
Часті блекаути й аварійні відключення електроенергії висувають нові стандарти до енергонезалежності. Причому як власного житла, так і бізнесу. Дізнайтеся, як компаніям і співробітникам потурбуватися про безперебійну роботу під час блекаутів.