Кожен з нас час від часу піддається негативним думкам. Одна лиш негативна думка, яка затешеться в процес мислення, ризикує залишитися там надовго. Це як небажаний гість, якого важко випровадити з хати, якщо він вже потрапив до неї. І якщо наводити відому аналогію, однієї ложки дьогтю достатньо, щоб зіпсувати бочку меду. Вдумайтеся тільки: цілісіньку бочку меду! Це ж які об’єми, який літраж, чи не так?
Тому й не дивно, що чимало негативних думок, які постають між нами і нашою кар’єрою, успішно працюють на її знищення. Але як їм ефективно протидіяти? Що робити з негативним мисленням, яке здатне зруйнувати нашу кар’єру? Давайте з’ясуємо далі в статті.
Негативний self talk (внутрішній діалог) здатен зруйнувати кар’єру навіть в людей з високим потенціалом. А все тому, що навіть невеликі сумніви в собі, в своїх силах та здібностях здатні вибудувати невидимий бар’єр між нами і нашими цілями. Зізнайтеся, вам доводилося мислити щось на кшталт: «Мене не покличуть на співбесіду, бо досвіду малувато» або «Чим мені пишатися в своєму житті, якщо моя робота – суцільна рутина?..». І їм подібні думки зі знаком «мінус». Небезпека їх криється в тому, що вони спотворюють наше сприйняття реальності виключно в погану сторону; такі думки можуть зруйнувати все те, що ви з важкою працею вибудовували багато років.
Давайте поміркуємо над тим, які наслідки спричиняють подібні негативні думки:
А тепер давайте з’ясуємо, як позитивне мислення допомагає і підтримує нас на шляху до успіху:
Просто вражаючі відмінності між цими двома полярностями – негативом і позитивом, – чи не так?
Хороша новина полягає в тому, що ми можемо проявити силу волі і взяти процес мислення під контроль. Все, що ми думаємо, що говоримо іншим людям – все це насправді можна відстежити і вчасно втрутитися, щоб відвернути негативні наслідки. Звісно, це потребуватиме немалих зусиль – а як же інакше? Але якщо сприймати це як своєрідний захопливий, хоча і непростий квест, з часом навіть може з’явитися певний азарт і зацікавленість в тому, щоб у всіх ситуаціях намагатися мислити тільки позитивно.
Ви готові до того, щоб навчитися розпізнавати свої власні думки? Але попереджаємо, щоб навчитися краще це робити, озбройтеся записником та олівцем, щоб виписати на папір ті думки, які вам відгукнулися. Так ви зможете краще зрозуміти себе, та й не тільки себе – інших людей також.
«Все пропало!..», «Нічого не вийде…», «Який я невдаха…». Зауважували за собою ці думки, які здатні вмить відібрати впевненість у власних силах, та навіть у власній правоті? Якщо так – сміливо виписуйте їх у нотатник, щоб наступного разу, коли у вашу голову закрадеться одна з цих думок-шпильок, ви могли її одразу «висмикнути» з голови. Не дайте їм зробити свою «чорну» справу.
Такі думки зазвичай з’являються тоді, коли наші очікування не збігаються з реальністю. Ви дуже сильно надіялися на кар’єрне підвищення, чи на збільшення розміру з/п, але от незадача – в реальності трапилося інакше. Що ж робити, щоб убезпечувати себе від нападу негативу? По-перше, вчитися не завищувати очікування. По-друге, ми вже згадували про це вище, але повторити зайвим не буде: треба «висмикнути» думку-шпильку з голови і забути про неї.
Натомість поміркуйте, що ви можете зробити, щоб покращити своє становище. Спрямуйте свої думки, енергію саме в цей бік, а не обрубуючи одразу категоричними «нічого не вийде», «все пропало». Нічого не пропало і щось та й вийде. А якщо добре постаратися, то вийде навіть ого-го.
Якщо ви схильні звинувачувати себе в усьому, що відбувається навколо – будь ласка, припиніть це робити. Приміром, сьогодні колега замість привітання у відповідь… взяв та й буркнув щось нерозбірливе, і одразу втупився в монітор. Хтось подумає, що в людини щось сталося неприємне, і підійде та поцікавиться, чи може він чимось допомогти. Вміння просто вислухати вже може стати великою віддушиною для іншої людини. Але хтось сприйме це на власний рахунок, і подумає натомість, що ставлення колеги погіршилось до нього. А через що погіршилося? І от уже ви починаєте засмічувати свої думки незрозумілими накрутами; пробуєте пригадуєте, чи не образили, бува, чимось цю людину… А відповідь криється в іншому: ваш колега просто не виспався, і саме через це в нього такий поганий настрій, що навіть відповідати на вітання не хочеться.
Отже, вчимося менше накручувати себе і одразу обривати цей нездоровий процес, як тільки ви збагнули, що ваше мислення звернуло не туди.
Песимізм – це коли ви вважаєте, що ситуація заздалегідь приречена на невдачу. Виходить, що самі себе негативно програмуємо, а потім дивуємося, чому так сталося.
Наприклад, припустилися якихось незначних помилок в роботі. І міркуєте – ну все, тепер звільнять. Та чому одразу звільнять, питається? Всі допускають помилки в роботі; такого не буває, щоб людина працювала і рік за роком бодай у чомусь не схибила. Та що там казати, іноді помилки банально стаються через нестачу сил, стреси та недосипання. Всі ми час від часу відчуваємо втрату сил та бажання втекти якнайдалі і сховатися бодай на декілька днів, щоб ніхто не чіпав. Вам це знайомо?
Що робити? Ну, по-перше, спокійно видихніть. Нічого страшного не сталося, кінця світу не буде, якщо ви десь щось недогледіли. По-друге, міркуєте над тим, як виправити помилку. Чим більше варіантів переберете, тим швидше наблизитесь до вирішення проблеми.
На жаль, коріння такій поведінці досить часто бере початок з дитинства. Але це не означає, що ситуація безнадійна і вже нічого не виправиш. Запам’ятайте, ви можете виправити практично все, що завгодно. Адже такі негативні налаштування – цинізм і тотальна недовіра – зіграють з вами «злий жарт» не один раз. Ну наприклад, хтось від щирого серця хоче запропонувати вам допомогу. А ви одразу, навіть не розмірковуючи, відмовляєтеся. Бо вирішили, що це не просто так і потім вам «виставлять рахунок».
Що робити в таких ситуаціях? Ну якщо не впевнені, чи готові прийняти від когось допомогу, попросіть принаймні трохи часу, щоб обдумати пропозицію іншої людини. Це принаймні краще, ніж одразу відмовляти.
Загальну пораду, яку можна дати до всіх можливих ситуацій, коли процес мислення буде переходити на темний бік Сили – включайте режим внутрішнього критика. Але тут теж важливо не «переборщити», щоб не стати найсуворішим критиком самому собі. Знову ж таки, повертаємося до пункту «не впадати в крайнощі». Всього має бути в міру, і відсоток внутрішнього критика – теж.
Не забувайте також у правильний спосіб налаштовуватися на понеділки. Дуже важливо починати робочий тиждень вдалим днем, чи не так? Нехай недільний вечір буде наповнений не безупинним сеансом негативних накрутів, що завтра вже, хай йому грець, понеділок, – а навпаки, чимось приємним і релаксуючим. Тоді і відпочинете нормально, і до роботи приступите зі свіжими силами.
Відстежуйте усі думки із часткою «не»: не зможу, не потягну, не вийде, не покличуть, не помітять і так далі. Ловіть їх, відстежуйте і не давайте їм жодного шансу поселитися у вашій голові. Можна також з усмішкою поставитися до подібних думок. Пам’ятаєте, як в одній із частин «Гаррі Поттера» професор Люпин вчив Гаррі і його друзів як захищатися від привида-ховчика – істоти, яка змінює свій вигляд на те, що найбільше лякає саме цю людину. І найкраща зброя проти нього – це сміх.
Чиніть так само: підходьте до своїх негативних думок із гумором. «О, знову ця думка-недодумка заявилася…» або «О, знову цей гоблін ломиться в двері: зараз я йому випишу під перше число». Такі жартівливі формулювання дозволять якщо не повністю знівелювати негативну думку, то, принаймні, розрядити напругу навколо неї.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».