Вас коли-небудь насторожували надміру ввічливі люди? Здається, у ввічливості складно відшукати негативні сторони, і все ж вони є. Причин для такого поводження знайдеться чимало – людина маскує свою невпевненість, або ж надто хоче сподобатися іншим людям. Вживаючи безкінечні «будь ласка» та «дякую», такі люди навряд чи розуміють, що їхня надмірна ввічливість на роботі може бути шкідлива. Давайте розберемось, чому.
Ми на завжди знаємо, що ховається за приязною посмішкою наших колег по роботі, сусідів… та навіть родичів. Досить часто за приязною посмішкою ховається бажання застосувати прояви надмірної ввічливості собі на користь. Як це працює? А ось як.
Вправні маніпулятори полюбляють користуватися цим прийомом. Тобто вдають вдавану ввічливість, ніби «щиро» цікавляться станом вашого здоров’я, вашими справами і навіть «порадіють» вашим успіхам, якщо ви матимете необережність про них повідати. Але будьте обачні, адже ви ризикуєте потрапити на гачок маніпулятора: розташувавши вас таким чином до себе, маніпулятор з такою ж сяючою посмішкою попросить вас про якусь послугу – підмінити на роботі, доробити якусь справу за нього («Та тобі там на десять хвилин роботи!»), і ви самі не помітите, як пристанете на його пропозицію. Бо як же не допомогти такій чудовій та добрі людині, хто я після цього?
Ну от ви і потрапили в сіті маніпулятора. Його ціль досягнута, трохи вдаваного співчуття і радості за ваші успіхи – і ви у його списку легких жертв. Ну гаразд, один раз допомогли колезі, всіляке трапляється – виручили, підмінили і т.д. Тут нічого поганого і неприємного для вас немає. Але якщо ця людина ще раз і ще раз буде нав’язуватися до вас зі своїми пропозиціями – будьте певні, що його надмірна ввічливість проявляється у ваш бік не просто так. Відмовивши раз-другий такій людині, побачите, як знизиться рівень його доброзичливості. І воно цілком зрозуміло, чому – навіщо затрачати так багато енергії на людину, яка не піддається маніпуляції? Довкола знайдеться ще багато жертв, які піймаються на цей прийом, то чому витрачати безцінний час та енергію на вас?
За надмірною ввічливістю люди досить часто маскують свої комплекси. Страх не сподобатися колегам по роботі, приміром, штовхає людину проявляти надмірну ввічливість та зацікавленість справами іншої людини, хоча їй може бути це геть нецікаво. Якщо ви впізнаєте зараз себе – потрібно із цим щось робити. Несміливість може стати перешкодою у просуванні кар’єрними сходами, адже призначити таку людину на керівну посаду наважиться не кожен роботодавець. Бо якщо ваш роботодавець хоча б трохи розбирається в людях, він розумітиме, що яким би фахівцем своєї справи ви б не були, але страх взяти на себе відповідальність перешкоджатиме виконувати безпосередні робочі обов’язки.
І навіть якщо роботодавець призначить людину, яка проявляє надмірну ввічливість на роботі, на керівну посаду, це може обернутися негативними наслідками для всього бізнесу. Такий начальник не реагуватиме на спізнення працівників та інші промахи з їхнього боку, а цим обов’язково скористаються більш нахабні колеги. Бачите, скільки шкоди отримає в результаті компанія від такого, здавалося б, чудового та вихованого працівника?
Також вашу надмірну ввічливість можуть сприймати як слабкість. Досить часто це не так, бо ви від природи можете виявитися дуже доброю і приязною людиною, що аж ніяк не означає внутрішню слабкість. Навпаки, доброта і великодушність досить часто є ознакою великої внутрішньої сили. А доброту і великодушність, зрозуміла річ, супроводжує приязність і надмірна ввічливість. Таким людям не шкода поділитися з іншими своїми знаннями та корисною інформацією, приділити час іншій людині, бо вона про це попросила. Але будьте готові, що вашу надмірну приязність сприймуть за слабкість, і в складних чи важливих ситуаціях до ваших слів і рекомендацій не прислухаються. Така ціна надмірної ввічливості, коли її сприймають як прояв слабкості та невпевненості.
Жінкам більш властива ввічлива поведінка, ніж чоловікам. Напевне, навряд чи хтось посперечається з тим фактом, що жінки більше схильні до емпатії, співпереживання та співчуття. Якщо жінка з м’яким характером завдяки своїм професійним та діловим якостям стає начальницею, в окремих випадках задля збереження гармонії в колективі вона може пригнічувати власні потреби. Проявляючи надмірну ввічливість там, де потрібно проявити категоричність та жорсткість, жінки ставлять себе на більш низьку сходинку соціальної ієрархії. І якщо нахабніші підлеглі це зауважили – будьте певні, вони обов’язково цим скористаються собі на користь. Чи виграє від цього компанія? Навряд чи.
Надмірна ввічливість може бути шкідливою у ситуації, коли підлеглий, бачачи недалекоглядність начальника, не намагається якось перешкодити цьому. Мовчазне потурання начальству у таких випадках може серйозно зашкодити, історія знає чимало сумних прикладів. Наприклад, за однією з версій авіакатастрофи літака з президентом Польщі на борту, до трагедії призвели необачні вказівки високопоставлених чиновників, які наказали пілотам саджати літак в поганих погодних умовах.
Чим загрожує особисто вам надмірна ввічливість, якщо ви не звикли відмовляти людям з їхніми проханнями? Будьте готовими до того, що до вас приходитимуть «поплакатися» чи порадитися, обговорити тисячу і одну проблему… а все через те, що у вас не вистачає сміливості відмовити людині.
Тому завжди проявляйте обережність до людей, які видаються надто улесливими, надто ввічливими. Якщо застосувати критичний розбір цієї ситуації, прийдемо до наступних висновків – жодній людині немає потреби проявляти надмірну ввічливість, окрім випадків, якщо вона продиктована власними комплексами або намаганням щось отримати від вас. У зайнятого своєю роботою працівника немає ні часу ні бажання «полювати» на колег чи начальство, щоб вибити собі якісь преференції від надмірної ввічливості. Пам’ятайте про це наступного разу, коли хтось проявлятиме улесливість у ваш бік.
Якщо ваша надмірна ввічливість продиктована якнайкращими мотивами, не забувайте, що це матиме певні наслідки на вас. Наприклад, бажаючи догодити всім довкола, ви забуватимете про себе, про свої проєкти. Рано чи пізно це призведе до невдоволення особистим життям. Догодити усім неможливо, і в більшості робочих ситуацій проявляти надмірну ввічливість не варто.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?
Jobs.ua хоче підтримати Кращих Роботодавців і розширити можливості Шукачам роботи у важку хвилину, тому продовжує працювати в галузі працевлаштування та зберігає знижки і можливість безкоштовного розміщення вакансій для роботодавців.