Нещодавно наш портал писав про працівників, які в силу тих чи інших причин повертаються на попереднє місце роботи. Це так звані працівники-бумеранги, детальніше про них можна прочитати тут. А в цій статті давайте поговоримо про таке цікаве явище, як джоб-джампінг, або перестрибування з роботи на роботу.
Отже, хто такі джоб-джампери, особливості їхнього ставлення до кар’єрного росту, як таким працівникам не провалити важливу співбесіду – ці та інші питання обговоримо далі в статті.
Ця категорія людей – повна протилежність тим людям, які роками тримаються за одну роботу, і бояться щось змінити у своєму житті. Навіть якщо цих змін дуже хочеться, але ще дужче лякає страх перемін. Давайте будемо чесними – не кожен насмілиться покинути насиджену зону комфорту, навіть маючи при цьому фінансову подушку. А джоб-джампери – вони не те щоб не насмілюються, для них регулярна зміна роботи це швидше норма, ніж виключення з правил. Мовляв, на одній роботі начальник не сподобався, на іншій – колеги чи робочі обов’язки зовсім не усміхають, на третій – все виявилося не так, як розповідав роботодавець і тому подібне. Джоб-джампери довго церемонитися не будуть: щось не подобається – вони вже в пошуках нового робочого місця.
Як ви вже зрозуміли, цей термін англомовний, і походить від англійського «job-jumpers», тобто стрибуни по роботах, якщо буквально. Джоб-джамперів називають також джоб-хопперами (від англ. «job-hoppers»), або просто – джамперами, хопперами чи летунами. Варто одразу зауважити, що масового розповсюдження це явище набуло в останні роки. Тепер не вважається дивним, легковажним і незрозумілим рішення змінювати роботу, бо ця, на якій ви працюєте, перестала вас надихати. Це нормально, бо людина шукає нові шляхи для самореалізації, найкращого застосування своїм талантам та здібностям.
І не будемо випускати з вигляду той факт, що сучасна молодь, яка зростала з «інтернетом в кишені», значно легше адаптується до змін, простіше ставиться до зміни роботи. Та й узагалі, молодь у всі часи була більш гнучкішою та динамічнішою, ніж представники старших поколінь. Про це свідчать результати досліджень, проведених в Сполучених Штатах за останнє десятиліття. Згідно отриманих даних, молоді люди у віці до 25-ти років в середньому на одному місці не затримуються довше, ніж на рік; якщо говорити про 25-34-річних, цей показник зростає – до трьох років на одному місці. І з віком цей показник ще більше зростає: 34-44-річні – до п’яти років затримуються на одному місці (нагадуємо, це усереднені показники для кожної вікової категорії), 45-54 річні – 7,6 років, а для людей у віці 55 і вище років і взагалі цей показник перевищує 10 років. І це зрозуміло, у віці 55-ти чи 60-ти років не так вже й легко змінювати місця проживання, переїжджати в інше місто чи країну (на додачу до всіх інших клопотів і турбот).
Не забуваємо, що кар’єрний ріст може бути вертикальним, тобто кожна наступна посада за своїм статусом є вагомішою, ніж попередня, – а є горизонтальний, коли збільшення доходу та статусу посади відбувається завдяки зміни компанії, а не просуванню всередині однієї компанії чи в рамках одного проєкту. Для джоб-джамперів – це оптимальний шлях для власного розвитку, збільшення доходів та кар’єрного росту.
До речі, цей модний нині термін більше пов’язують із поколінням Z, якому не властиво прагнути до якоїсь певної стабільності. Молоді люди, народжені наприкінці 1990-х та на початку 2000-х, зовсім по-іншому ставляться до роботи, ніж їхні батьки. Покоління Z, на відміну від тих самих мілленіалів (тобто народжених в період між 1981-м та 1994-1999 рр.), з дитинства зростали з мобільним телефоном в руках та інтернетом. Тому для них «висіти» в інтернеті та паралельно опановувати нові знання – це норма. А якщо нові знання активно опановуються, відповідно, хочеться випробувати їх на практиці. От і стрибають джоб-джампери від роботи до роботи, змінюючи їх як мінімум один раз на рік. Ще один вагомий фактор, який грає на боці покоління Z – це молодість. У них ще є запас до тридцяти-тридцяти п’яти років, тож за цей час можна змінити багато робіт, опанувати чимало нових навичок і спокійно почуватися на кожній своїй новій роботі.
До речі, якихось усталених показників, як вирізнити джоб-джамперів, немає. Але якщо людина змінює роботу частіше, ніж раз на рік, або працює на одному проєкті кілька місяців, після чого береться за інший – цю людину, безперечно, можна зараховувати до категорії «літунів».
Серед інших факторів, чому на ринку праці останнім часом з’явилося так багато джоб-джамперів, можемо виділити наступні:
Усіх джамперів можна умовно розділити на три групи:
Ті, що не визначились. Як правило, це випускники навчальних закладів, які можуть перебрати різні сфери праці, поки зупиняться на чомусь одному. Якщо їм сподобається працювати в якійсь компанії, вони можуть лишитися надовго.
Любителі викликів. До таких можемо віднести хороших знавців своєї справи, які не люблять рутинну роботу. Як тільки їхня посада починає все більше нагадувати рутину, їм стає нецікаво цим займатися. І, як результат, настає етап пошуку роботи.
Вічно всім незадоволені. Що ж, це такі люди, яким вічно не вгодиш, причому від віку це не залежить. Якщо ви маєте в своєму оточенні таку людину, то зауважите одну характерну рису – змінюючи або шукаючи нову роботу, він завжди говоритиме погано про свого екс-роботодавця. І ніяк інакше, бо винні інші, тільки не він. Це токсичні люди, якщо в двох словах, і з ними варто обмежити спілкування, якщо ви досі цього не зробили.
І якщо з першими двома групами можна працювати, не переживаючи за негативні наслідки такої співпраці, то з токсичними джоб-джамперами краще розпрощатися одразу. Заощадите згодом багато часу і нервів, бо таких людей, якщо є можливість, краще обходити стороною. Мова і про роботодавців, і про підлеглих.
Якщо для компаній, які націлені на довгостроковий найм, джампери є небажаними категоріями працівників, то інші сфери зайнятості можуть тільки виграти від таких працівників:
Короткотривалі проєкти. Якщо ви шукаєте працівників під конкретний проєкт, зверніть увагу на джоб-джамперів. Не забудьте вказати у вакансії, що проєкт розрахований на два, три чи п’ять місяців. І тоді ви зможете отримати серед кандидатів джоб-джамперів, про що й будуть свідчити їхні резюме.
Швидка адаптація. Джоб-джампери також стануть корисні у випадках, коли потрібно показати швидкі результати. Такі люди швидко орієнтуються в ситуації і зможуть принести користь своїми рішеннями. Любителі викликів – це про них.
Якщо ви плануєте започаткувати стартап. Для успішного старту нових і, що важливо, амбіційних проєктів джампери теж стануть у нагоді. Стартапи дають можливість проявити свій потенціал тим людям, які постійно прагнуть до саморозвитку.
Перше і найважливіше – будьте чесними з майбутнім роботодавцем. Все одно ваше резюме свідчитиме, що ви часто змінюєте роботу. Чи варто замовчувати причини зміни роботи? Ні, не варто, адже потенційний роботодавець може вийти на контакт із вашими колишніми роботодавцями і вислухати думку протилежної сторони. Та й кваліфікованому рекрутеру не складе труднощів розпізнати нещирість та маніпулювання фактами.
Отримайте рекомендації від попередніх роботодавців. Короткий період роботи у кожного з попередніх роботодавців ще не означає, що ви не принесли користі усім цим компаніям. І взагалі, цей підхід, що співробітник починає приносити користь тільки після одного року роботи, давно застарів. Тому потурбуйтеся про отримання позитивних рекомендацій від колишніх роботодавців, і додайте їх до резюме. Це буде ще одним з аргументів на співбесіді, щоб взяти на роботу саме вас.
Правильно складіть своє резюме. Перефразуємо – складіть цей документ у такий спосіб, щоб постійна зміна роботи не так сильно кидалася в очі. Розмістіть на першому плані перелік ваших найважливіших вмінь і в яких проєктах ви їх з успіхом застосували.
Не ігноруйте мотиваційний лист. Якщо вас приваблює робота саме в цій компанії, а не якій-небудь іншій, приділіть час для написання мотиваційного листа. Опишіть свої сильні сторони, які дадуть вам змогу краще виконувати означені в даній вакансії обов’язки. Продемонструйте свої конкурентні переваги та досягнення. Коли відправлятимете резюме і лист на е-мейл роботодавця, долучіть мотиваційний лист перед резюме, щоб він першим трапився на очі рекрутеру.
Ось такі поради, щоб не провалити співбесіду джоб-джамперу. А серед ваших знайомих є такі люди?
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?