Перевага мотиваційного листа полягає в тому, що цей документ створюється у довільній формі. Але водночас це недолік, бо створення листа на роботу чи навчання може виявитися справжнім головним болем. Отже, як правильно написати такий лист? Як зацікавити своїм листом роботодавця чи приймальну комісію університету? В цьому матеріалі пропонуємо вам з’ясувати відповіді на ці та інші питання.
Давайте одразу розрізняти ці два види мотиваційних листів. Бо коли ви прагнете зацікавити роботодавця, в своєму мотиваційному листі ви відображаєте свою кваліфікацію і досвід, розповідаєте про свої цінності та мотивацію. Але якщо ви молода людина і хочете зацікавити приймальну комісію університету, вам треба більше сконцентруватися на розповіді про свої плани, цілі та інтереси.
Попри відмінності, обидва варіанти мотиваційних листів мають спільні риси. А саме – показати роботодавцю чи членам комісії, що ви:
А це означає, що до складання мотиваційного листа слід поставитися відповідально, якщо хочете здобути право на навчання в престижному закладі чи отримати запрошення на роботу в компанію своєї мрії. Важливо, щоб текст був добре структурований і грамотно написаний. Зрозуміло, що зміст листа повинен розкривати вас із найкращого боку. Це значно підвищить шанси на те, щоб переконати людей, які читатимуть листа, що ви є найкращим кандидатом для конкретної посади чи навчальної програми.
Знову ж таки, вимоги до обсягу мотиваційного листа на роботу і навчання відрізнятимуться. Щоб справити хороше враження на роботодавця, ваш мотиваційний лист не повинен бути довгим. В ідеалі – три-п’ять абзаців, і на одну сторінку. Дехто припускається помилки – або просто лінується, – і дублює в листі інформацію, що міститься в резюме. Так робити не треба, такі речі одразу кидаються в очі. Краще розкажіть в цих кількох абзацах, чому ви зацікавлені в цій роботі і чим вас приваблює ця компанія. Розкажіть про користь вашого професійного досвіду для компанії.
Що стосується абітурієнтів. Тут уже обсяг може бути більшим, на одну-дві сторінки формату А4. Основна ціль такого мотиваційного листа – розказати про свої інтереси та зацікавленість у навчанні саме в цьому університеті. Також абітурієнт ділиться у листі успіхами в навчанні, розповідає про перемоги в конкурсах та олімпіадах, активну участь в шкільних освітніх заходах тощо. Тобто розповідає про все те, що не розкаже про абітурієнта результат ЗНО, документи про освіту та копія паспорта чи свідоцтва про народження.
Зауважимо ще один момент. Абітурієнтам можна надсилати документи про вступ до кількох ВНЗ, чи не так? В такому разі написанню листів потрібно приділити трохи часу. Адже доведеться писати мотиваційні листи для кожного університету чи коледжу окремо. На цю справу можна виділити тиждень часу. За цей час ви спокійно і без поспіху поцікавитеся навчальними закладами і факультетами, напишете мотиваційні листи, відредагуєте і ще раз вичитаєте, щоб усунути всі можливі помилки. До речі, про орфографію і стилістику ще поговоримо нижче.
Перш за все, приділіть увагу етапу планування. Попереднє планування дозволить вам заощадити час в подальшому, бо може трапитися, що ви напишете листа, а через кілька днів чи тижнів прочитаєте його і зрозумієте, що його потрібно докорінно переробити. Дайте собі час на роздуми, щоб написати листа з першого разу і потім його не переробляти. А в процес роздумів входитиме кілька кроків:
Ну а далі, власне, йде вже написання самого листа. Зазначимо, що мотиваційний лист не треба відносити до простої формальності, тому краще не нехтувати його створенням. Це шанс заявити про себе з найкращої сторони, і цим шансом варто скористатися.
Перерахуємо фактори, які нададуть переконливості вашому листу:
Уникайте шаблонних висловлювань. Це означає писати просто і щиро, але без надмірної емоційності. Не лінуйтеся зазирнути до онлайн-словників української мови, якщо не впевнені в конкретному слові чи вислові.
Замість пасивних конструкцій – активні. Забудьте про пасивні дієслівні конструкції на кшталт «Командою був реалізований проєкт у найкоротші терміни». Ось це «був реалізований…» замініть на доконане формулювання, тобто дієслово «реалізували». Приклад: «Команда реалізувала проєкт у найкоротші терміни».
Пишіть від першої особи. «Я зробив/зробила…», «Я досяг/досягла…» – звучать краще, аніж «Мною було виконано…», «Мною було досягнуто…», чи не так? Відстежуйте подібні вислови при написанні і нещадно їх викорчовуйте. Як парость виноградної лози, плекайте стилістику і логічну довершеність свого листа. Гарно написаний текст приємно читати, і він безумовно справить позитивне враження на людей, які його читатимуть.
Позитивні формулювання. Ще один фактор, який надасть переконливості мотиваційному листу – обирайте позитивні формулювання. Про будь-яке досягнення, свої плани та цілі можна розповісти по-різному: позитивно або із вживанням частки «не». Проаналізуйте два речення, які несуть ту саму інформацію, але написані інакше: «Я ніколи не підводив своїх клієнтів» і «Я вчасно обслуговував потреби клієнтів». Відчуваєте різницю? Сенс сказаного аналогічний, але подача інформації кардинально відрізняється.
Отже, ви написали листа. Перший етап ви успішно завершили. Тепер настає черга для другого етапу – редагування. Поставтеся до процесу редагування серйозно, це не менш важливо, аніж написання листа.
На що звертаємо увагу, коли редагуємо написаний текст? Звичайно ж, на граматику та орфографію. Пунктуація – теж сюди (жодних трикрапок і зловживання знаками питання чи оклику!). Для вичитування листа можна скористатися онлайн-сервісами для перевірки помилок. Наприклад, український онлайн-сервіс OnlineCorrector непогано впорається з цією роботою. Але не забувайте перевірку «на око», бо жодна програма не є ідеальною. Чудово, якщо маєте кого попросити, щоб вам перевірили текст на помилки, стилістику чи брак свіжих ідей.
Структурованість і послідовний виклад інформації. Знову ж таки, приділіть посилену увагу логічному і послідовному викладу власних думок. Коли всі частини мотиваційного листа логічно пов’язані між собою, коли зрозуміло, де вступ, а де завершення – про ваш лист можна сказати, що він добре структурований і логічно побудований. Це також показує ясність вашого мислення і вміння викладати думки в письмовому вигляді.
Пам’ятаємо, що придумувати велосипед не потрібно. Трьохактна структура тексту – класика будь-якого жанру і роду літератури. Вступ, основна частина і кінцівка – альфа і омега будь-якого тексту. Не лише художнього. Дотримуйтеся трьохактної структури, щоб текст вашого мотиваційного листа виглядав завершеним і ретельно продуманим.
Попрацюйте над стилем. Вище ми вже згадували про стилістику, коли радили уникати пасивних дієслівних конструкцій. Ще одна проблема при написанні будь-яких текстів, публіцистичних, ділових чи художніх – це пошук балансу між простими реченнями і складними складно-сурядно-підрядними конструкціями. Перші роблять текст надто примітивним, другі можуть суттєво ускладнити розуміння написаного. Ідеальний варіант – баланс між простими і складними реченнями. Якщо не впевнені, що правильно поставили кому чи двокрапку – знову ж таки, зверніться за допомогою до друзів філологів чи онлайн-коректора. З вас – кава, з них – корисні поради.
Уникайте повторень. Вичитуючи мотиваційного листа, переконайтеся, що не повторюєте ті ж самі ідеї й думки, та ще тими самими словами. Уважній людині такі речі одразу кидаються в очі. Це загрожує втратою інтересу до вашого листа – а, значить, і до вас самих. Брак словникового запасу може становити справжню проблему, а щоб вирішити її, знову ж таки – зверніться за порадою до філологічно підкованих друзів чи комп’ютерних програм. А на майбутнє – більше читати і покращувати персональну грамотність, усну і писемну.
Звичайно, у листі вказуйте лише перевірену інформацію. Якщо сумніваєтеся в цифрах, датах, іменах чи назвах установ – краще не полінуватися і зайвий раз перевірити, як пишеться назва університету чи прізвище згаданої вами людини.
Нагадуємо, що для привернення уваги роботодавця вам знадобиться також якісно складене резюме. Поради, що писати в CV, ви можете знайти в розділі Все про резюме.
Так склалося, що в процесі найму більше прийнято звертати увагу на вміння і сильні сторони кандидата. Професійні досягнення і досвід — це чудово, але рекрутер не може знати апріорі, якою людиною є кандидат перед ним. Нижче спробуємо з’ясувати, які риси кандидата мають насторожити рекрутера.
Токсичні люди становлять більшу проблему, ніж здається на перший погляд. Вони можуть перетворити улюблену роботу на справжнісіньке пекло. Звичайно, якщо працюють поруч з нами. В цій статті пропонуємо поміркувати над життєвими уроками, які можна отримати від спілкування з токсичними колегами.
Окрім того, як і що ми говоримо, важливу роль у спілкуванні відіграють міміка, рухи руками, постановка тіла. Але, на жаль, ми часто забуваємо про це, та й особливого значення не надаємо. А даремно. Від того, як ми поводимося на співбесіді, переговорах, ділових зустрічах, може залежати наша кар'єра.
Від попередніх поколінь зумери відрізняються передусім посиленим прагненням до життєвого балансу, гнучкості й свободи у виборі роботи. Та чи варто сприймати на ринку праці їхню амбітність як недолік? Давайте поміркуємо над цим питанням, а ще спробуємо розвінчати міфи про їхній підхід до роботи і життя.
Часті блекаути й аварійні відключення електроенергії висувають нові стандарти до енергонезалежності. Причому як власного житла, так і бізнесу. Дізнайтеся, як компаніям і співробітникам потурбуватися про безперебійну роботу під час блекаутів.