- Олена, ви – директор з управління персоналом однієї з найбільших в Україні автозаправних мереж, яка входить до п’ятірки лідерів ринку. Що це означає особисто для вас?
- Особисто для мене це титанічна і водночас улюблена робота. Бізнес роблять не гроші, а насамперед люди по всій його вертикалі – від прибиральниці до генерального директора. Такі особистості утворюють динамічний організм, що розвивається за соціальними законами. І це велика відповідальність день у день тримати руку на пульсі такого організму, перетворювати трудовий колектив на середовище, декожнийспівробітникможе задовольнити усі свої потреби: збільшувати фінансовий дохід, будувати кар’єру, формувати з однодумцями корпоративні цінності, самовиражатися. Тоді всі будуть працювати не абияк, а натхненно. Тому, я вважаю, що для сумлінного айчарівця всебічне нон-стоп вдосконалення команди – це його персональна місія.
- Подейкують, що персонал мережі «БРСМ-Нафта» називає себе не просто командою, а єдиною сім’єю. Це ваш здобуток? І що ваші співробітники мають на увазі, говорячи так?
- Так і є. Це не чутки, а самоідентифікація команди автозаправної мережі «БРСМ-Нафти». І це здобуток кожного співробітника, тому що насадити згори або запрограмувати таке самоусвідомлення нереально. Воно формується роками і під впливом випробувань. Чому сім’я БРСМ? Тому, що нашу команду єднають дійсно сімейні цінності: належність до спільної справи, повага один до одного, чесність один з одним, взаємовиручка, персональна відповідальність за командний успіх, спільні традиції.
- Чим, на вашу думку, відрізняється традиційний відділ кадрів від сучасного HR-департаменту?
- Все дуже просто. Традиційні кадровики – це статисти, які ведуть облік службовців, оформлюють їх особисті справи, контролюють трудову дисципліну. Звісно, ніхто не скасовував ці процедури, проте вони все більше автоматизуються і незабаром перейдуть у компетенцію фахівців з інформаційних технологій. Управління людськими ресурсами це інша справа, що включає в себе стратегічний менеджмент, психологію і освітні методики. На відміну від кадровика, айчаровець, перш за все, інтегрує співробітника у трудовий колектив, допомагає йому адаптуватися до режиму і усталених в компанії норм поведінки, займається його професійним розвитком, тобто, фактично, вирощує фахівця. На прикладі автозаправної мережі «БРСМ-Нафта» можу сказати, що наш HR-департамент – це Мекка, куди стікаються члени сім’ї БРСМ за порадами і з пропозиціями щодо удосконалення соціально-психологічного клімату у нашому трудовому колективі.
- У мережі «БРСМ-Нафта» працює більше 3000 людей. Що для вас означає одиниця персоналу? І яка різниця для вас між такими одиницями, що утворюють штат мережі?
- Поняття «одиниця персоналу» для мене не існує, тому що воно нівелює цінність людини, яка є базовою у корпоративній культурі мережі «БРСМ-Нафта». Натомість, я застосовую поняття «особистість». Кожен наш співробітник незалежно від посади і регіону роботи є, перш за все, особистість з унікальним внутрішнім світом. І завдання наших айчарів – врахувати ментальні та емоційні особливості співробітника під час його адаптації і кар’єрного просування. Тому, ми не ділимо колег на кращих і гірших, важливих і менш важливих. Кожен з них – член великої єдиної сім’ї БРСМ, який робить свій внесок в бізнес-успіх мережі.
- Відомо, що у 2014-2017 мережа «БРСМ-Нафта» переживала неабиякий стрес у зв’язку з тиском на неї фіскальних органів. Як це відобразилось на вашій команді і чи виникали проблеми з наймом нового персоналу?
- Так, то був непростий період у розвитку мережі «БРСМ-Нафта». Однак, як не дивно, він не розклав, а навпаки згуртував нашу команду. Велика заслуга у цьому власника мережі Андрія Біби, який тоді прийняв рішення не припиняти виплату заробітної плати персоналу заблокованих автозаправних комплексів. У той буремний час кожний з нас кинувся на захист свого права законно працювати. Уявіть собі, працівники добровільно мітингували, влаштовували флеш-моби, чинили опір грубим і цинічним молодчикам, що виконували незаконні вказівки керівництва Державної фіскальної служби. Чому вони масово не звільнялись за власним бажанням? Тому, що «БРСМ-Нафта» для нас – це друга сім’я, а сім’ю потрібно боронити. Витримавши незаконний тиск, ми, не перепочиваючи, продовжили роботу – кожний на своєму місці. Щодо найму нового персоналу – дійсно – мій департамент відчув складності у пошуку потрібних спеціалістів, тому що Інтернет і телевізор залякали здобувачів роботи: буцімто, мережа «БРСМ-Нафта» стоїть на порозі краху. Але ці проблеми з рекрутингом поступово зникли: публіка побачила, що мережа розширюється, справно сплачує податки і щомісяця публікує нові вакансії, а вигадані про «БРСМ-Нафту» жахи – недостовірна інформація з вуст рейдерів, які, на жаль, останнім часом безкарно орудують в Україні.
- Не можна не помітити, що бренд «БРСМ-Нафта» постійно розширює географічні межі своєї присутності на ринку. Як це відображається на кадровій політиці мережі?
- Разом з географією мережі «БРСМ-Нафта» збільшується і сім’я БРСМ. Адже відкриття нового автозаправного комплексу у регіоні це 5-7 нових співробітників. Тому, наші айчари і збільшують темпи рекрутингу, і приводять посадові інструкції у відповідність до нових бізнес-процесів, адже всі об’єкти під торговою маркою «БРСМ-Нафта» модернізуються та оснащуються новітніми технологіями обслуговування клієнтів. Зростає «БРСМ-Нафта» – зростаємо і ми.
- HR-психологи стверджують, що прямий контакт лінійного персоналу з ТОП-менеджерами великої компанії неабияк сприяє командоутворенню. Чи є такі контакти у мережі «БРСМ-Нафта», автозаправні комплекси якої розкидані по всій Україні?
- Безперечно, ніякої команди не буде без систематичного і різнобічного спілкування керівництва з підлеглими. Внутрішні комунікації у мережі «БРСМ-Нафта» побудовані так, що кожний працівник, неважливо в якому регіоні він працює, щотижня контактує з гендиректором та керівниками департаментів головного офісу. Таке спілкування відбувається через такі сучасні канали як Skype-сесії, закрита спільнота нашої команди у Facebook, форум на нашому корпоративному порталі SmartWeb. Тобто, крізь відстані, наші працівники можуть ставити питання особисто кожному ТОП-менеджеру мережі та обговорювати з ним актуальні робочі питання.
Крім дистанційних контактів ми маємо чудову традицію відео-інтерв’ю у форматі «без краваток», у яких наші ТОПи і регіональні директори докладно і просто розповідають про себе, успіхи і прорахунки у своїй роботі, висловлюють думки про своїх підлеглих. Це дуже зближує керівників з лінійним персоналом.
Дуже корисною є наша щорічна акція «День спілкування з клієнтами», під час якої генеральний директор, директора департаментів і відділів, регіональні директора цілий день працюють на автозаправках «БРСМ-Нафта» операторами розрахунково-касових вузлів та пістолетчиками. Це унікальна можливість реально відчути на собі технологічні особливості, так сказати, рядової роботи. Власноруч обслуговуючи клієнтів і напряму спілкуючись з працівниками автозаправки, наші керівники збирають цінні дані для удосконалення і клієнтських сервісів, і умов праці лінійного персоналу.
На особливу увагу заслуговує наш щорічний корпоратив «Ліні Ігри». Вся сім’я БРСМ збирається у певному мальовничому куточку просто неба, щоб позмагатися у різних вправах: спортивних, творчих, кулінарних. Під час цих дійств усі без виключення перетворюються на дітей: директори, бухгалтери, юристи, пістолетчики, касири, водії тощо. Повірте, ще та атмосфера для невимушеного спілкування всіх із всіма.
- Корпоративна культура є обов’язковим явищем у компаніях Європейського Союзу і Сполучених Штатів Америки. Більше того зазвичай вона регламентується цілим зводом документів. Чи можна стверджувати, що автозаправна мережа «БРСМ-Нафта» має корпоративну культуру?
- Безперечно. Навіть дозволю собі вас поправити: корпоративна культура є не обов’язковим, а природним явищем. Мережа «БРСМ-Нафта» працює на ринку вже 26-й рік і за цю історію у нашому корпоративному середовищі еволюційно устоялися традиції, норми поведінки, правила ділової взаємодії між співробітниками. Чого варті, скажімо, щорічні Літні Ігри БРСМ або щорічна акція День спілкування з клієнтами! Це грандіозні дійства, в яких з азартом беруть участь всі брсмівці, проймаючись духом єднання. Якщо говорити про фіксованість нашої корпоративної культури, то якраз зараз триває розробка пакету документів, що визначатимуть і регламентуватимуть наше внутрішнє життя. І в цьому процесі бере участь кожний брсмівець.
- В інформаційному просторі торгову марку «БРСМ-Нафта» дедалі частіше називають інноваційною на українському ринку паливного роздробу. Як ця риса проявляється в управлінні вашим персоналом?
- Йти в ногу з часом, а де в чому і випереджати його – дійсно одна з характерних рис нашої команди. Нашу схильність вловлювати і опановувати все прогресивне заклав у далекому 1992 році майбутній власник автозаправної мережі «БРСМ-Нафта» Андрій Біба. Вже тоді, одним з перших на пострадянському ринку, він почав адаптувати європейські стандарти обслуговування клієнтів на автозаправних станціях. Тому і в управлінні нашим персоналом переважає інноваційний стиль. У внутрішніх комунікаціях ми широко застосовуємо Інтернет-технології і соціальні мережі, у корпоративному навчанні – технології онлайн-освіти, зокрема вебінари. Все це не лише вивільняє час наших співробітників, а і гуртує їх у гнучку рухливу команду. Більше того, застосування інновацій у командоутворенні захоплює і стимулює у співробітників ініціативність – вельми затребувану у сучасному бізнесі якість.
- HR-технології майбутнього. Які вони, на ваш погляд, зокрема на ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами і які задачі вони вирішуватимуть?
- Я думаю, що технології управління персоналом йтимуть в ногу з розвитком інформаційних технологій. Скажімо, сьогодні у китайській енергетичній корпорації «Хуадянь» застосовується комп’ютерне моделювання кар’єрного росту службовця. Американські рекрутери використовують автоматизовану систему управління здобувачами, яка дозволяє відстежувати пошукову активність населення в Інтернеті. Автозаправна мережа «БРСМ-Нафта» також іде інноваційним шляхом розвитку і бере на озброєння прогресивні інструменти у всіх напрямках бізнес-розвитку. Зокрема, за допомогою мобільного додатку PLUS, що є на смартфонах наших клієнтів, ми можемо оцінювати і корегувати роботу наших операторів і пістолетчиків. Однак, у випадку айчар я солідарна з президентом японської компанії-розробника відеоігор Milestone Робертом Терсеком, який сказав: «Все, що може бути автоматизовано, буде. Але не все може бути автоматизовано». Тому, що управління людськими ресурсами – це не лише інтелект, а й інтуїція, яку ніколи не проявить робот.
- Кожна вітчизняна компанія згідно трудового законодавства України гарантує своїм співробітникам стандартний соціальний пакет. Чи обмежується мережа «БРСМ-Нафта» таким пакетом всередині свого трудового колективу?
- Не обмежується. За ініціативою її власника торгової марки «БРСМ-Нафта» Андрія Біби з року в рік формується Корпоративний Фонд Взаємодопомоги, яким може скористатися будь-який брсмівець у певних життєвих ситуаціях: народження дитини, втрата близького родича, травмування, стаціонарне лікування тощо. Такий грошовий фонд формується з власних коштів Андрія Біби і добровільних внесків наших працівників. Така наша практика не лише виручає членів сім’ї БРСМ, а і популяризує в Україні традицію взаємовиручки всередині громади.
- Якими словами HR-менеджери вашої мережі зазвичай зустрічають і проводжають здобувача роботи у день співбесіди з ним?
- Слова неважливі, важливі емоція і атмосфера гостинності. Коли здобувач приходить до нас на співбесіду, він почуває себе своєю людиною. Тому може розслабитися і зосередитися на презентації свого професійного «я». Після зустрічі з нашим HR-менеджером, він залишає наш офіс впевнений у своїх силах і з бажанням повернутися до нас вже для оформлення на роботу у мережу «БРСМ-Нафта».
- Резюмуйте, будь-ласка, трьома словами: «БРСМ-Нафта» - це роботодавець, який для своїх працівників є…
- Другою сім’єю, кар’єрним ліфтом і джерелом стабільно високого доходу.
- І наостанок, Олена. Що б ви побажали здобувачам роботи від імені національної мережі автозаправних комплексів «БРСМ-Нафта»?
- Усім, хто зараз знаходиться у пошуках роботи я бажаю впевненості в собі, завзятості, залізного здоров’я і, звичайно ж, активно займатися самоосвітою в режимі нон-стоп, яким би професіоналом ви не були. Наші двері завжди відкриті для цікавих особистостей. Ласкаво просимо до національної мережі автозаправних комплексів «БРСМ-Нафта».
Ознайомитися з вакансіями компанії "БРСМ-Нафта", ви можете на сторінці компаніі на нашому сайті за посиланням.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».