- Олена, ви – директор з управління персоналом однієї з найбільших в Україні автозаправних мереж, яка входить до п’ятірки лідерів ринку. Що це означає особисто для вас?
- Особисто для мене це титанічна і водночас улюблена робота. Бізнес роблять не гроші, а насамперед люди по всій його вертикалі – від прибиральниці до генерального директора. Такі особистості утворюють динамічний організм, що розвивається за соціальними законами. І це велика відповідальність день у день тримати руку на пульсі такого організму, перетворювати трудовий колектив на середовище, декожнийспівробітникможе задовольнити усі свої потреби: збільшувати фінансовий дохід, будувати кар’єру, формувати з однодумцями корпоративні цінності, самовиражатися. Тоді всі будуть працювати не абияк, а натхненно. Тому, я вважаю, що для сумлінного айчарівця всебічне нон-стоп вдосконалення команди – це його персональна місія.
- Подейкують, що персонал мережі «БРСМ-Нафта» називає себе не просто командою, а єдиною сім’єю. Це ваш здобуток? І що ваші співробітники мають на увазі, говорячи так?
- Так і є. Це не чутки, а самоідентифікація команди автозаправної мережі «БРСМ-Нафти». І це здобуток кожного співробітника, тому що насадити згори або запрограмувати таке самоусвідомлення нереально. Воно формується роками і під впливом випробувань. Чому сім’я БРСМ? Тому, що нашу команду єднають дійсно сімейні цінності: належність до спільної справи, повага один до одного, чесність один з одним, взаємовиручка, персональна відповідальність за командний успіх, спільні традиції.
- Чим, на вашу думку, відрізняється традиційний відділ кадрів від сучасного HR-департаменту?
- Все дуже просто. Традиційні кадровики – це статисти, які ведуть облік службовців, оформлюють їх особисті справи, контролюють трудову дисципліну. Звісно, ніхто не скасовував ці процедури, проте вони все більше автоматизуються і незабаром перейдуть у компетенцію фахівців з інформаційних технологій. Управління людськими ресурсами це інша справа, що включає в себе стратегічний менеджмент, психологію і освітні методики. На відміну від кадровика, айчаровець, перш за все, інтегрує співробітника у трудовий колектив, допомагає йому адаптуватися до режиму і усталених в компанії норм поведінки, займається його професійним розвитком, тобто, фактично, вирощує фахівця. На прикладі автозаправної мережі «БРСМ-Нафта» можу сказати, що наш HR-департамент – це Мекка, куди стікаються члени сім’ї БРСМ за порадами і з пропозиціями щодо удосконалення соціально-психологічного клімату у нашому трудовому колективі.
- У мережі «БРСМ-Нафта» працює більше 3000 людей. Що для вас означає одиниця персоналу? І яка різниця для вас між такими одиницями, що утворюють штат мережі?
- Поняття «одиниця персоналу» для мене не існує, тому що воно нівелює цінність людини, яка є базовою у корпоративній культурі мережі «БРСМ-Нафта». Натомість, я застосовую поняття «особистість». Кожен наш співробітник незалежно від посади і регіону роботи є, перш за все, особистість з унікальним внутрішнім світом. І завдання наших айчарів – врахувати ментальні та емоційні особливості співробітника під час його адаптації і кар’єрного просування. Тому, ми не ділимо колег на кращих і гірших, важливих і менш важливих. Кожен з них – член великої єдиної сім’ї БРСМ, який робить свій внесок в бізнес-успіх мережі.
- Відомо, що у 2014-2017 мережа «БРСМ-Нафта» переживала неабиякий стрес у зв’язку з тиском на неї фіскальних органів. Як це відобразилось на вашій команді і чи виникали проблеми з наймом нового персоналу?
- Так, то був непростий період у розвитку мережі «БРСМ-Нафта». Однак, як не дивно, він не розклав, а навпаки згуртував нашу команду. Велика заслуга у цьому власника мережі Андрія Біби, який тоді прийняв рішення не припиняти виплату заробітної плати персоналу заблокованих автозаправних комплексів. У той буремний час кожний з нас кинувся на захист свого права законно працювати. Уявіть собі, працівники добровільно мітингували, влаштовували флеш-моби, чинили опір грубим і цинічним молодчикам, що виконували незаконні вказівки керівництва Державної фіскальної служби. Чому вони масово не звільнялись за власним бажанням? Тому, що «БРСМ-Нафта» для нас – це друга сім’я, а сім’ю потрібно боронити. Витримавши незаконний тиск, ми, не перепочиваючи, продовжили роботу – кожний на своєму місці. Щодо найму нового персоналу – дійсно – мій департамент відчув складності у пошуку потрібних спеціалістів, тому що Інтернет і телевізор залякали здобувачів роботи: буцімто, мережа «БРСМ-Нафта» стоїть на порозі краху. Але ці проблеми з рекрутингом поступово зникли: публіка побачила, що мережа розширюється, справно сплачує податки і щомісяця публікує нові вакансії, а вигадані про «БРСМ-Нафту» жахи – недостовірна інформація з вуст рейдерів, які, на жаль, останнім часом безкарно орудують в Україні.
- Не можна не помітити, що бренд «БРСМ-Нафта» постійно розширює географічні межі своєї присутності на ринку. Як це відображається на кадровій політиці мережі?
- Разом з географією мережі «БРСМ-Нафта» збільшується і сім’я БРСМ. Адже відкриття нового автозаправного комплексу у регіоні це 5-7 нових співробітників. Тому, наші айчари і збільшують темпи рекрутингу, і приводять посадові інструкції у відповідність до нових бізнес-процесів, адже всі об’єкти під торговою маркою «БРСМ-Нафта» модернізуються та оснащуються новітніми технологіями обслуговування клієнтів. Зростає «БРСМ-Нафта» – зростаємо і ми.
- HR-психологи стверджують, що прямий контакт лінійного персоналу з ТОП-менеджерами великої компанії неабияк сприяє командоутворенню. Чи є такі контакти у мережі «БРСМ-Нафта», автозаправні комплекси якої розкидані по всій Україні?
- Безперечно, ніякої команди не буде без систематичного і різнобічного спілкування керівництва з підлеглими. Внутрішні комунікації у мережі «БРСМ-Нафта» побудовані так, що кожний працівник, неважливо в якому регіоні він працює, щотижня контактує з гендиректором та керівниками департаментів головного офісу. Таке спілкування відбувається через такі сучасні канали як Skype-сесії, закрита спільнота нашої команди у Facebook, форум на нашому корпоративному порталі SmartWeb. Тобто, крізь відстані, наші працівники можуть ставити питання особисто кожному ТОП-менеджеру мережі та обговорювати з ним актуальні робочі питання.
Крім дистанційних контактів ми маємо чудову традицію відео-інтерв’ю у форматі «без краваток», у яких наші ТОПи і регіональні директори докладно і просто розповідають про себе, успіхи і прорахунки у своїй роботі, висловлюють думки про своїх підлеглих. Це дуже зближує керівників з лінійним персоналом.
Дуже корисною є наша щорічна акція «День спілкування з клієнтами», під час якої генеральний директор, директора департаментів і відділів, регіональні директора цілий день працюють на автозаправках «БРСМ-Нафта» операторами розрахунково-касових вузлів та пістолетчиками. Це унікальна можливість реально відчути на собі технологічні особливості, так сказати, рядової роботи. Власноруч обслуговуючи клієнтів і напряму спілкуючись з працівниками автозаправки, наші керівники збирають цінні дані для удосконалення і клієнтських сервісів, і умов праці лінійного персоналу.
На особливу увагу заслуговує наш щорічний корпоратив «Ліні Ігри». Вся сім’я БРСМ збирається у певному мальовничому куточку просто неба, щоб позмагатися у різних вправах: спортивних, творчих, кулінарних. Під час цих дійств усі без виключення перетворюються на дітей: директори, бухгалтери, юристи, пістолетчики, касири, водії тощо. Повірте, ще та атмосфера для невимушеного спілкування всіх із всіма.
- Корпоративна культура є обов’язковим явищем у компаніях Європейського Союзу і Сполучених Штатів Америки. Більше того зазвичай вона регламентується цілим зводом документів. Чи можна стверджувати, що автозаправна мережа «БРСМ-Нафта» має корпоративну культуру?
- Безперечно. Навіть дозволю собі вас поправити: корпоративна культура є не обов’язковим, а природним явищем. Мережа «БРСМ-Нафта» працює на ринку вже 26-й рік і за цю історію у нашому корпоративному середовищі еволюційно устоялися традиції, норми поведінки, правила ділової взаємодії між співробітниками. Чого варті, скажімо, щорічні Літні Ігри БРСМ або щорічна акція День спілкування з клієнтами! Це грандіозні дійства, в яких з азартом беруть участь всі брсмівці, проймаючись духом єднання. Якщо говорити про фіксованість нашої корпоративної культури, то якраз зараз триває розробка пакету документів, що визначатимуть і регламентуватимуть наше внутрішнє життя. І в цьому процесі бере участь кожний брсмівець.
- В інформаційному просторі торгову марку «БРСМ-Нафта» дедалі частіше називають інноваційною на українському ринку паливного роздробу. Як ця риса проявляється в управлінні вашим персоналом?
- Йти в ногу з часом, а де в чому і випереджати його – дійсно одна з характерних рис нашої команди. Нашу схильність вловлювати і опановувати все прогресивне заклав у далекому 1992 році майбутній власник автозаправної мережі «БРСМ-Нафта» Андрій Біба. Вже тоді, одним з перших на пострадянському ринку, він почав адаптувати європейські стандарти обслуговування клієнтів на автозаправних станціях. Тому і в управлінні нашим персоналом переважає інноваційний стиль. У внутрішніх комунікаціях ми широко застосовуємо Інтернет-технології і соціальні мережі, у корпоративному навчанні – технології онлайн-освіти, зокрема вебінари. Все це не лише вивільняє час наших співробітників, а і гуртує їх у гнучку рухливу команду. Більше того, застосування інновацій у командоутворенні захоплює і стимулює у співробітників ініціативність – вельми затребувану у сучасному бізнесі якість.
- HR-технології майбутнього. Які вони, на ваш погляд, зокрема на ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами і які задачі вони вирішуватимуть?
- Я думаю, що технології управління персоналом йтимуть в ногу з розвитком інформаційних технологій. Скажімо, сьогодні у китайській енергетичній корпорації «Хуадянь» застосовується комп’ютерне моделювання кар’єрного росту службовця. Американські рекрутери використовують автоматизовану систему управління здобувачами, яка дозволяє відстежувати пошукову активність населення в Інтернеті. Автозаправна мережа «БРСМ-Нафта» також іде інноваційним шляхом розвитку і бере на озброєння прогресивні інструменти у всіх напрямках бізнес-розвитку. Зокрема, за допомогою мобільного додатку PLUS, що є на смартфонах наших клієнтів, ми можемо оцінювати і корегувати роботу наших операторів і пістолетчиків. Однак, у випадку айчар я солідарна з президентом японської компанії-розробника відеоігор Milestone Робертом Терсеком, який сказав: «Все, що може бути автоматизовано, буде. Але не все може бути автоматизовано». Тому, що управління людськими ресурсами – це не лише інтелект, а й інтуїція, яку ніколи не проявить робот.
- Кожна вітчизняна компанія згідно трудового законодавства України гарантує своїм співробітникам стандартний соціальний пакет. Чи обмежується мережа «БРСМ-Нафта» таким пакетом всередині свого трудового колективу?
- Не обмежується. За ініціативою її власника торгової марки «БРСМ-Нафта» Андрія Біби з року в рік формується Корпоративний Фонд Взаємодопомоги, яким може скористатися будь-який брсмівець у певних життєвих ситуаціях: народження дитини, втрата близького родича, травмування, стаціонарне лікування тощо. Такий грошовий фонд формується з власних коштів Андрія Біби і добровільних внесків наших працівників. Така наша практика не лише виручає членів сім’ї БРСМ, а і популяризує в Україні традицію взаємовиручки всередині громади.
- Якими словами HR-менеджери вашої мережі зазвичай зустрічають і проводжають здобувача роботи у день співбесіди з ним?
- Слова неважливі, важливі емоція і атмосфера гостинності. Коли здобувач приходить до нас на співбесіду, він почуває себе своєю людиною. Тому може розслабитися і зосередитися на презентації свого професійного «я». Після зустрічі з нашим HR-менеджером, він залишає наш офіс впевнений у своїх силах і з бажанням повернутися до нас вже для оформлення на роботу у мережу «БРСМ-Нафта».
- Резюмуйте, будь-ласка, трьома словами: «БРСМ-Нафта» - це роботодавець, який для своїх працівників є…
- Другою сім’єю, кар’єрним ліфтом і джерелом стабільно високого доходу.
- І наостанок, Олена. Що б ви побажали здобувачам роботи від імені національної мережі автозаправних комплексів «БРСМ-Нафта»?
- Усім, хто зараз знаходиться у пошуках роботи я бажаю впевненості в собі, завзятості, залізного здоров’я і, звичайно ж, активно займатися самоосвітою в режимі нон-стоп, яким би професіоналом ви не були. Наші двері завжди відкриті для цікавих особистостей. Ласкаво просимо до національної мережі автозаправних комплексів «БРСМ-Нафта».
Ознайомитися з вакансіями компанії "БРСМ-Нафта", ви можете на сторінці компаніі на нашому сайті за посиланням.
Опанування технік саморегуляції, пошук власних ресурсів для відновлення енергії стають справжнім викликом сьогодення. Розвиток таких навичок є критично важливою навичкою для підтримки ментального здоров’я. Ми підібрали для вас дієві поради, як підтримати працівників під час кризи.
Робота HR-спеціаліста містить чимало викликів. Трапляється так, що кандидат технічно підкований на всі сто, але із soft skills спостерігаються проблеми. Що треба знати досвідченому HR-фахівцю, щоб коректно відмовити кандидату?
Кандидати не люблять виконувати тестові завдання, факт. Цьому є цілком логічне пояснення: банально витрачений час. Якщо не візьмуть на роботу, цей час буде змарновано. Тож давайте розберемося, тестові завдання це все-таки перевірка здібностей чи безкоштовна праця на недобросовісного роботодавця?
Дорогі партнери, колеги, друзі!
Щиро вітаємо вас із Різдвом Христовим та Новим роком!
Шановні клієнти!
Напередодні нового року пропонуємо знижки на період з 23 грудня по 31 січня.