Успіх кожної легендарної компанії – це унікальна історія. Не став винятком всесвітньо відомий кавовий бренд «Старбакс», історія якого розпочалася в далекому 1970 році з кількох кав’ярень у місті Сіетл, штат Вашингтон. Jobs.ua пропонує здійснити короткий екскурс в історію найбільшої кавової імперії сучасності.
Коли прості любителі кави – вчитель англійської мови Джеррі Болдуїн, вчитель історії Зев Сінгл та письменник Гордон Боукер задумали відкрити власний магазин з продажу кавових бобів, навряд чи вони змогли передбачити, що через кілька десятиліть на компанію, яку вони заснували, чекає грандіозний успіх (чистий прибуток Starbucks у 2018 році склав 4,5 млрд. доларів).
Ці чоловіки спершу навіть не подавали еспресо у своїх кав’ярнях, а основоположний принцип легендарного бренду – висока якість за високою ціною – з’явився багатьма роками пізніше. Все змінилося, коли в «Старбакс» прийшов геніальний управлінець Гордон Шульц.
«Батьки не могли зрозуміти, що саме привабило мене в Starbucks. В 1982 році я покинув добре оплачувану престижну роботу заради того, що колись являло собою маленьку мережу з п’яти кав’ярень в Сіетлі. Але я бачив Starbucks не такою, якою вона була, а якою могла бути. Вона миттєво полонила мене поєднанням пристрасті і достовірності».
Так згадував у своїй книзі «Як чашка за чашкою будувалась Starbucks» кілька десятиліть по тому Говард Шульц – чоловік, який зміг вивести невеличкий американський бренд на світовий рівень. І закріпити його успіх назавжди, хоча в цій компанії – зрештою, як і у всіх інших великих компаній – траплялися у власній історії не найкращі сторінки. Компанія переживала злети і падіння, але завжди наче заново прокладала собі шлях до успіху і нових вершин.
«Старбакс» – це кав’ярні преміум-класу. Це означає, що ви отримаєте якісну каву, нехай і за високу ціну. Компанія і не приховує того, що орієнтована на людей із середнім і високим рівнем достатку. Що ж, так було у всі часи – за неодмінно стабільну якість та розкручене ім’я доводиться сплачувати трохи більшу ціну.
Ці речі чудово розумів Говард Шульц. Він також спеціально їздив у Італію, щоб збагнути і перейняти секрети успіху тамтешніх кав’ярень. Адже для італійців дружня бесіда за чашечкою ароматного еспресо – це важлива складова їхнього способу життя. Перебуваючи в Італії, Шульц також зауважив, що кав’ярні в італійських містах знаходяться на кожній вулиці. Люди приходили туди, щоб поспілкуватися і приємно провести дозвілля. В ті часи в Штатах не всі люди навіть вживали каву, не те щоб приходити в спеціальне місце, щоб у дружній компанії насолодитись ароматним напоєм. Гордон Шульц вирішив це змінити. І, звичайно, йому це вдалося. Нестримна енергія Шульца, його уява, фантазія і талант управлінця зробили в сумі те, що не вдалося здійснити трійці засновників «Старбакс» – завоювати спершу всю Америку, а згодом і весь світ.
Як назвеш корабель – так він і попливе. Ця фраза має безпосереднє відношення до кавового бренду, адже назву для своєї компанії тріо засновників обрали з роману «Мобі Дік» Германа Мелвілла. Старбак – так звали першого помічника капітана Ахава, одного з головних героїв роману. Ну а логотип компанії – це зображення русалки-сирени, яка своїм заворожливим співом і неземною красою заманює до себе моряків. Що ж, вдаліший логотип і не придумаєш. В наш час у сітях «Старбакса» опинились мільйони фанатів кави у всіх куточках світу.
Відмінний кавовий смак, великий асортимент напоїв і якісне обладнання. Яскрава упаковка. Високі стандарти обслуговування. Цими пунктами по праву пишається «Старбакс». Але ці складові – далеко не єдині компоненти від загальної формули успіху кавової імперії.
Власники компанії з великою увагою ставляться як до своїх клієнтів, так і до працівників. У книзі, яка згадувалась вище, Говард Шульц наголошує, що мотивовані працівники віддають своїй справі душу і серце. Керівник повинен ділитися з підлеглими своїми радощами і планами, а та єдність, яку відчувають люди, працюючи в згуртованому колективі – це основа корпоративної етики Starbucks. І, як ми можемо бачити в реальності, ці принципи діють з великою ефективністю. Як зазначив у своїй книзі Говард Шульц: «Успіх – ніщо, якщо ви приходите до фінішу на самоті».
Поваги заслуговує і той факт, що від недавніх пір в кав’ярнях дозволили відвідувати вбиральні людям, які нічого не замовляють. Тепер в кав’ярні «Старбакс» можна просто зайти і посидіти, попрацювати за ноутбуком чи насолодитися приємною атмосферою, не витративши жодного центу. Чи багато компаній можуть пишатися подібним підходом і увагою до людей? Навряд чи.
(Культура обслуговування для Starbucks – це не просто слова. Це ціла філософія.)
В Україні немає жодної кав’ярні всесвітньовідомого бренда. І, на превеликий жаль, їхня поява найближчим часом не передбачається. Цьому є багато причин, які характеризують нашу країну не з найкращого боку.
По-перше, недосконале законодавство і недотримання банальної етики в ділових стосунках. Шанованому американському бренду чужі і незрозумілі звичайні для українського бізнесу практики – працювати через підставних осіб, не сплачувати податки чи пропонувати людям зарплату «в конверті».
По-друге, негативна репутація нашої країни в світі. Корумпованість наших чиновників і правоохоронних органів – сумнозвісна сторона нашої дійсності. А репутація в цивілізованому світі означає дуже багато. Хто захоче працювати з ненадійним компаньйоном, який в будь-яку хвилину може «кинути», наплювавши на всі попередні домовленості та угоди? А представники бізнесу в Україні саме так і чинять, ставлячи власні недолугі амбіції і короткочасну вигоду на перше місце. А мали б ставити на перше місце репутацію та повагу до власного бренду, як це робили і завжди робитимуть у Starbucks. Звичайно, маються на увазі не всі українські компанії, а більше йдеться про ситуацію загалом.
Що хочеться сказати наостанок? Успіх «Старбакса» полягає у тому, що її керівники ніколи не зупиняються на досягнутому. І ніколи не зупиняться, адже важлива складова будь-якого успіху – це постійний розвиток і самовдосконалення.
Змінюватися в кращий бік, безперечно, варто. Та чи треба прив’язуватися до конкретної дати — Нового року, понеділка, першого числа? Спробуємо розібратися в цій статті.
В наш час недостатньо просто йти в ногу з часом. Потрібні інновації, щоб досягати успіху в бізнесі чи кар’єрі. А щоб створювати інновації, потрібні люди з інноваційним мисленням. Простіше кажучи, лідери. Розбираємося, як «прокачати» силу людських зв’язків у 2025 році, бо це справжній каталізатор майбутніх здобутків.
Опанування технік саморегуляції, пошук власних ресурсів для відновлення енергії стають справжнім викликом сьогодення. Розвиток таких навичок є критично важливим скілом для підтримки ментального здоров’я. Ми підібрали для вас дієві поради, як підтримати працівників під час кризи.
Робота HR-спеціаліста містить чимало викликів. Трапляється так, що кандидат технічно підкований на всі сто, але із soft skills спостерігаються проблеми. Що треба знати досвідченому HR-фахівцю, щоб коректно відмовити кандидату?
Кандидати не люблять виконувати тестові завдання, факт. Цьому є цілком логічне пояснення: банально витрачений час. Якщо не візьмуть на роботу, цей час буде змарновано. Тож давайте розберемося, тестові завдання це все-таки перевірка здібностей чи безкоштовна праця на недобросовісного роботодавця?