RUUA
Ваш аккаунт не активирован. Проверьте почту. 
  1. Работа в Украине
  2. Публикации о работе
  3. Все о работе
  4. На работе
  5. Типи ролей у команді та їх значення

Типи ролей у команді та їх значення

2.02.2022 654
Типи ролей у команді та їх значення

Типи ролей у команді та їх значення

2.02.2022     654

«Ви можете забрати всі мої заводи, всі капітали, що я маю, ви можете забрати все. Але залиште мені п’ятірку моїх найкращих керівників, і ви опам’ятатися не встигнете, як я знову буду попереду всіх»

Ендрю Карнегі, американський підприємець шотландського походження, мультимільйонер та філантроп


Один у полі не воїн. Відомий фразеологізм прямим текстом говорить про те, що для успішної реалізації будь-якого проєкту потрібна команда. В якій сфері діяльності ви не працювали б, вас оточують люди, і всі разом вони разом з вами формують команду. Навіть письменники чи художники, які, здавалося б, наодинці працюють над своїми творіннями, іноді змушені звертатися до сторонніх людей, які б прояснили їм ті чи інші питання.

Ідеальна команда для будь-якого проєкту

Оскільки типи ролей у команді бувають різні, для успішної роботи над проєктом знадобляться люди з різним набором професійних та особистих якостей. Класичний приклад – співпраця двох Стівів, Возняка і Джобса, один з них відповідав за технічний бік питання, інший умів так майстерно представити їхній продукт публіці, розповісти про його переваги та зручність використання, що цю продукцію хотілося одразу купити. Їхня маленька команда змогла здійснити переворот в світі технологій, а все тому, що два Стіви чудово доповнювали один одного. Звичайно, беремо також до уваги всіх інших талановитих працівників, яких Джобс наймав для роботи в одну з найпередовіших технологічних компаній світу (мається на увазі, звісно, «Apple»).

Отже, які типи ролей бувають у команді? Скористаємося класифікацією дослідника Реймонда М. Белбіна, який на основі проведених досліджень виділив дев’ять типів ролей в команді. Дослідник спостерігав за роботою групи студентів і, відстежуючи їхні поведінкові реакції, виділив дев’ять основних (ключових) ролей в команді.

Умовно всі типи ролей можна розділити на три категорії:

  1. Активні ролі, орієнтовані на активну діяльність: віднесемо сюди генератора ідей, реалізатора і фінішера;
  2. Соціально активні ролі, тобто орієнтовані на роботу з людьми: координатор, командний гравець та дослідник ресурсів;
  3. Інтелектуально «прокачані» ролі, тобто орієнтовані на мислення: таємний інформатор, експерт з моніторингу та спеціаліст.

Генератор ідей, або форматор

Це той самий член команди, який може вивести проєкт із творчого закутка. «Генератор ідей» креативний, наділений багатою фантазією і здатністю нестандартного погляду на буденні речі. Такі люди, як правило, оптимісти, та й кожну перешкоду сприймають як виклик, цікаву задачку чи головоломку. Знайти найкращий шлях вирішення проблеми – теж по їхній спеціальності. Також вони, як правило, екстраверти, люблять спілкуватися з приємними їм колегами, можуть мотивувати і надихати інших членів команди. Але в цей час «генератори ідей» не позбавлені недоліків – вони можуть не звертати увагу на деталі або надто перейматися налагодженням міжособистісної комунікації з членами команди, до яких відчувають симпатію.

Реалізатор

Такі працівники звичні до того, щоб виконувати всю роботу в команді. Серед важливих навичок, якими вони володіють, виділимо організованість, вміння продуктивно працювати (на відміну від згаданого вище «генератора ідей», у якого то повно нових ідей в голові, то повна їхня відсутність). Дисципліну теж можна віднести до сильної сторони «реалізаторів». Серед недоліків таких учасників команди можна назвати відсутність гнучкості, що не дає змоги швидко адаптуватися до змін і нових викликів. Ключове слово тут «швидко», бо адаптація до змін, звісно, відбудеться. Тільки забере більше часу, ніж у «форматорів».

Завершувач, або фінішер

Цей учасник команди вміє приділяти час та увагу деталям. Ви можете сприйняти їх за безнадійних ідеалістів та перфекціоністів, бо саме «завершувачів» можна назвати найбільш прискіпливими. Серед інших їхніх сильних сторін – вони проконтролюють, щоб команда дотримувалася термінів виконання роботи, але від певних мінусів такі «типажі» теж не позбавлені. У фінішерів спостерігаються проблеми з передачею повноважень. На практиці це означає, що вони залюбки завантажаться роботою «по горло», але щоб комусь делегувати свої повноваження? Ні, це не про них.

Координатори

Цих членів команди можна віднести до традиційних. Їх можна назвати розумними і зібраними, вони впевнені в собі, а також вміють слухати інших людей. Серед найсильніших сторін «координаторів» назвемо вміння делегувати обов’язки. Зрештою, це іноді може призводити до проблем, бо «координатори» задля досягнення цілі іноді надто заграються і стають маніпуляторами, коли діло доходить до підштовхування команди на шляху до цілі.

Координатори координують роботу команди

Командні гравці

Призначення командних гравців – пильнувати за тим, щоб команда була єдиним цілим. Вони ефективно вирішують конфлікти чи спірні питання, які можуть впливати на темп роботи команди. Серед інших сильних сторін «командних гравців» – надання підтримки усім членам команди. Серед недоліків таких учасників команди виділимо їхнє самоусування від процесів прийняття рішень, бо для них важливіше відчуття командного духу. І згуртованість команди.

Дослідники ресурсів

Допитливість та ентузіазм – сильні сторони «дослідників ресурсів». Ці учасники команди на додачу вміють налагоджувати зв’язки і вести перемовини. За своєю натурою вони екстраверти, тому ви можете довіряти їм такі завдання, які передбачають налагодження ефективної комунікації. Вміють швидко приймати рішення і без проблем дізнаватися потрібні відомості від інших людей. Серед недоліків цих учасників команди назвемо надто оптимістичний погляд на ситуацію, коли потрібно оцінити її за більш реалістичними сценаріями, а також можлива втрата інтересу до роботи, яка стала для них нецікавою.

Експерти з моніторингу

Їхні сильні сторони – критичне мислення, продумування рішень та обережність. Перш ніж сформулювати свою експертну думку, вдаються до критичного аналізу інформації. Зрозуміло, що такі чудові навички врівноважують деякі недоліки – наприклад, повільність у прийнятті рішень. Мотиваторами для інших членів команди «експертів з моніторингу» теж не назвеш.

Таємні інформатори

Цих учасників команди можна сміливо іменувати новаторами. Щоб вирішити проблеми команди, вони продемонструють оригінальні думки та рішення. Як правило, це інтроверти, яким краще працюється наодинці. Будьте готові до того, що вони вразливі до критики, але слова похвали у свій бік сприймають добре.

Спеціалісти, або педанти

Такі працівники володіють знаннями на рівні експерта. Їх внесок в досягнення команди може бути неоціненним, проте обмеженим областю їх знань. Ця характерна риса «спеціалістів», експертність, робить їх важливими членами будь-якої команди. Але недоліків вони теж, ясна річ, не позбавлені – оскільки такі співробітники схильні приділяти велику увагу деталям, вони часто не бачать усієї картини в цілому.

Як ідеально підібрати людей у свою команду?

Припустимо, ви задумали якийсь проєкт, але спіткнулися об такий важливий момент на шляху до цілі, як формування команди. З чого почати, кого першим кликати в команду? Коли людина задається таким питанням, у багатьох випадках на думку що спадає найперше? Покликати менеджера, тобто управлінця, правильно? Реймонд Белбін пропонує інший шлях – спершу підшукати «генія», тобто людину, таланти і здібності якої ідеально підходять для реалізації конкретного проєкту. А вже потім підшукувати управлінця, який зможе спрацюватися з цим «генієм» (а це подекуди буває непросто), і тільки тоді підбирати інших учасників команди.

Ця модель успішно використовується на практиці. Візьміть її на озброєння, якщо плануєте проект із залученням великої кількості людей. А стосовно розробленої Реймондом Белбіном моделі командних ролей хочеться зазначити, що її використовують для побудови методик оцінки кандидатів, щоб сформувати найефективнішу команду.

Читайте также

  • Осінній сезон без стресу: поради для гармонії та спокою21 Ноябрь, 2024

    Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».

  • Вчитися у всіх, не наслідувати нікого12 Ноябрь, 2024

    Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.

  • Як все пам’ятати, а не забувати?22 Октябрь, 2024

    В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.

  • Читання в юному віці – кар'єра у майбутньому 28 Сентябрь, 2024

    Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.

  • Як полегшити вихід на роботу після відпустки? 8 Сентябрь, 2024

    Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».


↑ Наверх