На жаль, аб’юз – дуже поширене явище в нашому суспільстві. І коли про людину говорять, що в неї важкий характер, мається на увазі саме аб’юз, хоча чимало людей не знають, що означає цей термін. І, що найприкріше, людина може бути аб’юзером, навіть не усвідомлюючи цього. То як помітити в собі аб’юзивного колегу і, що важливо, як працювати над викоріненням цієї руйнівної поведінки?
Спробуємо розкласти все по поличках.
Якщо коротко, це люди, які свідомо чи несвідомо піддають інших людей насильству, психологічному чи фізичному. Аб’юзери полюбляють стверджуватися за рахунок оточення, люблять досягати своєї мети будь-якою ціною. Їм невластива емпатія, що також може свідчити про наявність психологічних розладів.
Як правило, такі люди виростають в неблагополучних сім’ях, хоча навіть в заможних сім’ях на чолі сім’ї може стояти тиранічний батько або владна матір. Схильність до аб’юзу може бути продиктована психологічною нестабільністю, великою кількістю комплексів і низькою самооцінкою. Люди з високим рівнем психопатії, як стверджує Вікіпедія, є потенційними аб’юзерами. Словом, причин, які ведуть до становлення людини як аб’юзера, більш ніж достатньо.
Фізичне насильство. Аб’юзер застосовує силу не лише тому, що йому це подобається; він вважає, що це надійний спосіб для отримання влади над іншою людиною. І якщо вам хочеться надавати ляпасів своєму колезі – можливо, це не лише ознака поганого настрою або сварки з близькою людиною.
Психологічний аб’юз. В робочих взаєминах найчастіше застосовується саме цей різновид аб’юзу. Колеги хейтять і ображають один одного, приховано чи відкрито – вам це знайомо? Мабуть, в нашій країні не знайдеться такої людини, яка б не стикалася з психологічним аб’юзом на роботі.
Розрізняють також фінансовий і сексуальний аб’юз. Теж досить поширене явище в робочому середовищі.
Зверніть увагу на яскраві маркери, які виділяють справжніх аб’юзерів з-поміж інших людей:
Ігнорування особистих кордонів колег. Навіть з малознайомими людьми ви схильні проявляти фамільярність, брати без дозволу їхні речі та ставити некоректні та особисті питання. «Скільки заробляєш?», «А що, ти вже розійшовся з колишньою? А чому розійшовся?», «А зараз зустрічаєшся з кимось?», «Коли плануєш одружуватися?» і т.д. Аб’юзер не турбується про те, що ці питання можуть бути некомфортними для іншої людини, можуть поставити її в незручне становище, особливо якщо вони озвучуються в присутності інших людей. Порушувати особисті кордони для нього – звична річ.
Постійна критика. Ще одна з характерних особливостей аб’юзера – постійно критикувати всіх навколо себе. Причому об’єктом критики стають не лише його друзі, колеги та керівництво, а й представники національних меншин та іншого кольору шкіри, люди нетрадиційної орієнтації. Зауважимо, що йдеться саме про постійну критику, без об’єктивних на те причин. Конструктивну критику, яка висловлюється з повагою до опонента і спрямовується на вирішення конкретної задачі, сюди не відносимо.
Знецінення і постійні намагання викликати почуття провини. Для аб’юзера важливо, щоб його жертви почувалися винними, бо тоді ними легко маніпулювати. Приміром, начальник-аб’юзер постійно знецінюватиме роботу підлеглих, наголошуючи на тому, що вони ні на що не здатні.
Словесні нападки. Аб’юзерам не властиво вибирати висловлювання, вони люблять висловлюватися грубо та образливо. Мета такої поведінки очевидна – зачепити за живе, вивести іншу людину з рівноваги. Деякі аб’юзери досягають в цьому «мистецтві» неабиякої досконалості.
Газлайтинг і шантаж. Газлайтинг – це одна з форм психологічного насильства. Як розпізнати газлайтера? Це коли людина, майстерно маніпулюючи іншою людиною, вдається до залякування і намагається посіяти недовіру до власних слів та суджень, заставляє сумніватися у власних силах. Поруч з газлайтингом крокує шантаж. Яскравим прикладом газлайтера та аб’юзера є чоловік героїні Ніколь Кідман із серіалу «Велика маленька брехня». Якщо точніше, в них співзалежні стосунки агресора та його жертви. Перегляньте на дозвіллі, всі ці моменти дуже добре розкриті.
Мається на увазі, як викорінювати в собі ці негативні звички, якщо ви зауважили за собою аб’юзерську поведінку. Звісно, можна залишити все як є, якщо вас це влаштовує. Якщо ж ні, ось інструкція, як працювати над собою і позбуватися такої деструктивної поведінки.
Звичайно ж, аналіз власних вчинків. Пригадайте ті випадки з вашої практики, коли ви несправедливо поводилися з колегами, критикували чи ображали їх на рівному місці. Пообіцяйте собі, що більше так не робитимете. Пообіцяйте собі також, що якщо не втримаєтеся, обов’язково перепросите за свою поведінку.
Вчіться адекватному спілкуванню з колегами. Якщо ви раніше досягали поставлених цілей шляхом деструктивних маніпуляцій, зобов’яжіться цього не робити. Запровадьте наступну практику спілкування – в розмовах з колегами використовуйте прямі прохання, зважайте на особистий простір колег, будьте ввічливими і тактовними. Це особливо важливо в наш непростий час, коли всі ми психологічно виснажені, а тривога за майбутнє продукує постійний стрес.
Поважайте особисті кордони своїх колег. Це означає, що перш ніж запитати щось особисте, поцікавтеся чи це прийнятно. Якщо відчуваєте бажання образити іншу людину, переключіться на якусь корисну дію, пожартуйте. Словом, вчіться навичкам самоконтролю. Не завадить також проконсультуватися з психологом.
Практикувати аб’юз – це не діагноз в останній інстанції. З цим можна і треба працювати. Але це також тривала і наполеглива праця над собою, бо викорінювати деструктивні звички і риси характеру потребує часу та зусиль. Але якщо усвідомлюєте, що впоратися самотужки з проявами аб’юзу не можете, тут лише один вихід – звернутися до кваліфікованого спеціаліста.
Змінюватися в кращий бік, безперечно, варто. Та чи треба прив’язуватися до конкретної дати — Нового року, понеділка, першого числа? Спробуємо розібратися в цій статті.
В наш час недостатньо просто йти в ногу з часом. Потрібні інновації, щоб досягати успіху в бізнесі чи кар’єрі. А щоб створювати інновації, потрібні люди з інноваційним мисленням. Простіше кажучи, лідери. Розбираємося, як «прокачати» силу людських зв’язків у 2025 році, бо це справжній каталізатор майбутніх здобутків.
Опанування технік саморегуляції, пошук власних ресурсів для відновлення енергії стають справжнім викликом сьогодення. Розвиток таких навичок є критично важливим скілом для підтримки ментального здоров’я. Ми підібрали для вас дієві поради, як підтримати працівників під час кризи.
Робота HR-спеціаліста містить чимало викликів. Трапляється так, що кандидат технічно підкований на всі сто, але із soft skills спостерігаються проблеми. Що треба знати досвідченому HR-фахівцю, щоб коректно відмовити кандидату?
Кандидати не люблять виконувати тестові завдання, факт. Цьому є цілком логічне пояснення: банально витрачений час. Якщо не візьмуть на роботу, цей час буде змарновано. Тож давайте розберемося, тестові завдання це все-таки перевірка здібностей чи безкоштовна праця на недобросовісного роботодавця?