Словосполучення «стрес-інтерв’ю» може налякати багатьох кандидатів, адже перед співбесідою завжди відчувається хвилювання, а тут іще всюдисуще слово «стрес» в назві інтерв’ю миготить. Але даний формат інтерв’ю не такий страшний насправді, як може видатися, та й за час свого існування встиг обрости міфами і хибними упередженнями.
Пропонуємо в цій статті розібратися з усіма моментами, які стосуються стрес-інтерв’ю, щоб успішно його пройти і не стресувати при цьому. «Попереджений – значить озброєний», як говорить нам старовинне англійське прислів’я.
І для початку – розберемося із самим поняттям.
Як видно із самої назви, цей метод проведення інтерв’ю передбачає створення напружених умов для кандидата. Це потрібно для того, щоб спробувати вивести його із рівноваги і в такий спосіб перевірити рівень його стресостійкості. Співробітник компанії, який проводить співбесіду, за допомогою стрес-інтерв’ю намагається з’ясувати стосовно кандидата ряд важливих моментів. Перерахуємо їх:
Зазначимо, що такий метод інтерв’ю застосовується не для всіх професій. Якщо ваша спеціальність передбачає багато спілкування, то стресостійкість – важлива навичка. А як рекрутеру перевірити вашу стресостійкість, не створивши таку ситуацію штучно? Звичайно, можна скористатися іншими інструментами для перевірки цієї важливої навички (наприклад, проєктні питання, кейс-питання), але для деяких професій метод стрес-інтерв’ю – незамінний. І найперше назвемо фахівців сфери обслуговування, менеджерів з продажу і менеджерів по роботі з клієнтами. Якщо ви належите до представників цих професій, будьте готові, що на наступній співбесіді ваші навички комунікації і самовладання перевірять у такий не досить приємний спосіб. «Важко в навчанні, зате легко в бою», пригадуємо ще одну народну мудрість, і рухаємося далі.
Можливо, хтось здивується, але такий спосіб проведення співбесіди новим аж ніяк не назвеш. Усе з часом трансформується, і метод стрес-інтерв’ю – не виняток з правил. Та й раніше такі співбесіди проводилися з найнесподіванішими поворотами, які включали в себе дійсно неадекватну поведінку (аж занадто неадекватну), з криками на кандидата чи розіграними «підставними» сценками. Саме через це існує багато упереджень щодо стрес-інтерв’ю, хоча це потужний інструмент насправді, і ним потрібно ще вміти скористатися.
Досвідчений рекрутер скористається такими прийомами, щоб перевірити претендента на стресостійкість:
Проявляйте у всіх цих ситуаціях терпіння і не поспішайте реагувати злостиво. Швидше за все, ви потрапили на стрес-інтерв’ю. Але зауважимо – відверте хамство і критика на вашу адресу, запізнення рекрутера на тривалий час (наприклад, випадково забув про вашу з ним зустріч), аж надто дивні прохання (напр., сісти на хитке крісло чи попросити на колінах заповнити анкету) – не може вважатися стрес-інтерв’ю.
Таке поводження можна віднести до спроби рекрутера самоствердитися, або ж перед вами – обличчя корпоративної культури компанії. Чи потрібно воно вам чи ні, працювати в таких умовах – вирішувати вам. Але обов’язково поцікавтеся наприкінці співбесіди, з чим пов’язана уся ця хамська поведінка. Адже йдеться про порушення особистих кордонів, і працівники всередині компанії не повинні собі такого дозволяти. Інша річ – нахабні чи невиховані клієнти, з якими, хоч-не-хоч, доводиться мати справу, бо це особливість деяких професій.
По-перше, не реагувати агресивно, та й склянку води вам в обличчя виплескувати не будуть – ті часи вже минули. По-друге, вам потрібно тримати в голові, що формат співбесіди може бути саме таким, бо рекрутер не може попередити заздалегідь, що зараз вас «тестуватимуть» у стресовому режимі. Інакше сенс усього інтерв’ю втратиться. Тому поставтеся до цього як до гри. Візьміть за приклад поводження одного британця на співбесіді, який взяв собі за звичку відвідувати співбесіди… в якості хобі. Детальніше про нього ви можете прочитати тут, але, якщо в двох словах, цей чоловік поводиться на співбесідах так, ніби це він її проводить – тобто поводиться впевнено, не соромиться ставити незручні питання інтерв’юеру (про зарплату, що може дати йому ця компанія тощо). І наостанок… заявляє про те, що зарплату пропонують аж ніяк не конкурентну і одразу ж прощається. Деякі роботодавці передзвонювали йому і просили з’явитися на ще одну співбесіду, щоб детальніше обговорити фінансове питання. А ви так зможете? Тобто поставити в стресову ситуацію самого роботодавця? Звичайно, постає питання, чи потрібно так сильно ризикувати, якщо вам дуже потрібна ця робота, але не будемо забувати, що наш британець перетворив співбесіди на своє хобі, тому для нього це питання не було принциповим. Для вас – може бути аж дуже принциповим, чи не так?
Отже, вам доведеться швидко зметикувати, що вам влаштували стрес-інтерв’ю, і поставитися до цього як до гри. Збагнувши цей момент, буде значно, підкреслюємо, значно легше реагувати на випади рекрутера. І взагалі, це він у вас на гачку, якщо ви збагнули, що перед вами ведеться саме така гра – помістити вас у стресові умови і подивитися, що з цього вийде.
Зауважимо ще один момент: коли вас перебиватимуть і не даватимуть змоги відповідати на питання – не нервуйтесь, візьміть себе в руки. Уважно все вислуховуйте, що говоритиме рекрутер, і в зручний момент (не говоритиме ж він вічно?) давайте відповідь на його попередні питання. Наприклад, «Ви запитували раніше, як я реагуватиму на хамство клієнта, тож відповідаю…», і далі вже розказуєте, як ви діятимете в такій ситуації.
Запам’ятовуйте собі в голові, які питання і в якому порядку ставив рекрутер, щоб не забути на них відповісти. А хіба ж такі ситуації не можуть трапитися на роботі в особливо напружені періоди – приміром, перед святами? Ще й як можуть. І вам, як менеджеру з продажів, доведеться «крутитися» на всі боки і відповідати, можливо, на десятки питань. Цей принцип можна застосовувати безпосередньо на роботі – якщо багато клієнтів, багато питань, поставтеся до цього як до гри, як до тренування на уважність, кмітливість, вміння швидко, точно і лаконічно відповідати на питання. Повірте, не всі люди так можуть: а раз не можуть, починають дратуватися і хамити клієнтам. Ось вам і кінцева ціль кожного стрес-інтерв’ю – не взяти таку людину на роботу.
Так склалося, що в процесі найму більше прийнято звертати увагу на вміння і сильні сторони кандидата. Професійні досягнення і досвід — це чудово, але рекрутер не може знати апріорі, якою людиною є кандидат перед ним. Нижче спробуємо з’ясувати, які риси кандидата мають насторожити рекрутера.
Токсичні люди становлять більшу проблему, ніж здається на перший погляд. Вони можуть перетворити улюблену роботу на справжнісіньке пекло. Звичайно, якщо працюють поруч з нами. В цій статті пропонуємо поміркувати над життєвими уроками, які можна отримати від спілкування з токсичними колегами.
Окрім того, як і що ми говоримо, важливу роль у спілкуванні відіграють міміка, рухи руками, постановка тіла. Але, на жаль, ми часто забуваємо про це, та й особливого значення не надаємо. А даремно. Від того, як ми поводимося на співбесіді, переговорах, ділових зустрічах, може залежати наша кар'єра.
Від попередніх поколінь зумери відрізняються передусім посиленим прагненням до життєвого балансу, гнучкості й свободи у виборі роботи. Та чи варто сприймати на ринку праці їхню амбітність як недолік? Давайте поміркуємо над цим питанням, а ще спробуємо розвінчати міфи про їхній підхід до роботи і життя.
Часті блекаути й аварійні відключення електроенергії висувають нові стандарти до енергонезалежності. Причому як власного житла, так і бізнесу. Дізнайтеся, як компаніям і співробітникам потурбуватися про безперебійну роботу під час блекаутів.