«Той, хто знає ворога й себе, ніколи не програє війни;
той, хто не знає ворога, але знає себе, інколи виграє, а інколи програє;
той, хто не знає ні себе, ні ворога, програє кожну баталію».
Сунь Цзи, «Мистецтво війни»
Військовий трактат «Мистецтво війни», авторство якого приписують стратегу й генералу Сунь-дзи (або Сунь Цзи, хто як каже) – був створений ще за 5-6 століть до виникнення християнства. Попри свій солідний вік, він не втрачає своєї актуальності навіть в наш час. Як правильно діяти під час війни, як готуватися до неї, як виграти війну, застосовуючи весь арсенал можливих засобів – ці та інші питання висвітлено в «Мистецтві війни». Але ці принципи можна також з успіхом застосувати у бізнесі, адже бізнес, по суті – теж є полем бою, тільки в дещо іншій площині. То які військові стратагеми можуть допомогти сучасному бізнесу? Давайте з’ясуємо.
Бути чесним і благородним у бізнесі означає, що вас обійдуть хитрі та безсовісні ділки, для яких слово «совість» – пустий звук. Просто подивіться на рекламу, яка оточує нас звідусіль. Якщо в кожному рекламному ролику є хоча б 50% правди, то це вже непоганий результат. Маркетологи навіть придумали солідний евфемізм для слова «брехня» – маркетинговий хід. Тому якщо ви підловите рекламщиків на обмані, вони вам скажуть: «Розслабся, друже, це всього лиш маркетинговий хід!»
Як бачимо, хитрість потрібно застосовувати не лише на полях битв, але й у бізнес-середовищі. І це не означає, що ви повинні брехати всім і на кожному кроці. Ні, звісно. Але вміло вдаватися до хитрощів, вчасно виявляти слабкі сторони конкурентів і вводити їх в оману щодо справжнього стану справ у вашому бізнесі – це використання тих самих військових принципів, які роблять власне військо сильнішим, а військо ворога – слабшим.
В «Мистецтві війни» Сунь-дзи зауважує, що «той, хто перед боєм у штабі ретельно аналізує його можливий розвиток, має більше шансів перемогти. А хто не мав успіху в попередніх штабних розрахунках, програє січу ще до початку. Сторона з більшою кількістю переможних сценаріїв виграє. Сторона, що має їх менше, програє. Той, хто не планує, прирікає себе на очевидну поразку».
Ніби все зрозуміло з наведеної цитати, чи не так? Тут зайве щось коментувати, бо й так усе ясно. Хто ретельніше планує хід битви, той має більше шансів перемогти. Те саме у бізнес-середовищі – щоб мати переваги перед конкурентами, ви повинні бути попереду них бодай на один крок. Випереджати їх у ретельності планування бізнес стратегій вашої компанії, зважування і оцінки ризиків, оптимізації роботи підрозділів компанії тощо. Чим вищими є аналітичні здібності у керівництва компанії та їхніх топ-менеджерів, тим більше ймовірності, що справи компанії процвітатимуть і надалі.
Коли ви плануєте бізнес-стратегію, ви працюєте, виходячи з певних цілей та завдань, чи не так? І якщо у вас є добре продумана бізнес-стратегія, вона спрацює і принесе вам бажаний результат. Але що буде, якщо на ринку зміняться певні умови? Якщо ваша бізнес-стратегія відпочатку не врахувала ці зміни, вона може стати неефективною. Простіше кажучи, ваші зусилля з побудови успішної бізнес-стратегії будуть провалені. То що ж робити?
Звернемося до військових стратагем Сунь Цзи, викладених у «Мистецтві війни». Сунь-дзи вважав, що стратегія – це не просто планування певних дій та кроків по розробленому списку завдань, це передусім вміння швидко і адекватно реагувати на умови, які змінюються навколо вас. Планування може бути ефективним тільки тоді, коли працює в контрольованих обставинах, але на війні, як і в бізнес-середовищі, відбувається зіткнення кількох опонентів, що створює несподівані, не передбачені початковим плануванням, ситуації.
Досвідчені управлінці повинні завжди враховувати цей момент: коли відбуваються зміни, підлаштовуйся під них, добре обміркувавши перед тим, як використати їх собі на користь.
Сунь-дзи у «Мистецтві війни» багато разів акцентує увагу на тому, що ведення затяжної війни – це вкрай невигідна справа. І якщо командувач армії вирішив нападати, потрібно діяти швидко і без вагань. Як це можна застосувати в середовищі бізнесу? Приймаючи рішення, зважуйте їх, радьтеся з мудрими радниками і дійте швидко. Але для цього ви повинні добре знати і себе, і своїх конкурентів. Чим краще ви знаєте себе і опонентів, тим кращим буде кінцевий результат. Але в бізнесі, як і на війні, розслаблятися не можна. Помилково вважати, що раз прийшов успіх, то так буде завжди. Що ми вище говорили про планування та стратегію? Що на них впливає багато перемінних, і потрібно швидко та оптимально реагувати на всі зміни навколо вас.
Ще одні ключові елементи успішної стратегії – вміння впливати на свого противника, що створює передумови до легкої перемоги. Якщо ви знаєте, коли вступити в протистояння, а коли краще його уникати – вашу стратегію дій можна назвати успішною.
Звичайно, обсяг однієї статті не дозволяє описати всі деталі, які стосуються використання військових стратагем з «Мистецтва війни» при побудові успішного бізнесу. Основні думки були викладені в цій статті, а якщо хочете дізнатися більше – читайте книгу.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».