«Той, хто знає ворога й себе, ніколи не програє війни;
той, хто не знає ворога, але знає себе, інколи виграє, а інколи програє;
той, хто не знає ні себе, ні ворога, програє кожну баталію».
Сунь Цзи, «Мистецтво війни»
Військовий трактат «Мистецтво війни», авторство якого приписують стратегу й генералу Сунь-дзи (або Сунь Цзи, хто як каже) – був створений ще за 5-6 століть до виникнення християнства. Попри свій солідний вік, він не втрачає своєї актуальності навіть в наш час. Як правильно діяти під час війни, як готуватися до неї, як виграти війну, застосовуючи весь арсенал можливих засобів – ці та інші питання висвітлено в «Мистецтві війни». Але ці принципи можна також з успіхом застосувати у бізнесі, адже бізнес, по суті – теж є полем бою, тільки в дещо іншій площині. То які військові стратагеми можуть допомогти сучасному бізнесу? Давайте з’ясуємо.
Бути чесним і благородним у бізнесі означає, що вас обійдуть хитрі та безсовісні ділки, для яких слово «совість» – пустий звук. Просто подивіться на рекламу, яка оточує нас звідусіль. Якщо в кожному рекламному ролику є хоча б 50% правди, то це вже непоганий результат. Маркетологи навіть придумали солідний евфемізм для слова «брехня» – маркетинговий хід. Тому якщо ви підловите рекламщиків на обмані, вони вам скажуть: «Розслабся, друже, це всього лиш маркетинговий хід!»
Як бачимо, хитрість потрібно застосовувати не лише на полях битв, але й у бізнес-середовищі. І це не означає, що ви повинні брехати всім і на кожному кроці. Ні, звісно. Але вміло вдаватися до хитрощів, вчасно виявляти слабкі сторони конкурентів і вводити їх в оману щодо справжнього стану справ у вашому бізнесі – це використання тих самих військових принципів, які роблять власне військо сильнішим, а військо ворога – слабшим.
В «Мистецтві війни» Сунь-дзи зауважує, що «той, хто перед боєм у штабі ретельно аналізує його можливий розвиток, має більше шансів перемогти. А хто не мав успіху в попередніх штабних розрахунках, програє січу ще до початку. Сторона з більшою кількістю переможних сценаріїв виграє. Сторона, що має їх менше, програє. Той, хто не планує, прирікає себе на очевидну поразку».
Ніби все зрозуміло з наведеної цитати, чи не так? Тут зайве щось коментувати, бо й так усе ясно. Хто ретельніше планує хід битви, той має більше шансів перемогти. Те саме у бізнес-середовищі – щоб мати переваги перед конкурентами, ви повинні бути попереду них бодай на один крок. Випереджати їх у ретельності планування бізнес стратегій вашої компанії, зважування і оцінки ризиків, оптимізації роботи підрозділів компанії тощо. Чим вищими є аналітичні здібності у керівництва компанії та їхніх топ-менеджерів, тим більше ймовірності, що справи компанії процвітатимуть і надалі.
Коли ви плануєте бізнес-стратегію, ви працюєте, виходячи з певних цілей та завдань, чи не так? І якщо у вас є добре продумана бізнес-стратегія, вона спрацює і принесе вам бажаний результат. Але що буде, якщо на ринку зміняться певні умови? Якщо ваша бізнес-стратегія відпочатку не врахувала ці зміни, вона може стати неефективною. Простіше кажучи, ваші зусилля з побудови успішної бізнес-стратегії будуть провалені. То що ж робити?
Звернемося до військових стратагем Сунь Цзи, викладених у «Мистецтві війни». Сунь-дзи вважав, що стратегія – це не просто планування певних дій та кроків по розробленому списку завдань, це передусім вміння швидко і адекватно реагувати на умови, які змінюються навколо вас. Планування може бути ефективним тільки тоді, коли працює в контрольованих обставинах, але на війні, як і в бізнес-середовищі, відбувається зіткнення кількох опонентів, що створює несподівані, не передбачені початковим плануванням, ситуації.
Досвідчені управлінці повинні завжди враховувати цей момент: коли відбуваються зміни, підлаштовуйся під них, добре обміркувавши перед тим, як використати їх собі на користь.
Сунь-дзи у «Мистецтві війни» багато разів акцентує увагу на тому, що ведення затяжної війни – це вкрай невигідна справа. І якщо командувач армії вирішив нападати, потрібно діяти швидко і без вагань. Як це можна застосувати в середовищі бізнесу? Приймаючи рішення, зважуйте їх, радьтеся з мудрими радниками і дійте швидко. Але для цього ви повинні добре знати і себе, і своїх конкурентів. Чим краще ви знаєте себе і опонентів, тим кращим буде кінцевий результат. Але в бізнесі, як і на війні, розслаблятися не можна. Помилково вважати, що раз прийшов успіх, то так буде завжди. Що ми вище говорили про планування та стратегію? Що на них впливає багато перемінних, і потрібно швидко та оптимально реагувати на всі зміни навколо вас.
Ще одні ключові елементи успішної стратегії – вміння впливати на свого противника, що створює передумови до легкої перемоги. Якщо ви знаєте, коли вступити в протистояння, а коли краще його уникати – вашу стратегію дій можна назвати успішною.
Звичайно, обсяг однієї статті не дозволяє описати всі деталі, які стосуються використання військових стратагем з «Мистецтва війни» при побудові успішного бізнесу. Основні думки були викладені в цій статті, а якщо хочете дізнатися більше – читайте книгу.
Це питання деяким батькам видасться абсурдним. Мовляв, у цьому віці дітям ще іграшками бавитися, яке програмування? Але це твердження правильне лиш частково.
Чи можна підвищити ефективність сайту без додаткових витрат? Легко, якщо виправити типові помилки, що заважають вашому бізнесу продавати послуги чи товари в інтернеті.
Портал з працевлаштування Jobs.ua інформує, які навички є критично важливими і в бізнесі, і в кар’єрі.
Пропонуємо вам зануритися в історію появи сенсаційної іграшки, а також з’ясувати, в чому полягає секрет її популярності.
Ігри цікаво не лише грати, а й розробляти. Вас приваблює сфера геймдеву, хочете спробувати себе в розробці комп’ютерних чи мобільних ігор? Давайте поговоримо на цікаву тему, а саме з чого розпочати в геймдеві новачку.