Жодна зі співбесід не проходить без запитань опонентів один одному. І це найкращий спосіб зрозуміти, яка людина перед тобою, що це за спеціаліст, чи підходить він під запит компанії. Зазвичай здобувачі звикли до стандартних питань із боку рекрутера, як ось “Чому ви звільнилися з минулого місця роботи?”, “Чим займалися в останньому місці роботи?”, “Розкажіть про найцікавіший проєкт”. Тому, коли рекрутер підходить до інтерв’ю творчо та ставить нетипові питання, це часто вибиває з колії та потребує включатися в співбесіду, показувати свої комунікативні уміння, творчість, винахідливість, сміливість, логіку й ще багато чого. Саме цього й домагаються спеціалісти на співбесіді, щоб перевірити спеціаліста й скласти про нього враження.
У цій статті на Jobs.ua ми познайомимо вас із п’ятіркою найнетиповіших запитань на співбесіді, до яких рекомендуємо бути готовими. Матеріал буде корисним, як здобувачу, який збирається на інтерв’ю, так і тим, хто проводить співбесіди.
Нетипові питання зазвичай важко передбачити, складно через це до них підготуватися. Тому єдиним правильним рішенням стане підлаштуватися під ситуацію та відповідати на питання чесно, акцентуючи увагу на своїх перевагах та гарних сторонах.
Якщо зателефонувати вашому минулому роботодавцю, за що він міг би вас похвалити?
Прохання роботодавця надати контакти з минулих місць роботи задля отримання рекомендацій вашої особи - вже не новий прийом. Часто його використовують з наступною метою:
перевірити інформацію про вас із декількох джерел,
дізнатися додатково про особливості співпраці з кандидатом,
дізнатися напряму про досягнення кандидата та його успіхи.
Перевіряючи рекомендації, роботодавці зазвичай не хочуть знайти підступ, але якщо озвучена інформація на співбесіді кардинально відрізняється від кількох відгуків, доведеться пояснюватися ситуацію з роботодавцем або чому сказали неправду. Тому, отримавши на співбесіді питання від рекрутера, слід відповідати відверто, адже не зрозуміло, чи буде перевіряти рекрутер підтвердження вашим словам і дзвонити в минуле місце вашої роботи. А для вас це виклик чесно відповісти на питання про ваші сильні сторони, які вам часто допомагають в роботі. Також це привід загадати найуспішніші проєкти, які мали для вас успіх та розказати про них.
На кого з блогерів у вашій ніші підписані та за ким слідкуєте?
Саме так звучить завуальоване питання від роботодавця про розвиток. Кожний спеціаліст повинен бути експертом у своїй ніші й, безумовно, знати тих, хто зробив чи робить важливий внесок, працюючи з вами в одній сфері. Так вас можуть питати, й називаючи ім’я відомих першопрохідців. Цікавтесь такими людьми у своїй сфері та обов’язково майте декілька імен, щоб вміти відповідати на подібні питання рекрутерів сходу.
Чи є у вас вороги? Як вони можуть вас описати?
У вас, може, й не бути ворогів зовсім, але в роботі не могли не виникати конфліктні ситуації, чи ті, де вам доводилося виясняти робочі стосунки з колегами. Питання стосується, безумовно, про ті якості й ті сторони, які можуть подобатись іншим у вас, або через які у вас можуть виникати сварки на роботі. Ви занадто говірливі чи відсторонені від корпоративних справ, чи часто не доводите справи до кінця, чи перекидаєте відповідальність на інших. Подумайте заздалегідь, про які безперспективні ваші сторони вам було б не соромно розповісти.
Що зазвичай ви робите після роботи?
Таке нетипове питання, яке можна зрозуміти одразу зовсім по-інакшому. На перший погляд, вам здалось, що рекрутер лізе у ваше особисте життя? Даремно, адже подібне визначення питання може мати на меті зовсім інше. Якщо ваша робота пов’язана із творчістю, то подібні питання здатні розкрити ваші інтереси та творчі смаки. Ви маєте змогу розказати рекрутеру про те, наскільки різноманітні ваші інтереси, наскільки ви різнобічна людина, ви живете наповненим життям і вмієте як працювати, так і відпочивати. А це значить швидко відновлюватись та розвантажуватись.
Трапляється й таке, що на співбесіді нетипові питання прилітають і роботодавцю. Що ж, здобувач має повне право так само ставити питання, які цікавлять його з приводу компанії, вакансії та внутрішнього управління. Що це за каверзні питання?
Якому стилю управління ви віддаєте перевагу?
Найкращий спосіб дізнатися більше про керівника чи роботодавця - це дізнатися стиль управління в компанії чи в команді, якщо співбесіду проводить керівник. Один з найрозповсюдженіших типів правління, безумовно - демократичний. Але така відповідь доволі неоднозначна, тим паче, що проявлятися вона може по різному. Ви можете більш конкретизувати свою відповідь і зазначити, що в керівництві ви намагаєтесь бути наставником, що завжди готовий прийти на допомогу. Вважаєте, що потрібно вести команду вперед, а не поганяти ззаду. І це буде гідною відповіддю на питання.
Що для вас найскладніше на посаді директора?
Мабуть, найважче з почутого для здобувача або для співробітника, що для директора чи керівника щось не по силах. Одразу маємо втрату в авторитеті в декілька раз. Брехати не вихід, але зазначити, що ви хоча б пробуєте впоратись із викликами - вже привід для поваги. Ви можете відповісти, що вам подобаються складні виклики. Складно планувати й завершувати завдання, у яких є низка обмежень, наприклад, за часом або фінансами.
Яка ваша слабка сторона?
Знову питання про слабкості, однак вимагає вже конкретики. Ніхто не ідеальний, слабка сторона є у кожного. Подумайте, що б ви могли зазначити з мінімальними втратами та негативним враженням від себе. Можливо, ви трохи забудькуваті, чи часто практикуєте кранчі через те, що власна справа для вас - життя. Така відповідь гідна поваги.
З якою причини звільнений минулий спеціаліст?
На перший погляд, питання цілком банальне, однак чомусь його часто задають тільки роботодавці, аж ніяк не інакше. Відповідь на це питання повинна звучати відверто, адже рано чи пізно здобувач дізнається правду. Наголошувати на тому, чого не зміг досягнути спеціаліст, і на тому, що очікуєте від кандидата.
Не бійтесь нетипових питань від рекрутера чи здобувача, для співбесіди це можливість оживити її, зробити більш цікавою та побачити опонента з іншої сторони. Чи помічали ви, що інколи, навіть, жарт міняє стиль та характер інтерв’ю? Тому дозвольте діловій зустрічі проходити природно. Намагайтесь відчути її перебіг, настрій та підлаштуватися під діалог зі співрозмовником. Але не полишайте здорового глузду, тому, якщо помічаєте, що здобувач перегинає гілку та грубіянить, то ви маєте право закінчити співбесіду прямо. Скористайтесь цими порадами, готуючись до ділової зустрічі.
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?