Багато хто зі спеціалістів мріє побудувати кар'єру, адже саме вона визначає багато моментів в житті: де й як ви будете жити, наскільки якість вашого життя буде задовольняти ваші потреби, що будете робити в вільний час та як проводити відпустки. Іншими словами, досягнення в кар'єрі - головні ознаки вашої успішності. Планування кар'єри - процес повільний, що вимагає, в першу чергу від самого спеціаліста, самовизначення, само спрямування та мотивації. Кожна людина знає свої здібності, потреби, цінності, таланти, тому саме вона формує етапи свого кар'єрного розвитку. Проте грамотне керівництво також може стати каталізатором кар'єрного розвитку спеціаліста в компанії та просування по службі, вбачаючи його особистісну готовність до трансформування.
До головних факторів індивідуального кар'єрного розвитку відносять:
Наслідками подібних факторів гальмування можуть стати криза в кар'єрному розвитку, спад кар'єрної активності спеціаліста, або навіть застій.
Які типи кар'єри існують
Відповідно до внутрішньої орієнтації кожної людини розрізняють такі типи кар'єри:
Кожний спеціаліст самостійно вирішує, який тип кар'єри підходить для нього найкращим чином, що саме він обере для себе.
Під розвитком кар'єри розуміють ті дії, що спеціаліст здійснює для виконання свого індивідуального плану розвитку чи просування. Виділяють два його типи: вертикальний й горизонтальний. Сьогодні на Jobs.ua більше детально роздивимось плюси й мінуси кожного.
Вертикальний тип кар'єрного розвитку
Тип кар'єри, що найбільш очевидний, де ви здобуваєте підвищення відповідно поступовому отриманню знань та навичок. За рахунок чого збільшується кількість ваших повноважень, влада та доходи. Як правило таке зростання проходить в рамках однієї галузі чи компанії. Плюсами такого типу кар'єрного розвитку є поступовий рух та професійне зростання, самостійно вирішуєте амбітні завдання свого професійного росту, маєте можливість відчути недоліки та переваги кожного етапу зростання в компанії, керівництво бачить вашу працьовитість та цілеспрямованість. Мінуси вертикального типу кар'єрного розвитку пов’язані більш з вашою відповідальністю та готовністю брати її на себе: можливість перевтоми та вигорання, напружений графік, труднощі дотримуватись балансу між особистим життям та кар'єрою, більше уваги та контролю з боку керівництва.
Горизонтальний тип кар'єрного розвитку
Якщо ви не маєте бажання змінювати компанію, робочу команду це зовсім не значить, що ви не можете піднятися високо по кар'єрній драбині та досягти своїх бажаних результатів. Горизонтальний тип кар'єри в цьому допоможе розширити відповідальності на робочому місці в рамках одного відділу. Це можливість послідовно набувати знань та умінь, розвиток професійної майстерності. Ви починаєте як молодий спеціаліст, у процесі роботи «прокачуєте» навички, навчаєтесь новому, концентруєтесь на визначеній темі й стаєте професіоналам із вузькою спеціалізацією. Такий спеціаліст може відповідати не лише за ту роботу, що виконує сам, але й брати відповідальність за роботу оточуючих: делегувати обов’язки, радити, консультувати, приймати рішення щодо різних частин робочого процесу. У такого співробітника збільшуються обов’язки, відповідальність, зростає зарплата, але в рамках відділу або команди. Горизонтальний тип кар'єрного розвитку має свої переваги: ви маєте можливість якісно прокачати свої вміння та навички, ви перебуваєте в постійному процесі самоосвіти, разом із вашими уміннями паралельно зростає рівень заробітної плати, ви займаєтесь лише тим, що безпосередньо відноситься до вашої професійної діяльності, а це значить, що зона відповідальності значно менша. Ті люди, що обрали горизонтальний тип кар'єрного розвитку, не мають проблем з підтриманням дружніх стосунків в команді, і ви не конкуруєте на одну посаду. Такі працівники почувають себе більш спокійно та безтурботно, не обтяжено відповідальністю. Стосовно мінусів горизонтального типу кар'єрного розвитку:
Горизонтальний тип кар'єрного розвитку працівник стає цінним і, в багатьох випадках, практично незамінним для своєї організації. А тому часто досить довго працює в одній компанії. При розвитку кар’єри по горизонталі змінюються обов’язки, збільшується відповідальність і заробітна плата, але становище в службовій ієрархії компанії, зазвичай буде залишатися незмінним. Працівник одержує статус фахівця – професіонала, до нього зростає довіра з боку колег і керівництва. Іншими словами, горизонтальна кар’єра – це альтернатива службовим сходинкам, коли кар’єра розвивається в ширину, збільшується коло обов’язків і повноважень.
Обидві типи кар’єрного розвитку необхідні, адже кожний спеціаліст може обрати для себе відповідне його запитам та внутрішньому відчуттю. Для когось ідеально підійде поступовий підйом кар’єрними сходинками в будь-якій сфері, а хтось вибере професійне зростання в улюбленій справі і стане в ньому кращим. Потрібно вибирати лише те, що буде вам до душі.
Хочеться також сказати декілька слів про роль керівника в кар’єрному розвитку працівників. На ньому лежить більше направляюча, контролююча функція, та функція радника. Саме керівник може посприяти гармонійному й всебічному професійному розвитку, а також допомогти зі сторони помітити помилки та допомогти обрати власний шлях, що найбільше буде підходити спеціалісту. Тож в будь-якому разі ви можете попросити допомоги свого керівника, якщо спіткали труднощі на шляху кар’єрного розвитку.
Звісно ж, ідеального типу кар’єрного розвитку не буває. Щоб відчувати себе на роботі комфортно на своєму місці, насамперед розберіться, як ви хочете жити, і виберіть ті професії, види зайнятості, а також типи кар’єри, які відповідають вашим бажанням, інтересам, цінностям і ринку праці. Обов’язково створіть власний план кар’єрного розвитку і рухайтеся згідно з ним, адже взяти кар’єру у свої руки можна на будь-якому його етапі.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».