RUUA
Ваш аккаунт не активирован. Проверьте почту. 
  1. Работа в Украине
  2. Публикации о работе
  3. Все о работе
  4. Личные качества на работе
  5. Як боротися с прокрастинацією на роботі?

Як боротися с прокрастинацією на роботі?

18.02.2020 656
Як боротися с прокрастинацією на роботі?

Як боротися с прокрастинацією на роботі?

18.02.2020     656

Як побороти прокрастинацію на роботі: 12 ефективних порад та заходів

Прокрастинація – найлютіший ворог зайнятої людини. Це вона винна в повільному виконанні роботи, навіть дуже важливої. І це прокрастинація призводить до того, що замість вирішення основних завдань, ми сидимо в соцмережах або розглядаємо картинки в інтернеті. Знайомий стан, чи не так? Виявляється, йому є наукове пояснення, і навіть розроблено заходи боротьби з ним. Вірніше, підібрані кілька правил, які допомагають не відволікатися в робочий час на сторонні завдання. Готові? Тоді кидаємося у бій... з прокрастинацією.

Визначення терміна

Прокрастинація – це поняття з психології. Ним позначають постійне відкладання важливих справ на потім. Це можуть бути як робочі завдання, так і похід до стоматолога, поїздка в гіпермаркет або приготування складної страви.

Відволікатися можна на що завгодно і в будь-який період часу – від декількох хвилин до тижнів, залежно від глобальності справи, яку потрібно вирішити.

Чому воно так часто зустрічається в повсякденному житті? Вчені прийшли до висновку, що це явище в наш час викликане здебільшого доступністю великої кількості цікавинок: соцмереж, мобільних програм, різноманітної інформації.

Прокрастинація як спосіб отримання приємних емоцій

Саме так це явище сприймає наш мозок. Адже це він дає команду відволікатися від важливих справ. Різні його ділянки контролюють емоції людини і когнітивну діяльність. А за роботу центру задоволень відповідає давніша система – лімбічна. Планування і увагу, так само, як і когнітивну діяльність, контролює префронтальна кора головного мозку. І коли людині доводиться зіткнутися з рішенням складного або неприємного завдання, лімбічна система виражає протест, вимагаючи приємних емоцій.

Цікаво! Якщо в «суперечці» гору бере префронтальна кора, то ми виконуємо ті самі складні завдання, навіть «через не хочу». А коли «перемагає» лімбічна система, – привіт, прокрастинаціє! Замість вирішення важливих питань, ми дивимося картинки з котиками або гортаємо стрічку в соцмережах.

Доволі просте і цікаве пояснення цьому стану дав блогер і за сумісництвом прокрастинатор зі стажем – Тім Урбан. На одній конференції він запропонував ідею порівняння мозку двох людей: організованої персони і того, хто вічно відволікається на сторонні справи. Тім змалював це так: в сірій речовині є «штурвал», який визначає, на чому зосереджена увага. Так от, у організованих людей ним управляє серйозний і холоднокровний дорослий. А у мозку прокрастинатора його вічно відволікає маленька мавпочка, якій хочеться розваг. І вона «існує» до тих пір, поки не настає дедлайн. Лише перед годиною Х прокрастинатор нарешті береться за роботу.

Порівняння, звичайно, умовне. Але саме через такий простий приклад, можна визначити, як влаштована робота мозку у тої чи іншої людини по відношенню до неприємних завдань. Чи можна виховати в собі організованість і навчитися «проганяти мавпочку»? Так. Навіть розроблені спеціальні правила, як боротися з прокрастинацією.

боротьба с прокрастинацією

12 лайфхаків, щоб виховати організованість

Відразу варто відзначити, що прокрастинація, незважаючи на порівняння з мавпочкою, це все-таки сигнал мозку. Тому важливо розібратися, що він хоче нам сказати: дійсно відволікає від неприємних завдань чи просто втомився і тому веде увагу вбік? Якщо другий варіант, тоді найбільш ефективним методом усунення прокрастинації буде відпочинок. Дайте мозку перезавантажитися, і в бій – вирішувати завдання і вершити справи.

А ось якщо прокрастинація дійсно є, тоді слід зайнятися вихованням власної організованості. Існують 12 універсальних порад і правил, які в цьому допоможуть:

  • Поставте мету. Перед вирішенням неприємного завдання, варто запитати себе: «Навіщо мені це потрібно?». На цьому етапі слід визначити результат, корисний для вас, чи товариства, і орієнтуватися на нього.
  • Одноманітні і нудні завдання, від яких так і хочеться відволіктися на розглядання котиків, можна спробувати виконувати по-іншому. Проявіть фантазію, зробіть свою роботу цікавішою, можливо, порівняйте її з черговою пригодою Індіани Джонса.
  • Складіть список справ і викреслюйте їх по мірі виконання. Притому краще робити його на невеликий проміжок часу: робочу зміну, день, тиждень. Хоча можна скласти ще один список з більш глобальними завданнями. Викреслювання здійснених справ стимулює візуальне сприйняття, яке дає мозку сигнал про виконану роботу, а значить, і забезпечує приємну емоцію – почуття задоволення.
  • Розробіть систему заохочень. За кожну виконану задачу можна балувати себе якоюсь приємністю: смачною цукеркою, купівлею кофтинки, походом до косметолога.
  • Тайм-менеджмент. Ця техніка заснована на організації циклічної роботи. Тобто, виконувати справи потрібно уривками, за якийсь період. Але важливо не відволікатися ні на що, укластися у відведений час і вичавити максимальний результат (вирішити більше із завдань). Ну і після кожного продуктивного циклу «балувати» себе сидінням в соцмережах, розгляданням картинок.
  • Розподіл завдання на дрібні етапи. Вирішувати невеликі завдання завжди простіше, ніж глобальну справу. Тому до мети можна рухатися короткими кроками, розв’язуючи питання поетапно, поки повністю не виконаєте.
  • Приберіть відволікаючі фактори: сховайте телефон, закрийте вкладку з соцмережами і т. д. Якщо вони весь час будуть маячити перед очима, то напевно спрацює прокрастинація.
  • Установка міні-дедлайнів. Наприклад, можна дати собі завдання зробити справу до 15:00 сьогоднішнього дня. Ну і намагатися її виконати, укластися у відведений період. А якщо дедлайн поставлений невеликий, то і відволікатися не буде часу.
  • Виключіть шум. Щоб ніякі сторонні звуки, голоси не відволікали, можна надіти навушники. Не обов’язково вмикати музику, головне – вибрати модель гаджета з хорошими звукоізоляційними властивостями.
  • Цікаве дозвілля. Варто запланувати щось захоплююче після виконання роботи. Тобто це теж свого роду заохочення, яке стане мотиватором не відтягувати дедлайн.
  • Робіть на спір або заради підтвердження своїх слів. Бажання підтвердити свої здібності або серйозність намірів, переконати опонента у власній дієвості може послужити потужним стимулятором, щоб швидше виконати завдання.
  • Розкажіть про свої справи. Ніяк не вдається змусити себе піти до лікаря або записатися на курси іноземної, яка дуже потрібна для роботи? Розкажіть про свої плани близьким. По-перше, вони можуть дати якусь цінну пораду або альтернативне рішення. По-друге, близькі можуть привести важливі аргументи, особисті приклади, наскільки їм стало краще після вирішення аналогічної проблеми.

Втім, не варто засмучуватися, якщо відразу не вдалося «прогнати мавпочку». Іноді навіть час, проведений у прокрастинації, можна використовувати з вигодою. Наприклад, відволікаючись від основної задачі, можна виконати якусь іншу справу, менш значущу (наприклад, розсортирувати нарешті свою пошту). Так ви і прокрастинуєте, і виконаєте дрібне завдання, на яке зазвичай немає часу або воно забувається в повсякденних клопотах.

Читайте также

  • Тривожні сигнали: 5 рис, які мають насторожити рекрутера17 Декабрь, 2024

    Так склалося, що в процесі найму більше прийнято звертати увагу на вміння і сильні сторони кандидата. Професійні досягнення і досвід — це чудово, але рекрутер не може знати апріорі, якою людиною є кандидат перед ним. Нижче спробуємо з’ясувати, які риси кандидата мають насторожити рекрутера.

  • Токсичні колеги: 7 життєвих уроків, які працюють на вас11 Декабрь, 2024

    Токсичні люди становлять більшу проблему, ніж здається на перший погляд. Вони можуть перетворити улюблену роботу на справжнісіньке пекло. Звичайно, якщо працюють поруч з нами. В цій статті пропонуємо поміркувати над життєвими уроками, які можна отримати від спілкування з токсичними колегами.

  • Робота над помилками (у спілкуванні) 8 Декабрь, 2024

    Окрім того, як і що ми говоримо, важливу роль у спілкуванні відіграють міміка, рухи руками, постановка тіла. Але, на жаль, ми часто забуваємо про це, та й особливого значення не надаємо. А даремно. Від того, як ми поводимося на співбесіді, переговорах, ділових зустрічах, може залежати наша кар'єра.

  • Покоління зумерів: розвінчуємо міфи про їхній підхід до роботи і життя 4 Декабрь, 2024

    Від попередніх поколінь зумери відрізняються передусім посиленим прагненням до життєвого балансу, гнучкості й свободи у виборі роботи. Та чи варто сприймати на ринку праці їхню амбітність як недолік? Давайте поміркуємо над цим питанням, а ще спробуємо розвінчати міфи про їхній підхід до роботи і життя.

  • Безперебійна робота під час блекаутів: як адаптуватися компаніям та працівникам28 Ноябрь, 2024

    Часті блекаути й аварійні відключення електроенергії висувають нові стандарти до енергонезалежності. Причому як власного житла, так і бізнесу. Дізнайтеся, як компаніям і співробітникам потурбуватися про безперебійну роботу під час блекаутів.


↑ Наверх