Бувають ситуації в житті, коли доводиться братися за будь-яку роботу. І, що найгірше, доводиться працювати із замовниками, яких варто було б обходити стороною. З такими замовниками можна згаяти багато часу і нервів, замість того, щоб одразу визначити, з ким доводиться мати справу. Jobs.ua пропонує розібратися, яких замовників варто відсіювати одразу, щоб не гаяти на них дорогоцінний час.
Ця стаття буде корисна в першу чергу фрілансерам-початківцям, які не завжди мають достатньо досвіду для того, щоб обирати адекватних клієнтів.
«Хочу, щоб було класно…», «Хочу, щоб було гарно» – це доволі туманні формулювання, погоджуєтесь? Як ви можете гарантувати замовнику без чіткого технічного завдання, що виконаєте всі його побажання? Можливо, він сьогодні хоче одне, а завтра захоче інше? Що тоді виходить – переробляти все по кілька разів і навіть просити про доплату, бо він до такого не може додуматися, бо ваш згаяний час його не хвилює?
Такі замовники люблять, як кажуть у народі, поморочити голову. Не дайте собі цього зробити. Просіть чітке технічне завдання, мотивуючи це тим, що без чітких орієнтирів ви не зможете врахувати всі його побажання. Якщо відмовляється надавати детальне ТЗ і мотивує це тим, що в процесі виконання проекту, мовляв, розберемося – кілька разів подумайте, перш ніж погоджуватися на таку сумнівну пропозицію. Потім сто разів пошкодуєте про це.
Існує така неприємна категорія замовників, які знають краще за фрілансера, як йому виконати проект. Тоді виникає питання – чому ж вони самі не візьмуться за роботу? Тому будьте обачними з такими клієнтами: якщо ви розумієте, що поради замовника – це відверта дурня, не беріться за цей проект. І нерви збережете, і ваше портфоліо не поповниться проектом, за який вам буде, м’яко кажучи, соромно.
Ще одні замовники попросять вас зробити скидку, та ще й прозоро натякнуть, що проект їм потрібен чим швидше. Доплатити за оперативність? Ні, не чули. Напрацюйте собі залізне правило: жодних знижок, за терміновість – доплата. Поважайте себе як фахівця, бо оренда ваших знань і навичок коштують певну суму. А якщо замовник вважає, що задля його проекту вам потрібно посунути свої плани, нехай доплачує. Це справедливо.
Ще один неприємний тип замовників, які чомусь вирішили, що можуть поводитися зверхньо і диктувати вам все до найменших дрібниць. Ні, не можуть, бо фрілансер – це ж не найманий працівник. Виконання ним робочих обов’язків більше схоже на партнерство між двома людьми, ніж на стосунки «роботодавець – найманий співробітник». Якщо бачите, що замовник поводиться з вами не належним чином, навряд чи професійні стосунки з такою людиною вас порадують.
Також виділимо тих замовників, які не хочуть оплачувати завдаток, які довго радяться стосовно ТЗ з усіма родичами і друзями, і які не можуть відповідати на ваші уточнюючі питання чітко і зрозуміло. Знову ж таки, не коректно зрозумієте замовника з першого разу – вам доведеться переробляти проект чи вносити гарячі правки, а не йому. Тому зважайте на такі речі теж.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».