Завдання та обов’язки. Організує комерційну діяльність відділу, його підрозділів. Розробляє маркетингові програми, що забезпечують конкурентоспроможність товарів на ринках. Аналізує стан внутрішнього та зовнішнього ринків товарів та послуг з метою визначення факторів, що сприяють успіху в досягненні цілей підприємства. Проводить з фахівцями комплексне вивчення потреб споживачів та їх поведінки в сегментах ринків. Організує господарські зв’язки партнерів з комерційної діяльності; готує та укладає угоди на виробництво та постачання товарів.
Вивчає асортимент товарів та послуг з урахуванням особливостей товарних груп, підприємства та цільових ринків. Бере участь у розробленні загальної цінової політики підприємства та визначенні конкретних цін товарів для окремих ринків та їх сегментів. Розробляє заходи з раціоналізації торговельних процесів, організації рекламних компаній, обгрунтовує альтернативні варіанти процесу товарозабезпечення, організації транспортування товарів. Бере участь у становленні зв’язків з виробниками (постачальниками) раціональних товарів, у розробленні стратегії виходу на зарубіжні ринки; виборі зарубіжних партнерів.
Розробляє і підписує за дорученням дирекції (власника) торгові договори (угоди, контракти) на закупівлю, постачання товарів (продукції); перевіряє рівень якості вітчизняних та імпортних товарів, наявність сертифікатів, експертизи споживчих властивостей. Контролює виконання постачальниками договірних умов з дотримання ними зобов’язань щодо асортименту, кількості та якості товарів, строків їх поставляння, наявності відповідних товарних знаків. Організує оформлення і пред’явлення постачальникам претензій у разі порушення ними договірних зобов’язань; позови до арбітражного суду. Бере участь у презентації товарів та встановленні цін на них. Розглядає заяви і пропозиції покупців і приймає необхідні рішення.
Вивчає системи інформування покупців про товари, які надходять у продаж. Застосовує традиційні і сучасні способи рекламування та показу товарів на виставках-продажах, ярмарках. Проводить розрахунки обсягів товарів для закупівлі, вишукує шляхи реалізації товарних залишків. Бере участь у підготовці фінансових звітів. Забезпечує складання встановленої звітності; використання комп’ютерної техніки при вирішенні комерційних задач. Контролює додержання правил і норм охорони праці, протипожежного захисту, виробничої санітарії та особистої гігієни.
Повинен знати: чинне законодавство України, що регламентує підприємницьку діяльність; нормативно-правові акти та документи з державного регулювання функціонування підприємств торгівлі та організації продажу продовольчих та непродовольчих товарів; організацію товаропросування; умови постачання, транспортування і зберігання товарів; види угод, порядок укладання договорів (угод, контрактів), обліку і контролю їх виконання; правове забезпечення комерційних угод; порядок оформлення і подання претензій постачальникам, оформлення позовів до арбітражного суду; методи аналізу та оцінювання попиту покупців; методи дослідження вітчизняних і зарубіжних ринків, конкурентоспроможності товарів; порядок і методи проведення експертизи якості, категорії і види стандартів, іншу нормативно-технічну документацію щодо сертифікації товарів та послуг у торгівлі; прогнозування і планування попиту і реалізації, формування конкурентоспроможного асортименту товарів; порядок проведення атестації, презентації нових товарів (продукції), організації проведення показу товарів, виставок-продажів; форми закупівлі і продажу товарів; основи маркетингу; фінансову політику підприємства; етику ділового спілкування і ведення переговорів; правила експлуатації комп’ютерної техніки, використання систем зв’язку; основи трудового законодавства; соціально-психологічні особливості управління персоналом; форми та методи організації та оплати праці, правила і норми охорони праці, протипожежного захисту, виробничої санітарії та особистої гігієни.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта (магістр, спеціаліст, бакалавр) за одним з напрямів підготовки “Торгівля”, “Економіка і підприємництво”. Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж роботи за спеціальністю в сфері торгівлі: для магістра та спеціаліста — не менше 2 років, для бакалавра — не менше 3 років.