Завдання та обов’язки. Організовує виявлення та реєстрацію на підприємстві, в організації, установі, мікрорайоні або зоні соціального обслуговування сімей, окремих громадян, підлітків та дітей, які потребують соціальної, медичної, психологічної, матеріальної та іншої допомоги, охорони і захисту їх морального, фізичного та психічного здоров’я і виконує завдання та обов’язки щодо організації піклування, опікування та догляду.
Встановлює причини конфліктних ситуацій та відхилень, які спричинили асоціальні явища, у тому числі на місцях роботи, навчання, мешкання, сприяє їх усуненню. Координує роботу державних, приватних підприємств, громадських організацій та благодійних фондів з метою надання соціальної допомоги та захисту сім’ям та особам, які того потребують. Пропагує здорові способи життя, поведінки і використання вільного часу, ефективні методи родинного планування і господарювання, виховання дітей, дбайливого ставлення до ветеранів та інвалідів, високі зразки етики та культури соціальних відносин.
Планує і реалізує заходи щодо запобігання травматизму та правопорушень у соціальній сфері. Надає допомогу громадянам, особливо молоді, у працевлаштуванні. Реєструє асоціальні явища і розробляє комплекс заходів щодо їх усунення, зменшення негативного впливу на людське середовище, співпрацює з органами охорони громадського порядку у питаннях ліквідації причин негативних соціальних явищ.
Проводить психологічні та педагогічні консультації, дає юридичні поради. Організовує за місцем проживання соціальну, медичну, побутову допомогу громадянам похилого віку і непрацездатним громадянам. Влаштовує в разі потреби піддоглядних осіб у лікувальні установи, інтернати для дітей та дорослих, професійно-технічні училища. Подає у відповідні організації матеріали та документи з приводу встановлення і позбавлення батьківських прав, піклування, опікування, виховання, догляду, допомоги, лікування, протезування тощо.
Бере участь у роботі центрів та інших організацій, які забезпечують соціальну діяльність: реабілітації, адаптації, соціальної допомоги та захисту, піклування та опікування, притулків, інтернатів, осередків для молоді, підлітків та дітей, клубів, асоціацій та об’єднань за інтересами, забезпечує професійний рівень роботи персоналу підрозділу, в тому числі соціальних працівників та соціальних робітників.
Повинен знати: законодавство України з питань соціальної політики, соціального захисту і допомоги; основи сімейного, трудового, житлового законодавства України; нормативні, методичні та інші розпорядчі документи та матеріали, які регламентують організацію соціальної роботи; нормативно-правові акти, що регулюють охорону материнства і дитинства, права неповнолітніх, ветеранів, інвалідів, пенсіонерів; організацію медико-соціальної роботи; показники та характеристики зони соціального обслуговування; соціологію; психологію; форми і методи виховання дітей та підлітків; основи кримінального та цивільного права; норми, порядок та організацію юридичної допомоги, піклування, опікування, догляду, соціальної реабілітації, надання та позбавлення батьківських прав, соціального захисту та допомоги, ведення домашнього господарства; методи та засоби пропагування здорових способів життя; національні особливості побуту, сімейного виховання та культури людських відносин; передовий досвід соціальної роботи, охорону праці і вимоги до безпечного ведення робіт у різних соціальних обставинах; діловодство.
Кваліфікаційні вимоги.
Провідний фахівець із соціальної роботи: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією фахівця із соціальної роботи І категорії — не менше 2 років.
Фахівець із соціальної роботи I категорії: повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст або бакалавр) та підвищення кваліфікації; для магістра — без вимог до стажу роботи, спеціаліст — стаж роботи за професією фахівця із соціальної роботи II категорії — не менше 2 років, бакалавра — не менше 3 років.
Фахівець із соціальної роботи II категорії: повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр) та підвищення кваліфікації; для спеціаліста — без вимог до стажу роботи, бакалавра — стаж роботи за професією фахівця із соціальної роботи — не менше 2 років.
Фахівець із соціальної роботи: повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр) без вимог до стажу роботи.