правила, щовизначають відповідальність власників судів під час перевезення вантажів по коносаментах. М. п. були розроблені Міжнародною асоціацією юристів і розглянуті на конференції 1921 р. у Гаазі, а потім ввійшли в Міжнародну конвенцію про уніфікацію деяких правил про коносаменти, підписану в 1924 р. у Брюсселю (Брюссельська конвенція 1924 р.). М. п. визначають умови коносамента при міжнародних перевезеннях з дотриманням інтересів судновласників, відправників вантажу, вантажоодержувачів, страховиків. По Г.п. перевізник зобов'язаний піклуватися про судно, вантаж і екіпаж. Перевізник звільняється від відповідальності за втрати або збитки, що з'явилися результатом дії нездоланної сили, карантинних обмежень, воєнних дій, повстання, цивільних хвилювань, схованих пороків вантажу, недбалості і недоглядів капітана, лоцмана і членів екіпажа судна в судоводінні або керуванні судном, а також інших причин, якщо останні не викликані недоліком належної турботи з боку перевізника. Виправлення в Г.п. були внесені Висбийскими правилами 1968 р. і Гамбурзькими правилами 1978 р. і ввійшли в законодавства більшості морських держав.