Як мотивувати персонал, щоб отримати високоефективних, ініціативних та мотивованих працівників? Безперечно, це питання ніколи не втратить своєї актуальності. На жаль, у нашій країні ще з радянських часів укріпилася традиція спонукати працівників до діяльності за допомогою негативних стимулів мотивації. Але такий підхід в управлінні персоналом не надто ефективний. В цій статті з’ясуємо, чому він не працює і що можна запропонувати натомість.
З точки зору співробітника, при влаштуванні на роботу він хоче отримувати достойну і стабільну оплату праці, комфортне робоче місце і справедливе ставлення до себе з боку компанії, перспективи кар’єрного росту, визнання своїх заслуг і можливість самореалізації. Ось що потрібно працівнику для успішного виконання робочих обов’язків. Але що він отримує натомість?
Досить часто після працевлаштування співробітник стикається із несправедливістю в свій бік, яка полягає в прихованій системі штрафів та неоднозначним ставленням до членів колективу з боку начальника, продиктованого його особистими симпатіями чи антипатіями. В багатьох компаніях ситуація ускладнюється ще й тим, що система штрафування персоналу не є чітко регламентована, а залежить передусім від настрою керівника. В таких умовах складно не те що самореалізуватися, а й банально виконувати покладені на працівника обов’язки.
Цікаве питання, але чи розуміють це керівники компаній? Безумовно, більшість таки розуміє, але в нашому суспільстві чомусь і надалі негативні стимули мотивації переважають над позитивними. Розберемось, чому.
Як би там не було, але сімдесят років панування Радянського Союзу на наших теренах не минули безслідно. Адміністративно-командний стиль управління зберігається й донині, особливо це характерно для державних інституцій. Основна ознака цього стилю – директивно-розпорядчі методи управління («Я так вирішив – значить, так і буде»). Такі керівники вважають, що їхні підлеглі стерплять все, а якщо їм щось не подобається – їх потрібно «поставити на місце», а відповідні методи завжди знайдуться.
«Компанія – це я!», як міг би висловитись король Франції Людовік XIV, якби йому довелося очолити в наш час великий колектив. І горе тим працівникам, які втрапили в немилість до начальника, який обрав саме такий підхід в управлінні персоналом: у цьому колективі їм нічого «не світить». Чи зайве казати, що авторитарний стиль управління пригнічує здорову ініціативу та творчий потенціал підлеглих?
Ця жорстка умова, яка часто висувається з боку начальства як реакція на незадоволеність працівника, змушує подекуди «закривати роти на замок» найпринциповіших працівників. Причини такого рішення очевидні – в нашій країні спостерігається високий рівень безробіття, тому пристойну роботу – щоб усе влаштовувало на всі сто відсотків, – відшукати непросто не лише в маленьких містах, а й в обласних центрах і навіть столиці. Тому працівник обирає за краще мовчати і терпіти, ніж виступити проти начальства і «вилетіти» згодом з роботи через надуману причину з боку керівництва. Такі ось невтішні реалії.
Відсутність в керівництва ґрунтовної управлінської або економічної освіти призводить до широкого впровадження в практику компанії негативних стимулів мотивації. Менеджери нижчої ланки, бажаючи вислужитись перед шефом, копіюють його методи і стиль управління. Виходить замкнуте коло, яке може розірвати тільки керівник. А оскільки в нього самого – низький рівень компетенції в цьому питанні, отримуємо те саме «зачароване коло», від якого страждає як бізнес, так і самі працівники.
Існує категорія керівників, які люблять перекладати відповідальність за мотивацію і стимулювання персоналу на ейчарів, вважаючи, що це виключно їхня проблема. І коли рівень мотивації серед працівників компанії падає, вони просять ейчарів провести тренінг чи корпоративний захід, щоб зміцнити бойовий дух. Такий маневр, можливо, й спрацює, але в короткотривалій перспективі. А все тому, що такі керівники не розуміють, що коріння проблеми полягає в іншому. А саме – в їхній щоденній манері спілкування і поводження з підлеглими.
По-перше, всі ми особистості. Тобто живі люди зі своїми потребами і бажаннями. І застосовувати метод батога, як у випадку з тягловими тваринами – це неефективна стратегія. По-друге, багато керівників не враховують той факт, що відсутність позитивних стимулів мотивації – це теж негативний стимул. Та й сам по собі страх покарання, система штрафів у кінцевому підсумку не гарантують уникнення помилки з боку працівника. Це швидше спровокує появу зайвого стресу, якого й без того вистачає, погоджуєтесь? А постійний стрес і дискомфорт на робочому місці, спричинений такими діями з боку керівництва – не стимулює, а, навпаки, призводить до падіння продуктивності. Підтвердження цій думці ви знайдете, поспостерігавши за шаховими турнірами. Коли в шахістів лишається мало часу на здійснення ходів, вони схильні припускатися грубих помилок.
Отже, як варто діяти керівництву компанії, якщо прийшло усвідомлення, що негативні стимули мотивації не працюють?
Що цікаво, чимало керівників знають про перераховані вище методи і принципи управління персоналом. Але знати – це ще не все; потрібно застосовувати їх на практиці. І тут на перше місце, як уже зазначалося вище, виходить питання довіри. Як і в особистих стосунках, недовіра і тотальний контроль здатні все зіпсувати. Якщо навчитися ставитись до підлеглих як до найціннішого ресурсу компанії – ви здивуєтесь, яких результатів вони можуть досягнути на благо компанії. Адже працівник, який впевнений у своєму майбутньому, працюватиме з більшою віддачею.
Кандидати не люблять виконувати тестові завдання, факт. Цьому є цілком логічне пояснення: банально витрачений час. Якщо не візьмуть на роботу, цей час буде змарновано. Тож давайте розберемося, тестові завдання це все-таки перевірка здібностей чи безкоштовна праця на недобросовісного роботодавця?
Дорогі партнери, колеги, друзі!
Щиро вітаємо вас із Різдвом Христовим та Новим роком!
Шановні клієнти!
Напередодні нового року пропонуємо знижки на період з 23 грудня по 31 січня.
Так склалося, що в процесі найму більше прийнято звертати увагу на вміння і сильні сторони кандидата. Професійні досягнення і досвід — це чудово, але рекрутер не може знати апріорі, якою людиною є кандидат перед ним. Нижче спробуємо з’ясувати, які риси кандидата мають насторожити рекрутера.
Токсичні люди становлять більшу проблему, ніж здається на перший погляд. Вони можуть перетворити улюблену роботу на справжнісіньке пекло. Звичайно, якщо працюють поруч з нами. В цій статті пропонуємо поміркувати над життєвими уроками, які можна отримати від спілкування з токсичними колегами.