UARU
Ваш акаунт не активовано. Перевірте пошту. 
  1. Робота в Україні
  2. Публікації про роботу
  3. Роботодавцю
  4. Методи управління персоналом
  5. Чому негативні стимули мотивації не працюють

Чому негативні стимули мотивації не працюють

23.11.2021 603
Чому негативні стимули мотивації не працюють

Чому негативні стимули мотивації не працюють

23.11.2021     603

Як мотивувати персонал, щоб отримати високоефективних, ініціативних та мотивованих працівників? Безперечно, це питання ніколи не втратить своєї актуальності. На жаль, у нашій країні ще з радянських часів укріпилася традиція спонукати працівників до діяльності за допомогою негативних стимулів мотивації. Але такий підхід в управлінні персоналом не надто ефективний. В цій статті з’ясуємо, чому він не працює і що можна запропонувати натомість.

Що потрібно працівнику?

З точки зору співробітника, при влаштуванні на роботу він хоче отримувати достойну і стабільну оплату праці, комфортне робоче місце і справедливе ставлення до себе з боку компанії, перспективи кар’єрного росту, визнання своїх заслуг і можливість самореалізації. Ось що потрібно працівнику для успішного виконання робочих обов’язків. Але що він отримує натомість?

Досить часто після працевлаштування співробітник стикається із несправедливістю в свій бік, яка полягає в прихованій системі штрафів та неоднозначним ставленням до членів колективу з боку начальника, продиктованого його особистими симпатіями чи антипатіями. В багатьох компаніях ситуація ускладнюється ще й тим, що система штрафування персоналу не є чітко регламентована, а залежить передусім від настрою керівника. В таких умовах складно не те що самореалізуватися, а й банально виконувати покладені на працівника обов’язки.

Чому негативні стимули мотивації переважають над позитивними?

Цікаве питання, але чи розуміють це керівники компаній? Безумовно, більшість таки розуміє, але в нашому суспільстві чомусь і надалі негативні стимули мотивації переважають над позитивними. Розберемось, чому.

Так склалося історично

Як би там не було, але сімдесят років панування Радянського Союзу на наших теренах не минули безслідно. Адміністративно-командний стиль управління зберігається й донині, особливо це характерно для державних інституцій. Основна ознака цього стилю – директивно-розпорядчі методи управління («Я так вирішив – значить, так і буде»). Такі керівники вважають, що їхні підлеглі стерплять все, а якщо їм щось не подобається – їх потрібно «поставити на місце», а відповідні методи завжди знайдуться.

Авторитарний стиль управління

«Компанія – це я!», як міг би висловитись король Франції Людовік XIV, якби йому довелося очолити в наш час великий колектив. І горе тим працівникам, які втрапили в немилість до начальника, який обрав саме такий підхід в управлінні персоналом: у цьому колективі їм нічого «не світить». Чи зайве казати, що авторитарний стиль управління пригнічує здорову ініціативу та творчий потенціал підлеглих?

Авторитарний стиль

Банальна жадібність керівництва і залізобетонний принцип «Щось не подобається, шукай іншу роботу»

Ця жорстка умова, яка часто висувається з боку начальства як реакція на незадоволеність працівника, змушує подекуди «закривати роти на замок» найпринциповіших працівників. Причини такого рішення очевидні – в нашій країні спостерігається високий рівень безробіття, тому пристойну роботу – щоб усе влаштовувало на всі сто відсотків, – відшукати непросто не лише в маленьких містах, а й в обласних центрах і навіть столиці. Тому працівник обирає за краще мовчати і терпіти, ніж виступити проти начальства і «вилетіти» згодом з роботи через надуману причину з боку керівництва. Такі ось невтішні реалії.

Незадовільний рівень компетенції

Відсутність в керівництва ґрунтовної управлінської або економічної освіти призводить до широкого впровадження в практику компанії негативних стимулів мотивації. Менеджери нижчої ланки, бажаючи вислужитись перед шефом, копіюють його методи і стиль управління. Виходить замкнуте коло, яке може розірвати тільки керівник. А оскільки в нього самого – низький рівень компетенції в цьому питанні, отримуємо те саме «зачароване коло», від якого страждає як бізнес, так і самі працівники.

Система мотиваційного менеджменту – відсутня

Існує категорія керівників, які люблять перекладати відповідальність за мотивацію і стимулювання персоналу на ейчарів, вважаючи, що це виключно їхня проблема. І коли рівень мотивації серед працівників компанії падає, вони просять ейчарів провести тренінг чи корпоративний захід, щоб зміцнити бойовий дух. Такий маневр, можливо, й спрацює, але в короткотривалій перспективі. А все тому, що такі керівники не розуміють, що коріння проблеми полягає в іншому. А саме – в їхній щоденній манері спілкування і поводження з підлеглими.

Чому негативні стимули мотивації не працюють?

По-перше, всі ми особистості. Тобто живі люди зі своїми потребами і бажаннями. І застосовувати метод батога, як у випадку з тягловими тваринами – це неефективна стратегія. По-друге, багато керівників не враховують той факт, що відсутність позитивних стимулів мотивації – це теж негативний стимул. Та й сам по собі страх покарання, система штрафів у кінцевому підсумку не гарантують уникнення помилки з боку працівника. Це швидше спровокує появу зайвого стресу, якого й без того вистачає, погоджуєтесь? А постійний стрес і дискомфорт на робочому місці, спричинений такими діями з боку керівництва – не стимулює, а, навпаки, призводить до падіння продуктивності. Підтвердження цій думці ви знайдете, поспостерігавши за шаховими турнірами. Коли в шахістів лишається мало часу на здійснення ходів, вони схильні припускатися грубих помилок.

Високий рівень корпоративної культури – ось що дійсно працює!

Отже, як варто діяти керівництву компанії, якщо прийшло усвідомлення, що негативні стимули мотивації не працюють?

  1. Нейтралізація демотивуючих факторів – страху, недовіри, критики співробітника в присутності команди, демонстрація неповаги перед усіма (якщо керівник виявляє негативне ставлення до конкретного підлеглого, йому потрібно чимшвидше розібратися з цією проблемою);
  2. Навчання керівників принципам мотиваційного менеджменту – такий підхід спрацює краще, ніж негативні стимули мотивації;
  3. Українським роботодавцям потрібно вчитися в західних компаній, як ефективно організовувати інформаційну політику компанії. Такий підхід дає змогу працівникам відчувати себе частиною цієї команди, що безпосередньо впливає на їхню мотивацію і бажання працювати продуктивніше;
  4. Підтримка зворотного зв’язку з працівниками – одне з важливих завдань керівництва. Причому це стосується як успішно виконаних проєктів і досягнених цілей, так і аналіз допущених помилок в процесі роботи;
  5. Є категорія керівників, які скупляться на словесну похвалу. Звичайно, матеріальне заохочення – це потужний мотивуючий фактор, але й словесна похвала, якщо вона щира і доречна, теж здатна надихнути працівників на нові звершення;
  6. Персоналізація інструментів мотивації – наприклад, давайте своїм підлеглим більше простору у виборі методів заохочення, тематики й місця проведення корпоративних заходів, інших святкових подій компанії;
  7. Можете відповісти ствердно на питання, чи у вашій компанії створена можливість висловлювати працівникам свої думки та пропозиції, побажання і невдоволення? Якщо відповідь заперечна – створіть таку можливість. Це можуть бути як відкриті зустрічі, так і ящички для анонімних повідомлень;
  8. Залучати підлеглих до вирішення цікавих, оригінальних завдань – ще один ефективний спосіб, як позитивно вплинути на їхню мотивацію;
  9. Пам’ятайте, що тотальний контроль за працівниками та численні узгодження їхніх дій – це негативні стимули мотивації; натомість – виявляйте більше довіри до дій своїх підлеглих, адже почуття відповідальності дозволить їм відчувати свою затребуваність і важливість;
  10. Компетентний керівник вміє виявляти сильні сторони співробітників, що дає можливість ставити перед ними цілі, які реально відповідають їхнім можливостям.

Що цікаво, чимало керівників знають про перераховані вище методи і принципи управління персоналом. Але знати – це ще не все; потрібно застосовувати їх на практиці. І тут на перше місце, як уже зазначалося вище, виходить питання довіри. Як і в особистих стосунках, недовіра і тотальний контроль здатні все зіпсувати. Якщо навчитися ставитись до підлеглих як до найціннішого ресурсу компанії – ви здивуєтесь, яких результатів вони можуть досягнути на благо компанії. Адже працівник, який впевнений у своєму майбутньому, працюватиме з більшою віддачею.

Читайте також

  • Осінній сезон без стресу: поради для гармонії та спокою21 листопад, 2024

    Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».

  • Вчитися у всіх, не наслідувати нікого12 листопад, 2024

    Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.

  • Як все пам’ятати, а не забувати?22 жовтень, 2024

    В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.

  • Читання в юному віці – кар'єра у майбутньому 28 вересень, 2024

    Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.

  • Як полегшити вихід на роботу після відпустки? 8 вересень, 2024

    Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».


↑ Вгору