UARU
Ваш акаунт не активовано. Перевірте пошту. 
  1. Робота в Україні
  2. Публікації про роботу
  3. Все про роботу
  4. Особисті якості на роботі
  5. Що таке емоційний інтелект і як він допомагає в роботі?

Що таке емоційний інтелект і як він допомагає в роботі?

1.10.2023 932
Що таке емоційний інтелект і як він допомагає в роботі?

Що таке емоційний інтелект і як він допомагає в роботі?

1.10.2023     932

Коли ми йдемо на роботу, ми беремо з собою емоції. На жаль, їх не можна залишити вдома, щоб відпрацювати день продуктивно і безпристрасно. А тоді повернутися додому без жодних конфліктів, непорозумінь і образ між колегами і начальством. Та чи добре було б, щоб робочі завдання виконувалися відсторонено і беземоційно? Мабуть, ні.

Насправді емоційний інтелект ще й як допомагає в роботі. Якщо в людини розвинений емоційний інтелект – це означає, що вона може краще порозумітися з іншими людьми. Вміння правильно зчитувати та інтерпретувати емоції інших людей, а також реагувати на них, впливає на успіх в багатьох сферах життя. Щоб пересвідчитися в цьому, зазирніть у «Вакансії», рубрика HR та управління персоналом. І якщо емоційний інтелект настільки важливий в житті кожного, давайте з’ясуємо детальніше, як він допомагає в роботі.

Кілька слів про емоційний інтелект

Що цікаво, зачатки дослідження емоційного інтелекту заклав ще Чарльз Дарвін. В своїх наукових роботах він зазначав, що емоційні вираження живих істот є важливими для виживання, а також для адаптації. Щоправда, він не врахував, що емоції задовольняють не тільки біологічні потреби. Емоції завжди відігравали важливу роль в успішній соціалізації.

Посилену увагу цьому питанню науковці почали приділяти в другій половині двадцятого століття. Спершу було переосмислено саме поняття інтелекту. Виявилося, що в це поняття входять не лише когнітивні здібності людини. Ще в 1983 році американський педагог і психолог Говард Гарднер у своєму новаторському дослідженні «Рамки розуму: багатоаспектний інтелект» довів, що кожна людина має більше ніж один тип інтелекту. А два роки потому інший науковець Уейн Пейн в докторській дисертації «Дослідження емоцій: розвиток емоційного інтелекту» вперше вжив цей термін. А точний опис цьому терміну дали Саловей та Майер в 1990 році, охарактеризувавши емоційний інтелект як здатність контролювати свої власні та чужі емоції та почуття, розрізняти їх та використовувати отриману інформацію, щоб керувати мисленням та діями.

Значення емоційного інтелекту для успішної кар’єри

Для когось цей факт виявиться приємним, для когось – ні. Але давайте його проговоримо, бо це важливо. Емоційний інтелект для успішної кар’єри значить в рази більше, ніж інтелект в традиційному його розумінні. Працівник з добре «підвішеним» язиком, який знає, коли і що треба казати, який вміє швидко подружитися з іншими людьми, має більше шансів у кар’єрному зростанні, ніж його розумніший колега, але якому важко контролювати свої та чужі емоції, правильно інтерпретувати їх та використовувати собі на користь.

Тому так часто й трапляється, що кар’єрними сходинками швидше та успішніше просуваються не найрозумніші, а ті, в кого більш розвинені соціальні навички. А прокачані соціальні навички, між іншим, є важливою ознакою емоційного інтелекту.

Ознаки емоційного інтелекту

Окрім розвинених соціальних навичок, емоційний інтелект також характеризують:

  • Емпатія до інших людей – здатність відчувати і розуміти емоції людей;
  • Мотивація – тобто мотивація до особистісного розвитку і кар’єрних здобутків. Іншими словами, це пристрасть до роботи, яка виходить за рамки грошей і статусу;
  • Самосвідомість – здатність до аналізу своїй вчинків, емоцій, почуттів;
  • Саморегуляція – здатність управляти своїм емоційним станом, гнучко і ефективно реагувати на життєві події та виклики.

Як бачимо, всі перелічені пункти важливі. І якщо в людини всі складові емоційного інтелекту гармонійно розвинені, вона гарантовано доб’ється успіху в роботі. І неважливо, до якої робочої сфери належить її професійна діяльність. Такі люди цінні і важливі в будь-якому суспільстві, будь-якому колективі. А якщо ви як людина, як особистість маєте велику цінність в очах інших людей, без кар’єрних перспектив у будь-якому разі не залишитесь.

Розглянемо, як емоційний інтелект проявляється на робочому місці.

Такі люди вміють слухати

Уявимо робочу ситуацію: зустріч або нарада, зібралися представники різних відділів компанії, обговорюють важливі поточні питання. Чи буде користь з цих зустрічей, якщо кожен «тягнутиме ковдру» на себе, не прислухатиметься до думки інших, вважатиме себе і свої пропозиції найкращими? Навряд чи в такій ситуацій можна говорити про ефективність такого формату спілкування, чи не так?

І навпаки, коли працівників заохочують висловлювати свої міркування на зустрічах, не перебивають та уважно слухають – це хороший приклад для наслідування. Коли людину не перебивати, вона може розповісти багато цікавого. А якщо перебити раз-другий, багато несказаного залишиться за кадром. Цілком очевидно, що чимало важливих моментів залишаться непроговореними. А значить, і неприйнятими іншими членами команди і керівництвом.

Чудово, якщо егоїзм вміє поступатися емоційному інтелекту. Чим більше таких людей в команді, тим ефективніші її здобутки.

Вміння слухати

Працівники не бояться висловлюватись

Емоційний інтелект – це також про те, щоб вміти висловлюватись впевнено і харизматично (а чому б і ні?). Це здатність вільно обмінюватися думками і враженнями, вільно виражати емоції. Така поведінка зміцнює робочий колектив, сприяє зниженню плинності кадрів, зменшує кількість конфліктів усередині команди. Не забуваємо також про толерантність у спілкуванні, відмову від обговорення табуйованих тем на роботі, повага до інших людей – і отримуємо колектив мрії. І компанію мрії, адже в такій компанії хочеться працювати і розвиватися.

Працівники мають свободу самовираження

Маємо на увазі творчий підхід до вирішення робочих завдань. Якщо в компанії заохочується такий підхід до роботи, це чудово. Для творчих людей, в якій би сфері діяльності вони не працювали, здатність до самовираження і творча реалізація є важливими умовами для вибору робочого місця.

А від креативності до інновацій – рукою подати. А якщо підсилити їх емоційним інтелектом, виходить дуже вдале поєднання, яке повинно лежати в основі політики будь-якої компанії на ринку. Від цього виграє і сама компанія, і її працівники.

Здатність вгамовувати емоції

Ось вам рецепт найкращого боса в світі. Ганс Вестман з компанії Verizon розповів, як він дає раду емоціям на робочому місці. Принцип доволі простий – щоденний моніторинг свого настрою за десятибальною шкалою. Якщо бали не відповідають певному показнику, він не перетинається зі співробітниками, щоб не тиснути на них.

Градація, до речі, досить цікава і повчальна:

  • 1-2 – я не в належному емоційному стані, щоб працювати з людьми;
  • 3-7 – найкращий результат, відчуваю енергію та продуктивність. Найкращий час для комунікації з іншими людьми;
  • 8-10 – я настільки переповнений енергією, що може втомлювати співробітників. Краще з ними зайвий раз не перетинатися.

До речі, цей принцип можна взяти до уваги не лише керівництву, а й іншим працівникам. І дійсно, коли емоційний стан бажає кращого, спілкування з іншими людьми може призвести до конфліктів, бо важче контролювати емоції, вчинки і слова. А коли занадто переповнений енергією, можна запросто втомити інших своєю енергією та балаканиною. Тому в такі моменти краще зосередитися на робочих завданнях і: в першому випадку – можливо, виконати не надто ефективно частину завдань, але принаймні хоч щось довести до кінця; в другому випадку – весь свій надлишок енергії витратити на виконання великих обсягів роботи (або складних завдань).

Ідеальна формула поведінки на робочому місці, чи не так? Ще б навчитися її дотримуватись щодня, і ціни б не було такому співробітнику. І босу.

Розвиток і навчання відбувається ефективніше

Вміння ефективно взаємодіяти з іншими людьми позитивно впливає на процес навчання і розвиток особистості. Але пам’ятаємо, що емоційний інтелект неможливо розвинути поодинокими діями. Так само небагато користі буде від прочитання книг чи відвідування курсів, якщо не застосовувати їх на практиці. Спілкуйтесь з людьми щодня – на роботі і поза нею, випробовуйте різні моделі поведінки. Вчіться рефлексувати, аналізуйте свою поведінку і те, як ви спілкуєтеся з іншими людьми. Вчіться стримувати емоції і переправляти негатив в інше русло. Дієвий спосіб для зняття напруги – заняття спортом та оздоровчими практиками. Спостерігайте за тими колегами, які вміють долати негатив і тримати емоції на робочому місці під контролем. Переймайте їхній досвід.

Такий підхід вкупі з прочитаними книгами і відвіданими курсами принесе бажаний результат.

Більше цікавих статей читайте у розділі Особисті якості на роботі.

Читайте також

  • Осінній сезон без стресу: поради для гармонії та спокою21 листопад, 2024

    Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».

  • Вчитися у всіх, не наслідувати нікого12 листопад, 2024

    Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.

  • Як все пам’ятати, а не забувати?22 жовтень, 2024

    В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.

  • Читання в юному віці – кар'єра у майбутньому 28 вересень, 2024

    Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.

  • Як полегшити вихід на роботу після відпустки? 8 вересень, 2024

    Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».


↑ Вгору