В індустрії моди байєри фахівці поважані. Саме вони обирають з колекцій відомих дизайнерів ті речі, які потім з'являються в модних бутиках. Від їх думки залежать успіх і прибутки будь-якого дизайнера. Мало зробити красиву річ і показати її на подіумі. Її ще необхідно продати. Мода, перш за все, - бізнес. Байєри це розуміють краще, ніж хто-небудь інший, тому при підборі колекцій керуються потребами клієнтів. Куплять такі речі чи ні? Питання зовсім не дозвільне, враховуючи вартість. Непродана колекція - прямі збитки.
Байінг - важка робота. Завжди є ризик придбати не те, що потрібно. Все залежить від інтуїції і знання смаків покупців. Байер - не просто товарознавець, який підбирає асортимент товару в магазині. Він тонкий стиліст, здатний оцінити одяг як витвір мистецтва.
Байєр купує одяг не тільки для еліти. Він може також займатися і формуванням асортименту для масового покупця. Але від цього суть професії не міняється.
В штаті престижних магазинів модного одягу часто не один, а декілька байєрів. У кожного свій напрям. Одні купують чоловічий одяг, інші - жіночий, треті - спортивні костюми, четверті ексклюзивні речі.
Під час надходження кожної нової колекції байєр консультує продавців бутика, пояснює, як речі компонувати між собою і рештою колекцій. Адже одяг на вішалці виглядає зовсім інакше, ніж на манекені. Байєр повинен донести до продавців ідеологію продукту, навчити їх грамотно пропонувати товар клієнтові.
Специфіка роботи ТВ-байєром:
Плюси професії:
- Можливість подорожувати,
- Знайомство з новими колекціями і яскраві враження,
- Причетність до світу моди,
- Приємно своєю роботою підвищувати людям настрій, робити їх красивими, чути слова вдячності,
- Спілкування з цікавими творчими особами: дизайнерами, художниками, модельєрами.
Мінуси професії:
- Відповідальна робота – постійно ризикуєш великими грошима,
- Немає можливості відпочити, розслабитися: один сезон закінчується – починається наступний,
- Ненормований робочий день,
- Постійні відрядження,
- Неможливість постійно знаходитися поряд з близькими людьми: сьогодні Париж, завтра - Мілан, післязавтра
– Лондон.
Робота для ТВ-байєра:
У сучасних модних бутиках.
Особисті якості:
З креативної та з комерційної точок зору байєр основна фігура в бутику. Від нього залежить увесь асортимент. При підборі речей потрібно бути гранично обережним. Але в той же час уміти і ризикувати: іноді маловідомий дизайнер створює хорошу колекцію і потрібно не побоятися її купити. Байєр повинен володіти особливим чуттям, яке допомагає грамотно і комерційно вигідно формувати асортимент.
Зарплата і перспективи професії ТВ-байєра:
Більшість перших байєрів в Україні, як правило, були і господарями бутиків. В цьому випадку вища точка кар'єри в області байєнгу вже досягнута. Проте сьогодні байєри відокремлюються в окрему професійну групу і їх наймають як будь-яких інших фахівців.
Профільна освіта:
Байєр повинен мати досвід роботи в бутіку, стежити за усім, що відбувається в світі моди, відвідувати тижні pret-a-porte, працювати з дизайнерами, відчувати смаки клієнтів, багато подорожувати, вільно володіти іноземною мовою.
Професійних байєрів в університетах поки не готують. Проте можна сказати з упевненістю, що подібному фахівцеві підійде будь-яка освіта, яка розвиває відчуття композиції, смаку, пропорції, гармонії, дає уявлення про дизайн. Не завадять також відомості з області економіки і маркетингу. Для цього добре підійдуть факультети Менеджмент, Маркетинг або Дизайн.
Робота ТВ-байєром в Україні: