Співбесіда: на що слід звернути увагу
22.03.2006 388 Одяг
Одяг повинен бути чистим та охайним, а також зручним і не утруднювати рухів. Однак не рекомендується одягати на співбесіду джинси, светр та кроссівки. Найбільш вдалим варіантом для чоловіків є костюм, світла сорочка, краватка. Для жінок — спідниця та блузка або строге плаття. Проте, якщо майбутня робота та вимоги організації не допускають строгого стилю, можна одягтися більш демократично.
Зачіска
На зачіску слід звернути особливу увагу. Волосся повинно бути чистим й акуратно підстриженим. Довге волосся у жінок слід акуратно укласти.
Косметика
Потрібно бути обачним при виборі косметичних засобів. Різкий запах парфумів може викликати негативну реакцію у співрозмовника. Жінкам не рекомендується використовувати яскравий макіяж та манікюр.
Попереднє знайомство
Готуючись до співбесіди, дуже важливо провести попереднє знайомство з організацією, у якій ви хочете працювати. Це дасть можливість впевнено почуватися під час зустрічі, а також дозволить підготувати конкретні запитання.
Якщо це велика організація, ознайомтеся з її продукцією чи послугами. Вам на очі напевно потраплять рекламні проспекти або статті про цю компанію. Інформацію про невелику фірму можна отримати, поговоривши з людьми, що працювали або працюють у ній.
Самодисципліна
Не можна спізнюватися на співбесіду — це буде характеризувати вас перед роботодавцем як людину необов’язкой чи переобтяжену проблемами. Тож краще заздалегідь уточнити місце розташування організації й продумати маршрут. Якщо ви прибудете на 7-10 хвилин раніше, матимете можливість зібратися з думками та трохи освоїтись.
Зібраність
Перш ніж увійти до кабінету, намагайтесь упоратись з хвилюванням. Кращий спосіб — тимчасово переключити увагу на сторонні речі або закрити очі й подумати про щось приємне. А можна просто зробити кілька глибоких вдихів і повільних видихів.
Поведінка під час співбесіди
Чемно привітайтесь, представтеся. Зручно сядьте на стілець, який вам буде запропоновано. Ваша поза повинна демонструвати впевненість і відкритість. Постава. Потрібно контролювати свою поставу — чи то при ходьбі, чи сидячи, чи стоячи. Спина повинна бути прямою, голова піднятою. Не слід ходити скуто або занадто розв'язно. Зосередьтеся на тому, щоб виглядати розкуто.
Якщо ви сидите за столом, можна покласти свої документи на стіл, проте ні в якому разі не слід притулятись до нього чи класти на нього руки. Навіть сидячи необхідно зберігати пряму поставу, утримуючи підтягнуту і у той же час вільну позу.
Якщо ви сидите в кріслі — за столом чи без нього — не закидайте одну ногу на іншу, не зчіплюйте руки на колінах. Сидіть вільно, ігноруючи спинку і підлокітники, зсунувши ноги трохи назад та притуливши п'яти до підлоги.
Може статися й так, що вам доведеться сидіти у занадто м'якому кріслі, що загрожуватиме поглинути вас. Сядьте на його край і трохи нахиліться вперед.
Жести
Стиснутий кулак висловлює ворожість, тоді як відкриті долоні — це привітність та відкритість. Позбудьтесь непотрібних та дратуючих жестів. До речі: на публіці такі звички можуть посилитися (наприклад, звичка тарабанити пальцями, грати волоссям, терти лоба чи клацати кісточками фаланг).
Щоб не справити поганого враження, не слід:
- виглядати переможеним, згорбленим, похмурим, тримати голову опущеною, дивитися зпідлоба;
- під час сидіння відкидатися назад зі схрещеними ногами;
- нервово потирати руки;
- ігнорувати навколишніх;
- мати байдужий вигляд;
- дивитись у підлогу;
- нервово перебирати хустку, ручку тощо;
- відбивати такт ногою або качати нею;
- дивитися в нікуди, відверто нудьгувати;
- смикати волосся, зачісувати його рукою або постійно забирати з очей;
- позіхати, жувати гумку або й власну нижню губу;
- відсторонюватись від слухача.
Розповідь про себе:
Коротко розкажіть про себе. У чому причина вашого звільнення з попередньої компанії. Чим саме приваблює вас робота саме в цій організації та на цій посаді. На яку зарплату розраховуєте. Розповідь слід будувати таким чином, щоб підкреслити свої сильні сторони. Ставте запитання
Не кваптесь запитувати про розмір заробітної плати. Це питання краще поставити пізніше. Почніть з нейтральних запитань, наприклад: «Скільки років існує підприємство? Яка кількість робітників працює на ньому? Які традиції на підприємстві?». Таким чином ви підкреслите зацікавленість у справах компанії.
В цілому ж, головне почуватися впевнено й природньо.