Прояви дискримінації на співбесідах зазвичай не вибиваються зі стандартного кола питань. Хоча іноді HR-спеціалісти можуть і здивувати. Приміром, як вам питання, власне ваше житло чи орендоване? Або скільки квадратних метрів нараховує ваша квартира? Це щоб оцінити розмір майбутньої зарплати кандидата. Дивні питання, авжеж? Але й такі речі можна почути від рекрутерів на співбесідах.
Сьогодні з’ясовуємо, як відповідати кандидату в подібних ситуаціях.
Як правило, на дискримінаційні питання на співбесідах найчастіше скаржаться жінки. В чоловіків не поцікавляться про декрет чи народження дитини, в той час як жінкам частенько «виносять мозок» подібними питаннями. Кожній пошукачці варто запам’ятати: питання, які стосуються материнства та батьківства — заборонені. Приміром, можете звернути увагу рекрутера на те, що компаніям не зайве було б зосередитися на питаннях материнства/батьківства, цінувати зусилля молодих мам і створювати необхідні умови для швидкого повернення їх на роботу.
Іронія ситуації полягає в тому, що рекрутери — втім, як і керівництво багатьох компаній — не розуміють простої істини: правильна відповідь кандидатки на такі прояви дискримінації не рятує роботодавця від декретів. До речі, про цей момент теж можна зазначити на співбесіді, якщо вам ставлять подібні питання. Зазирніть в очі рекрутеру і невинно поцікавтеся, чи існує в компанії система допомоги жінкам для швидкого виходу і адаптації після декретної відпустки. Цікаво послухати, чим парирує рекрутер на подібний випад.
На думку роботодавців, звісно. Ну справді, на швидкість і якість виконання роботи дуже сильно впливає стиль життя кандидата чи сережка в його носі-вусі? Невже в 21-му столітті ще треба комусь пояснювати, що всі ці речі геть не впливають на швидкість і якість виконання робочих завдань? Виявляється, треба. Як реагувати, коли запитують про щось подібне? Приміром, подбайте заздалегідь про жартівливі «заготовки», якщо хочете відповісти з гумором. Делікатно «заверніть» рекрутера на доріжку досвіду і виконаних раніше проєктів, ввічливо пояснивши, що з сережкою у вусі ви не гірше виконуєте обов’язки, аніж із сережкою в носі. Жарт, звісно, але HR-фахівець з почуттям гумору, ймовірно, теж поставиться з позитивом до таких відповідей.
А ще такими відповідями кандидат демонструє гарне почуття гумору. А гумор не буде зайвим у будь-якій ситуації, добрій чи не дуже. Безперечно, якщо він доречний, цей гумор, бо не завжди час і місце навіть для невинних підколок.
«Робота тільки для жінок». Як не дивно, такі дискримінаційні випади можна зустріти й у бік чоловіків. Можливо, рідше, але чоловікам теж неприємно усвідомлювати, що їхню стать, а не навички чи вміння, роботодавець виставив як важливу умову працевлаштування. Які ж найпоширеніші дискримінаційні питання лунають чоловікам на співбесідах? Звичайно ж, партійна чи релігійна приналежність; походження, місце проживання або прохання надати для працевлаштування документи, наявність яких не передбачено законодавством.
Зрештою, саме пошукач вирішує, як відповідати на кричущі прояви дискримінації. Згідно законодавства (ст. 25 КЗпП України) встановлена заборона вимагати в кандидатів відповіді на такі питання. Та якщо кандидат не проти розповісти, якого він віросповідання чи яких політичних поглядів дотримується, то хто ж йому заборонить це зробити?
Звичайно ж, прискіпливі роботодавці іноді вказують потрібний вік кандидатки чи кандидата. Неприємне питання для обох статей, та й проблема ейджизму на ринку праці нікуди не ділася. А питання в стилі «Вам стільки-то років і досі незаміжні?» — це подвійний удар, ейджизм та сімейний стан в одному флаконі.
Що цікаво, ейджизм є болючим питанням і для молодих людей, і для сорокалітніх плюс. Перші не мають потрібного досвіду і навичок для роботи, молоді і незрілі іншими словами, а дорослі та досвідчені вже не такі вправні та не вчаться так швидко, як молодь. Як відповідати на ейджистські питання на співбесіді? Якщо після таких питань бажання працювати в цій компанії не зникло, акцентуйте увагу на тому, що ви швидко вчитеся і любите вивчати сучасні технології. Вчіться продавати себе на співбесіді, нічого поганого в цьому немає. Продавати свої знання, вміння та навички — теж треба вміти.
Запитати в кандидата, яку зарплату він хоче отримувати — в межах норми, дискримінаційним це питання не назвеш. Але здивовано здіймати брови після відповіді: «Нащо вам стільки грошей, якщо у вас немає дітей?..» — це вже дискримінація в чистому вигляді. Ну яка різниця, здавалося б, рекрутеру і роботодавцю, куди їхній найманий працівник витрачатиме гроші? Можливо, він якраз-таки планує створювати сім’ю, готує фінансову подушку для цього діла, відкладає гроші на покупку власного житла чи авто. Втім, так це чи ні, відповісти можна таким чином: це фінансова підготовка перед створенням сім’ї, не на порожньому ж місці її створювати. Навряд чи після такої відповіді навіть найнахабніший рекрутер знайде, чим парирувати.
HR-фахівці іноді не знають, як правильно провести співбесіду з новим кандидатом. Тобто не ставити йому дискримінаційні питання, а розповісти чесно й прозоро про культуру компанії і цінності, які вона сповідує. Навіть ставлення до декретних відпусток, материнства чи інших дражливих питань (релігія, вік працівників тощо). Тут у чому, власне, річ: питати про такі речі чи вказувати їх у вакансіях закон забороняє, але кожна компанія запроваджує ту корпоративну культуру, яку вважає за потрібне. На жаль, не завжди цінності компанії співзвучні нормам трудового законодавства в сфері дискримінаційних питань.
Ще в часи пандемії фрилансерські заробітки для багатьох українців стали справжнім порятунком. Відтак чимало батьків усвідомили просту істину: потрібно не лише вчити дітей фінансовій грамотності, а й зацікавлювати дитину фрилансом. Як це робити? Детальніше читайте в статті.
Робочі зустрічі не завжди минають ефективно, бажані результати залежать від низки факторів. Чому так відбувається і як цьому запобігти, — читайте в статті.
Насправді це серйозна проблема багатьох людей, тобто вміння працювати з власною агресією. З’ясуємо разом з Jobs.ua, як правильно працювати з агресією і знайти їй краще застосування, аніж ображати одне одного в соцмережах.
Змінюватися в кращий бік, безперечно, варто. Та чи треба прив’язуватися до конкретної дати — Нового року, понеділка, першого числа? Спробуємо розібратися в цій статті.
В наш час недостатньо просто йти в ногу з часом. Потрібні інновації, щоб досягати успіху в бізнесі чи кар’єрі. А щоб створювати інновації, потрібні люди з інноваційним мисленням. Простіше кажучи, лідери. Розбираємося, як «прокачати» силу людських зв’язків у 2025 році, бо це справжній каталізатор майбутніх здобутків.