Перемовини — це дискусія, взаємне спілкування з метою досягнення сумісного рішення серед співрозмовників. За допомогою переговорів встановлюються ділові зв'язки, укладаються угоди, координується спільна діяльність різних фірм, підприємств, установ. Саме тому дуже важливо знайти, як ефективно проводити перемовини із колегами, партнерами, щоб отримувати бажані результати. Ніщо так не допомагає спеціалісту в успішних перемовинах, як його особисті навички, харизма та комунікативність.
В цій статті на Jobs.ua ви знайдете п’ять практичних порад ведення перемовин: чим потрібно керуватися, і на що варто звертати увагу, коли маєте справу з перемовинами й потенційними клієнтами чи партнерами.
Планування івенту
Перемовини — це завжди живий процес тут і зараз, на його перебіг впливають багато зовнішніх чинників. Однак все одно важливо планувати переговорну зустріч й, навіть, продумати декілька планів на різні випадки. Іноді важливо продумати й дистанційну зустріч на випадок, якщо хтось з членів раптово не зможе бути присутній через певні обставини. Однією з переваг планування перемовин є можливість відстежувати прогрес у реалізації окремих пунктів плану і сприяння досягненню намічених цілей. Ви отримаєте більше користі та ефективності, навіть якщо будете тримати в голові найпростіший базовий план етапів перемовин, а саме:
Володіння технологією small-talk
Small-talk доволі корисний інструмент на будь-яких ділових зустрічах, заходах, перемовинах, презентаціях тощо. Насправді смолток має більше значення ніж нам здається. Іноді вправне володіння цією технікою може задати правильний тон всьому заходу від початку до кінця. Адже на меті смолтоку: встановлення зв’язку між співрозмовниками та іншими учасниками чи слухачами.
Вести смолток - це таке ж саме комунікаційне уміння, яке у декого виходить абсолютно природно. Інші намагаються використовувати загальні теми, щоб якось компенсувати розмовну паузу: погода, останні новини, прийдешні свята чи події, тягнучка на дорогах. Однак у людини є все ж таки здатність перетворювати будь-яку легку позитивну бесіду в ностальгію чито нарікання, обтягуючи тим самим зустріч. В такому випадку перемикайте сам акцент розмови на більш невибагливі теми. Small-talk слугує комунікативним містком, а тому, коли до вас звертається співрозмовник:
Однак не затягуйте смолток, краще запропонуйте обмінятися контактами, щоб відновити спілкування, якщо тому є потреба.
Розсудливість, не поспішайте приймати остаточне рішення
Деякі рішення та їх прийняття є критично важливими, вони здатні впливати та змінювати наше життя. І наслідки таких рішень триватимуть роками. Більшість з нас насправді не мають відповідних навичок, щоб глибоко продумати прийняття рішення. Максимум ми спроможні підрахувати плюси та мінуси прийнятого рішення. Розсудливість - ось чого нам часто не вистачає в прийнятті рішення. Іноді нас ставлять в такі умови, де від нас вимагають термінової відповіді, як от на перемовинах. Проте будь-яке рішення, особливо професійне, вимагає зважливого рішення. Іноді ми відчуваємо вагання, коли маємо мало інформації, не маємо масштабного погляду на ситуацію, не впевнені в опоненті та його надійності. Ви завжди можете просити певний час, вам не обов’язково приймати рішення тут і зараз. Навіть година на обдумування може змінити категорично ваш погляд та вплинути на рішення. Також завжди потрібно чітко розуміти, з якою людиною ви маєте справу. Потрібно визначити, якого типу людина, з якою ви намагаєтеся домовитися — емоційна чи раціональна, чи може саме зараз вирішити, чи буде все зважувати, щоб пізніше прийняти правильне рішення. Інколи на перемовинах є декілька людей, і всі різних характерів сприйняття. Орієнтуйтесь на керівництво, але завжди залишайте й для себе шлях відступу.
Не бійтесь ставити питання та перепитувати
Дуже розповсюджена проблема, коли на нараді або зустрічі бояться поставити питання, бо не хочуть перебивати чи зупиняти співрозмовника. Психологічно це небажання бути незручним для інших, свого роду перфекціонізм. Те ж саме відноситься й до ситуації, коли співробітник на нараді відчуває незручність перепитати у керівника деталі поставленої задачі й просто відчуває незручність при її виконанні, що своєю чергою завжди призводить до додаткових правок. Навіть, якщо ви будете перепитувати та отримаєте відмову в уточненнях від керівника, ви завжди можете попросити допомоги у своїх колег. Але для цього потрібно мати ще й сміливість просити про допомогу у колег. Як правильно це робити, щоб не викликати хвилю негативу у свою адресу? Скористайтесь наступними фразами: “Чи правильно я зрозумів…”, “Проясніть, будь ласка, деталі завдання…”, “Що ви мали на увазі, коли говорили про…”
Емоційна стриманість та дисципліна
Робота з людьми завжди вимагає від спеціаліста неабиякої емоційної стриманості та дисципліни. Особливо, коли ви точно знаєте, що ви емоційна та сприйнятлива людина. Емоційна дисципліна напряму пов’язана з емоціями та роботою над ними. Емоційна стабільність напряму пов’язана на те
Якщо ви помічали за собою, що часто владу над вами захоплюють ваші емоції, часто безпідставні, то вивчайте більш глибоко власні поведінкові реакції та емоції. Це допоможе вам вбачати емоційні тригери та працювати над ними заради вашого професійного успіху та вдалих перемовин на роботі. Розглядайте й появу таких небажаних емоцій як страх, відчай, невпевненість, послужливість, хвилювання. Адже страх - вагання в певних питаннях, виправдовування, якщо намір не здійснився, відчай - погоджуватись на менше, невпевненість - сумніви у своїй професійності. Тож намагайтесь контролювати й підпорядковувати такі, на перший погляд, незначні прояви негативних емоцій. Іноді перемовини заходять в глухий кут, ніяк не вдається домовитися і хтось із співрозмовників може постійно саботувати вагання в остаточному рішенні. Тоді потрібно взяти паузу на обдумування: годину чи день, а може й тиждень.
Не нехтуйте й такою справою, як аналізувати перемовини, щоб в наступний раз бути більш результативними та досягти кращих цілей із партнерами.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».