UARU
Ваш акаунт не активовано. Перевірте пошту. 
  1. Робота в Україні
  2. Публікації про роботу
  3. Роботодавцю
  4. Методи управління персоналом
  5. Як виявити токсичних співробітників в колективі

Як виявити токсичних співробітників в колективі

19.01.2020 1182
Як виявити токсичних співробітників в колективі

Як виявити токсичних співробітників в колективі

19.01.2020     1182

«Токсичний» співробітник? Готуйте протиотруту!

Вони підступні, як змії, що вражають своєю отрутою ближнього. Вони руйнують робочу атмосферу, погіршують загальний психологічний клімат в колективі, демотивують співробітників. З ними неможливо працювати, вони відволікають, налаштовують проти керівництва, розпускають плітки, вчиняють саботажі. І це зовсім не монстри з іншої планети, покликані зруйнувати компанію, а прості працівники, з якими нам регулярно доводиться співіснувати.

Ейчари називають таких «токсичними співробітниками». Чому «токсичні»? Бо здатні «викликати отруєння» всього колективу, вправно використовуючи психологічні методи впливу на оточення. Вони зовсім не виділяються серед інших зовнішньо, їх нереально розпізнати при першій зустрічі. Проте, якщо такий персонаж знайшовся, діяти треба негайно.

В чому полягає небезпека

Експерти провели дослідження: опрацювали бази даних 11 успішних компаній різних галузей. В них вибрали близько 60 тисяч робітників з кожної. Проаналізували їхню поведінку в колективі, виділили «суперзірок» (найпродуктивніших, таких є лише 1%) та «токсичних». Отримані результати дослідження шокують:

  • «суперзірки» приносять прибутку близько 5 тисяч доларів за рік;
  • «токсичні» приносять за цей же час збитку на 12 тис. доларів.

Тобто, 1 «токсичний» зводить нанівець роботу 2,5 найкращих працівників компанії. Чи варто далі говорити про небезпеку таких персон? Проте ми продовжимо.

Окрім величезних збитків, «токсичні» співробітники:

  • демотивують колектив. Найбільшу небезпеку становлять харизматичні персони, адже вони здатні повести за собою інших;
  • вносять розкол у команду. Якщо серед працівників є інші незадоволені, вони неодмінно об’єднаються в «опозицію». В результаті – загальний розбрат, розвал команди, поділ на групи;
  • підривають авторитет керівника. Якщо бос терпить подібну особистість, значить, не може з нею впоратися. Підлеглі одразу бачать цю слабкість;
  • заважають іншим. Коли навколо вирують пристрасті, одні висловлюють невдоволення, інші протестують, то навіть третій незаангажованій стороні працювати неможливо;
  • гальмують бізнес. Коли в автомобілі зламалася одна деталь – машина не їде, або ж їде погано. Так і в компанії: один зірваний процес тягне за собою інші, в результаті робота гальмується або взагалі зупиняється.

Загалом, зрозуміло, що нічого хорошого від присутності в колективі «токсичного» співробітника чекати не варто.

токсичні співробітники

Типаж має значення

Для того щоб боротися з таким «отруйним персонажем» треба підібрати надійний метод впливу. Звільнення розглядати ми не будемо, адже живемо в цивілізованій країні. Спершу спробуємо дійти згоди мирним шляхом. Отож, токсичними бувають:

  1. «Саботажник».

Йому завжди щось не подобається: зарплата низька, умови праці погані, начальник неосвічений. Якщо очікуються зміни, саботажнику вони точно не сподобаються, коли все стабільно, нарікатиме на стагнацію. Частіше такі працівники не становлять особливої цінності для компанії, проте ухилятися від роботи, зривати терміни, відволікати – це запросто. Але найгірше те, що вони здатні своїм депресивним настроєм заражати інших.

Як з ними працювати? Краще ніяк, адже вони нагадують бомбу сповільненої дії, яка неодмінно вибухне. Навіть якщо всі його серйозно не сприймають, це з часом може змінитися. Як кажуть, вода камінь точить. Щоб не доводити до крайнощів, дайте йому висловитися, можливо, в його голові дійсно будуть гарні ідеї чи пропозиції.

  1. «Інтриган».

Типаж більш притаманний жінкам. Якщо в колективі таких декілька, то це нагадує «клубок змій на Воздвиження». Для них важливіші збір пліток, обговорення і розпуск їх в ширші кола, ніж робота. Обожнюють налаштовувати членів команди один проти іншого, потім спостерігати за їх реакцією, та довго обговорювати це із собі подібними.

Як з ними працювати? Використовуйте їхню зброю проти них самих: зберіть на них досьє (порушення трудової дисципліни, прогули, запізнення – будь-який робочий компромат). Якщо на звільнення не потягне, то позбавлення премії, підвищення відсотка виконання плану чи інші способи впливу підійдуть.

  1. «Біг бос».

Частіше це «найстаріший» співробітник компанії. Він постійно порівнює себе з шефом, завжди знає, як краще, суне носа, куди не треба. Зарозумілість – його друге ім’я. Всіх повчає, роздає безкоштовні поради і свято вірить у свої найвищі розумові здатності та вседозволеність.

Як з ним працювати? Дайте йому складне завдання. Якщо не впорається, зарозумілість зникне, якщо зробить все ідеально, спробуйте об’єднати зусилля. Можливо, він і справді цінний кадр.

  1. «Нероба».

Не найшкідливіший працівник, проте ледачий і пасивний. Ухиляється від завдань, відтерміновує строки здачі проектів, відмовчується, не вносить жодних пропозицій. Дивлячись на таку особу, інші неодмінно подумають: «може і мені нічого не робити? Його ж не звільняють…».

Як з ним працювати? Таким треба давати конкретні задачі з чітким дедлайном, при цьому перевіряти кожен етап виконання. Спробуйте мотивувати, можливо, йому просто нудно. Виконає завдання – похваліть, не справиться – можна звільнити.

  1. Страждалець.

«Працює більше всіх, виконує найскладніші завдання, найвідповідальніший, проте керівництво його недолюблює і завжди робить крайнім» – саме так характеризують себе страждальці. Можливо, так і є, але причиною такого відношення стало їхнє ж постійне скиглення та негатив. Такі персонажі просто дратують всіх, знищуючи нормальну робочу атмосферу.

Що з ними робити? Навчити тайм-менеджменту, залучити в командний проект, навчити працювати в команді.

  1. «Запальничка».

На перший погляд – просто «душка»: підтримає, знайде спільну мову з клієнтом, підніме настрій. Навколо нього завжди лунає сміх, він випромінює радість. І на цьому все. Результату роботи немає, лише перекури, плітки та чаювання. Це демотивує співробітників, знижує швидкість та якість діяльності компанії в цілому.

Як з такими працювати? Застосувати ці його вміння з користю: відправляйте на важливі зустрічі, посадіть спілкуватися з клієнтами. Слідкуйте, щоб він був постійно завантажений. Тоді у нього не залишиться часу для посиденьок.

  1. «Просто мерзенний тип».

Інше слово підібрати важко: вони постійно роблять капості, підставляють, свідомо шкодять іншим, ображають, цькують. Часто у дорослому колективі подібних хамів все ж ставлять на місце. Але трапляється й так, що один мерзенний тип може зруйнувати всю злагоджено побудовану структуру компанії.

Як з ними працювати? Спробуйте провести бесіду з хамом і його жертвою, опитайте інших працівників. Якщо з першого разу урок не був засвоєний, звільняйте без роздумів. І будьте готові до того, що вас поливатимуть брудом. Такі персони не втрачають шансу.

токсичні співробітники

Стовідсотково дієві методи

Щоби викорінити прояви «токсичності» в колективі, спробуйте також:

  1. Завантажити співробітників роботою. Це діє завжди, адже не маючи вільного часу, розводити інтриги просто ніколи.
  2. Сформуйте правила, що регламентують як робочі, так і особистісні стосунки.
  3. Розробіть систему покарань. За невиконання – штрафи, урізання премії, винесення доган.
  4. Покращуйте психологічний клімат в колективі. Сьогодні тімбілдинг та командне згуртування в тренді.

Якщо жоден з перелічених вище методів не працює, скажіть «токсичному» співробітнику: «Бувай!». Не бійтеся звільнитися від баласту, і рухайтеся вперед з адекватними співробітниками.

Читайте також

  • Як стати дата-аналітиком і чим він займається22 грудень, 2023

    Пропонуємо вам познайомитися з перспективною сучасною професією, яка допомагає компаніям приймати рішення на основі даних, а не інтуїтивно.

  • Новорічні знижки на сайт Jobs.ua22 грудень, 2023

    Jobs.ua хоче привітати вас з наступаючим Новим 2024 роком і порадувати новорічними святковими знижками!

  • Як спорт сприяє кар'єрі21 грудень, 2023

    Спостереження доводять, що спортивні люди витривалі та цілеспрямовані, саме тому вони віддадуть перевагу при прийомі на роботу співробітникам, які мають в інтересах спорт. А психологи стверджують, що заняття спортом не лише сприяють фізичному здоров’ю, а й поліпшенню душевного та психологічного стану. Пропонуємо і вам ознайомитись із цими очевидними фактами в цій статті на Jobs.ua і віддати перевагу фізичним вправам.

  • Як правильно написати лист-пояснення19 грудень, 2023

    Скласти лист-пояснення про власну відсутність на робочому місці чи порушення певних робочих режимів не так уже і складно. Обов’язково скористайтесь зазначеними в цій статті порадами.


↑ Вгору