Вони підступні, як змії, що вражають своєю отрутою ближнього. Вони руйнують робочу атмосферу, погіршують загальний психологічний клімат в колективі, демотивують співробітників. З ними неможливо працювати, вони відволікають, налаштовують проти керівництва, розпускають плітки, вчиняють саботажі. І це зовсім не монстри з іншої планети, покликані зруйнувати компанію, а прості працівники, з якими нам регулярно доводиться співіснувати.
Ейчари називають таких «токсичними співробітниками». Чому «токсичні»? Бо здатні «викликати отруєння» всього колективу, вправно використовуючи психологічні методи впливу на оточення. Вони зовсім не виділяються серед інших зовнішньо, їх нереально розпізнати при першій зустрічі. Проте, якщо такий персонаж знайшовся, діяти треба негайно.
Експерти провели дослідження: опрацювали бази даних 11 успішних компаній різних галузей. В них вибрали близько 60 тисяч робітників з кожної. Проаналізували їхню поведінку в колективі, виділили «суперзірок» (найпродуктивніших, таких є лише 1%) та «токсичних». Отримані результати дослідження шокують:
Тобто, 1 «токсичний» зводить нанівець роботу 2,5 найкращих працівників компанії. Чи варто далі говорити про небезпеку таких персон? Проте ми продовжимо.
Окрім величезних збитків, «токсичні» співробітники:
Загалом, зрозуміло, що нічого хорошого від присутності в колективі «токсичного» співробітника чекати не варто.
Для того щоб боротися з таким «отруйним персонажем» треба підібрати надійний метод впливу. Звільнення розглядати ми не будемо, адже живемо в цивілізованій країні. Спершу спробуємо дійти згоди мирним шляхом. Отож, токсичними бувають:
Йому завжди щось не подобається: зарплата низька, умови праці погані, начальник неосвічений. Якщо очікуються зміни, саботажнику вони точно не сподобаються, коли все стабільно, нарікатиме на стагнацію. Частіше такі працівники не становлять особливої цінності для компанії, проте ухилятися від роботи, зривати терміни, відволікати – це запросто. Але найгірше те, що вони здатні своїм депресивним настроєм заражати інших.
Як з ними працювати? Краще ніяк, адже вони нагадують бомбу сповільненої дії, яка неодмінно вибухне. Навіть якщо всі його серйозно не сприймають, це з часом може змінитися. Як кажуть, вода камінь точить. Щоб не доводити до крайнощів, дайте йому висловитися, можливо, в його голові дійсно будуть гарні ідеї чи пропозиції.
Типаж більш притаманний жінкам. Якщо в колективі таких декілька, то це нагадує «клубок змій на Воздвиження». Для них важливіші збір пліток, обговорення і розпуск їх в ширші кола, ніж робота. Обожнюють налаштовувати членів команди один проти іншого, потім спостерігати за їх реакцією, та довго обговорювати це із собі подібними.
Як з ними працювати? Використовуйте їхню зброю проти них самих: зберіть на них досьє (порушення трудової дисципліни, прогули, запізнення – будь-який робочий компромат). Якщо на звільнення не потягне, то позбавлення премії, підвищення відсотка виконання плану чи інші способи впливу підійдуть.
Частіше це «найстаріший» співробітник компанії. Він постійно порівнює себе з шефом, завжди знає, як краще, суне носа, куди не треба. Зарозумілість – його друге ім’я. Всіх повчає, роздає безкоштовні поради і свято вірить у свої найвищі розумові здатності та вседозволеність.
Як з ним працювати? Дайте йому складне завдання. Якщо не впорається, зарозумілість зникне, якщо зробить все ідеально, спробуйте об’єднати зусилля. Можливо, він і справді цінний кадр.
Не найшкідливіший працівник, проте ледачий і пасивний. Ухиляється від завдань, відтерміновує строки здачі проектів, відмовчується, не вносить жодних пропозицій. Дивлячись на таку особу, інші неодмінно подумають: «може і мені нічого не робити? Його ж не звільняють…».
Як з ним працювати? Таким треба давати конкретні задачі з чітким дедлайном, при цьому перевіряти кожен етап виконання. Спробуйте мотивувати, можливо, йому просто нудно. Виконає завдання – похваліть, не справиться – можна звільнити.
«Працює більше всіх, виконує найскладніші завдання, найвідповідальніший, проте керівництво його недолюблює і завжди робить крайнім» – саме так характеризують себе страждальці. Можливо, так і є, але причиною такого відношення стало їхнє ж постійне скиглення та негатив. Такі персонажі просто дратують всіх, знищуючи нормальну робочу атмосферу.
Що з ними робити? Навчити тайм-менеджменту, залучити в командний проект, навчити працювати в команді.
На перший погляд – просто «душка»: підтримає, знайде спільну мову з клієнтом, підніме настрій. Навколо нього завжди лунає сміх, він випромінює радість. І на цьому все. Результату роботи немає, лише перекури, плітки та чаювання. Це демотивує співробітників, знижує швидкість та якість діяльності компанії в цілому.
Як з такими працювати? Застосувати ці його вміння з користю: відправляйте на важливі зустрічі, посадіть спілкуватися з клієнтами. Слідкуйте, щоб він був постійно завантажений. Тоді у нього не залишиться часу для посиденьок.
Інше слово підібрати важко: вони постійно роблять капості, підставляють, свідомо шкодять іншим, ображають, цькують. Часто у дорослому колективі подібних хамів все ж ставлять на місце. Але трапляється й так, що один мерзенний тип може зруйнувати всю злагоджено побудовану структуру компанії.
Як з ними працювати? Спробуйте провести бесіду з хамом і його жертвою, опитайте інших працівників. Якщо з першого разу урок не був засвоєний, звільняйте без роздумів. І будьте готові до того, що вас поливатимуть брудом. Такі персони не втрачають шансу.
Щоби викорінити прояви «токсичності» в колективі, спробуйте також:
Якщо жоден з перелічених вище методів не працює, скажіть «токсичному» співробітнику: «Бувай!». Не бійтеся звільнитися від баласту, і рухайтеся вперед з адекватними співробітниками.
Ох уже ця англійська! Куди не глянь, в сучасному світі без неї не обійтися. І поки друзі та колеги вільно — чи майже вільно — знають цю прекрасну мову, ви ніяк не зберетеся її вивчити. Знайомо? Якщо так, Jobs.ua пропонує розглянути найпоширеніші проблеми, чому ми кидаємо вчити англійську на пів дорозі.
Світовий ринок праці намагається встигати за новітніми трендами, хоча в наш час все змінюється з блискавичною швидкістю. Та все ж спробуємо окреслити ключові тренди 2025-го року, які впливатимуть на робочі місця в усіх куточках світу.
Працюєте на творчій ниві і переживаєте за те, як ШІ змінить «баланс сил» у вашій професії? Продаєте товари чи послуги і хочете оптимізувати бізнес процеси з використанням штучного інтелекту? З’ясуємо, як «подружитися» з АІ, щоб не відстати в майбутньому від своїх конкурентів.
Нещодавно ми писали, як обрати навчання в магістратурі за кордоном. Сьогодні пропонуємо вашій увазі топову підбірку нагадувань, що взяти з собою, якщо плануєте навчатися в іншій країні.
Перед українцями, які планують навчатися в магістратурі за кордоном, постають цілком закономірні питання: в якій країні навчатися, який ВНЗ обрати? Університетів сотні, обрати доведеться один. В цій статті ми розкажемо, на які речі треба передусім звернути увагу українцям, які хочуть навчатися в магістратурі за кордоном.