Про емоційний інтелект відносно недавно почали багато писати. Зрештою, як і досліджувати цю сторону нашої особистості. Адже раніше вважалося, що коефіцієнт інтелекту, або ай-к’ю – це заледве не вершина особистісного розвитку людини. Але ж це зовсім не так! В житті багато важить, як ми вміємо будувати стосунки з іншими людьми.
Тож у цій статті пропонуємо розглянути таку важливу тему, як розвивати емоційний інтелект. Також до вашої уваги – короткий огляд книг, які з різних сторін висвітлюють це питання.
Люди з розвиненим емоційним інтелектом отримують чимало переваг у житті, на відміну від замкнутих в собі людей, які нездатні вибудовувати ефективну комунікацію. Якщо не вмієш спілкуватися з іншими, від цього постраждають і робочі, і особисті стосунки. А що вже говорити про розвиток власного бізнесу, коли щодня доводиться спілкуватися з великою кількістю людей: клієнтами, бізнес-партнерами, своїми підлеглими. Адже, посварившись один раз, потім значно важче повернути все назад, чи не так? Якщо взагалі можливо.
Люди з високим рівнем емоційного інтелекту адекватніше бачать реальність, ефективніше реагують на зміни в своєму житті (переїзд, нова робота і т.д.), легко знайомляться і знаходять нових друзів і партнерів. Слово, емоційний інтелект дає безліч переваг у житті. Але тоді постає питання – чи можна розвивати цю сторону особистості так само, як ми розвиваємо наш інтелект, вміння логічно і креативно мислити?
Переглядаючи комедійний ситком «Теорія великого вибуху», одразу впадає в очі, що один з головних героїв серіалу, геніальний фізик-теоретик Шелдон Купер, в стосунках з оточуючими демонструє повну неспроможність адекватно розпізнавати емоції інших людей. Зрештою, якби не його найближчий друг Леонард Гофстедер, Шелдон зі своїм зневажливим і зверхнім ставленням до людей так і залишився б дивакуватим вченим-самітником.
Але подібні труднощі з розпізнаванням емоцій інших людей, як і своїх власних, притаманні не лише дивакуватим ученим з видатним інтелектом. Річ у тому, що шалений ритм нашого життя не залишає нам достатньо часу на усвідомлення власних емоцій. Доповнимо – не лише на усвідомлення, а й на прийняття і, відповідно, адекватну емоційну реакцію в тій чи іншій ситуації.
Американський письменник і психолог Деніел Ґоулман притримується думки, що у всіх нас є два розуми: «Один розум думає, інший відчуває». Іншими словами, за емоційні реакції відповідають певні ділянки мозку, які можна і треба розвивати. Як це робити? Наприклад, ви можете скористатися старим перевіреним способом – записувати у щоденник щовечора, як минув ваш день, які емоції ви відчували в цей день. Це дасть змогу зрозуміти, як ви зазвичай реагуєте на різні тригери. Збагнути це вам допоможуть наступні питання:
Що ви відчуваєте в різних ситуаціях? Наприклад, коли вас критикують – ви сердитеся чи намагаєтеся з увагою поставитися до слів іншої людини, виділивши конструктивну критику? Або ж у ситуації, коли вас хтось ігнорує – ви засмучуєтеся, гніваєтесь чи, навпаки, намагаєтесь збагнути, чому людина так поводиться стосовно вас? Або ж коли на вас звернена вся увага оточуючих – це вганяє у ступор чи, навпаки, ви почуваєтесь вільно і розкуто?
Отже, ведення щоденника дасть уявлення, як ви реагуєте на різні ситуації. Наступний крок – навчитися розбиратися у своїх емоційних реакціях. Для цього теж допоможуть «правильні» запитання:
Коли хтось на вас сердиться чи гнівається, як ви відповідаєте натомість?
Що ви насправді думаєте про цих людей? (відповідайте чесно, адже ви звіряєте свої думки щоденнику);
Яке першоджерело ваших відчуттів – тобто, що саме вас засмучує, що робить вас нещасним чи щасливим?
Даючи відповіді на ці запитання, не осуджуйте і не картайте себе. Ціль таких відповідей зовсім інша – збагнути свої емоційні реакції, і правильно їх інтерпретувати.
Безумовно, цей крок – найскладніший. Особливо людям надто емоційним, з холеричним типом характеру. Зрештою, навчитися формувати внутрішній настрій навіть попри несприятливі зовнішні обставини – це складне завдання. Говорити легко, а якщо трапиться ситуація, яка здатна вибити з колії, що тоді робити? Взяти під контроль свої емоції, якщо всередині бушує справжнісінький шторм з негативних емоцій – це справжній виклик. І від того, як ви з цим упораєтеся, може залежати ваша кар’єра чи особисте життя.
Знову ж таки, збагнути цей момент вам допоможуть відповіді на низку запитань:
Чи вмієте ви виходити зі стану смутку чи сильного занепокоєння самостійно, не шукаючи порятунку в алкоголі чи надмірному переїданні?
Вмієте самі себе підбадьорювати, чи підбадьорити іншу людину так, щоб їй стало легше на душі?
Чи можете заспокоїти себе, якщо надміру схвильовані?
Якщо відповідь на більшість питань «Ні», вам є над чим попрацювати. Радимо скористатися підбіркою книг, які роз’яснять багато моментів, які ви раніше не помічали. Або, можливо, не розуміли.
Радимо ознайомитися передусім з книгами вже згаданого вище Деніела Ґоулмана. Три його книги перекладені українською і видані у харківському видавництві «Віват»: «Емоційний інтелект», «Емоційний інтелект лідера» та «Емоційний інтелект у бізнесі».
Далі – коротко про кожну з них.
«Емоційний інтелект» дасть відповідь на такі питання: як емоції формують нашу долю? Для чого взагалі потрібні людині емоції і як навчитися ними керувати? Як працювати над виправленням негативних емоційних моделей, які гальмують рух до кращого, потенційно якіснішого життя?
В книзі автор показує, як «працюють» наші емоції на фізіологічному рівні, а також як вони проявляються назовні, впливаючи, таким чином, на все наше життя. Ви дізнаєтеся про способи контролю над своїми емоціями і отримаєте практичні поради, які стануть у нагоді в повсякденному житті.
«Емоційний інтелект лідера» – це книга про те, що справжнім лідерам, окрім інших навичок, потрібно також навчитися працювати з емоціями – як зі своїми власними, так і з емоціями інших людей. Адже лідер має надихати і пробуджувати ентузіазм в людях, мотивувати їх і спрямовувати до спільної мети. Деніел Ґоулман разом із іншими експертами в області психології пояснюють, чому емоції, вміння співпереживати людям не заважатимуть, а навпаки – допомагатимуть лідерам ефективно керувати колективом. Також ви дізнаєтеся, як розвинути навички емоційного лідерства.
«Емоційний інтелект у бізнесі». В цій книзі Деніел Ґоулман здійснює ґрунтовний аналіз причин, які ведуть до успіху в бізнесі як окремо взятого працівника, так і всієї компанії в цілому. Не забуває автор виокремити навички, які вирізняють лідерів у будь-якій сфері діяльності. Ґоулман показує на конкретних прикладах, як вміння контролювати себе разом із комунікативними навичками та вмінням працювати в команді дають у сумі ту саму формулу успіху – як у бізнесі, так і в інших сферах життя.
Книга стане особливо корисною людям, які дійсно відчувають проблеми з вираженням власних емоцій і розпізнаванням чужих, адже автор наголошує на тому, що кожен з нас має потенціал для розвитку емоційного інтелекту на будь-якому етапі нашої кар’єри. Звичайно, ви отримаєте також рекомендації щодо підвищення власного рівня емоційного інтелекту.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?
Jobs.ua хоче підтримати Кращих Роботодавців і розширити можливості Шукачам роботи у важку хвилину, тому продовжує працювати в галузі працевлаштування та зберігає знижки і можливість безкоштовного розміщення вакансій для роботодавців.