Попередній досвід роботи і професійна освіта – це важливо, але будь-який роботодавець захоче побачити зразки ваших виконаних робіт чи проєктів. Це краще продемонструє, на що ви здатні, ніж сухі цифри років досвіду (хоча тут залежить від сфери, в якій ви працюєте). То як скласти професійне портфоліо, щоб його вміст сподобався роботодавцю? Ось вам добірка загальних порад, як досягти цієї мети.
На співбесіді недостатньо показати диплом з вищої освіти. Роботодавці хочуть бачити приклади виконаних робіт, ваші успішні проєкти з попередніх місць роботи. Тому наявність багатого портфоліо розповість про ваш досвід і потенціал у найкращий спосіб.
Звичайно, ваші неопубліковані роботи теж потрібно додавати. Багато людей так не роблять. Чому? Бо вважають, що ці роботи ніде, окрім портфоліо, більше не були показані – а, отже, роботодавець не сприйматиме їх всерйоз, бо вони не пройшли «сертифікацію» реальних робочих ситуацій.
Але ключовим тут є слово «ваше». Це ваші роботи-творіння-проєкти, ви їх створили. Візьмемо, для приклад, фотографа. Якщо фотограф новачок – це означає, що в нього ще немає реального професійного досвіду, так? Але якщо він займається любительською зйомкою багато років, він матиме що «покласти» в портфоліо. Або копірайтер, який хоче працювати у відомій компанії, але досвіду написання текстів для таких компаній в нього немає. Але ця людина, приміром, вільний час присвячує написанню роману (чи оповідань). То хіба буде зайвим запропонувати у портфоліо декілька фрагментів з роману чи оповідань? Для демонстрації свого творчого потенціалу, так би мовити.
Звичайно, попрацювати над додатковим наповненням портфоліо в цій конкретній ситуації доведеться – додати ті ж анотації, короткі та інформативні. Але ця порада буде актуальною для представників багатьох творчих професій без досвіду роботи – дизайнерів, художників, архітекторів тощо.
Що це означає? Укладаючи портфоліо, беріть до уваги вашу спеціалізацію. Якщо ви опанували декілька професій, створіть портфоліо для кожної своєї спеціалізації. Цілком логічно припустити, що виконані роботи і проєкти з різних професій не потрібно об’єднувати в одне портфоліо.
Створивши декілька портфоліо, в надісланому на різні вакансії резюме додавайте те, що відповідає посаді, на яку ви претендуєте. Не забувайте про вчасне оновлення робіт, додавайте актуальні, адже з кожною роботою ви зростаєте як професіонал своєї справи.
Дехто вважає, що найкраще місце для портфоліо – це власний сайт. Бо це солідно і престижно – мати бодай простий, але власний сайт, які розкаже про вас як про фахівця, продемонструє ваші вміння і надасть клієнтам всі ваші контакти для зв’язку. Гаразд, а якщо такого сайту в пошукача немає, що тоді робити? Насправді немає різниці, де ви розмістите ваше портфоліо – на власному сайті, біржі фрілансу чи на персональних сторінках в соцмережах. Набагато важливішим є вміст вашого портфоліо, його якість.
Кожен продавець викладає на вітрину перед магазином найкращий товар, який у нього є. Ви є тим самим продавцем, а ваше портфоліо – тією вітриною, куди треба покласти найкращий товар, тобто найкращі ваші роботи. При цьому не потрібно «захламлювати» портфоліо десятками робіт – навряд чи потенційний роботодавець витратить так багато часу, переглядаючи весь його вміст.
Укладайте портфоліо так, щоб воно було зручним та інтуїтивно зрозумілим. Не треба змушувати замовника чи роботодавця розбиратися у логіці сортування робіт або очікувати на завантаження великих файлів. Подумайте, як спростити такі речі.
Ось вам один із способів, як зручно сортувати роботи – за схожою тематикою, коли роботодавець обере ту тематику, той напрям ваших робіт, який його цікавить. Тим паче, лаконічно і грамотно наповнене портфоліо – теж плюс до вашого резюме. Адже це означає, що з навичками організації роботи у вас все в порядку. Не кожен пошукач може похвалитися цим.
Звичайно, ці відомості містяться у вашому резюме. Але їх також можна долучити в портфоліо. Вам неважко буде це зробити, а замовникам чи клієнтам заощадите час, якщо вони після перегляду резюме зазирнуть до портфоліо і залишаться задоволеними вашими роботами. Нехай ваші контакти будуть в них під рукою, це точно не зашкодить.
Не забуваємо про лаконічність оформлення свого портфоліо. Увагу роботодавця чи клієнтів повинні привертати якісно виконані проєкти і приклади робіт, а не кричущі кольори чи шрифти.
Конкретної цифри, скільки фото має містити портфоліо фотографа, немає. Це може бути й десяток фотографій, які найкраще презентують ваші вміння. Так, це може видатися складнішою задачею, ніж здається на перший погляд. Особливо якщо ви до цього не відбирали фото для портфоліо.
Друге, на що треба звернути увагу – сортувати фотографії за основними напрямки вашої роботи. Декілька папок з 10-15 фотографіями в кожній – цього буде достатньо.
Просто накидати посилання на свої роботи – не найкращий варіант. Додавайте до лінків на свої тексти бодай абзац тексту, в якому коротко опишете: а) Про що йдеться в ньому; б) Яку проблему за допомогою нього вирішили.
Також зазначте список тем, в яких добре розбираєтеся. Марно сподіватися, що неправдиві відомості в портфоліо допоможуть потім магічним чином осягнути тонкощі фінансового світу чи інших тем, якими ви не займалися раніше. Пишіть так, щоб перед клієнтом чи роботодавцем за рядками тексту вгадувалась жива людина.
Для цієї професії наявність портфоліо не надто характерна. Для SMM-ника куди важливіше продемонструвати майбутньому роботодавцю свої досвід і знання, бо ця сфера діяльності досить специфічна. Зазвичай SMM-ники надають посилання в портфоліо на свої проєкти і вказують період, коли вони їх вели. Нічого поганого в такій стратегії немає, але не буде зайвим додати до переліку проєктів, над якими ви працювали, компактну і добре оформлену презентацію.
Вкажіть також відвідані вами курси і майстер-класи, якщо такі є. Будьте готовими до тестового завдання, адже роботодавець захоче побачити «живий» результат ваших знань і досвіду.
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?