Тривалість життя в 21-му столітті зростає. Це означає, що відбувається повільне, але неухильне старіння працюючого населення. Так, у людей старшого віку на ринку праці є серйозні конкуренти – міленіали, діти цифрової епохи, які цінують практичні навички і креативність значно більше, ніж дипломи вузів. Але працівники, яким за п’ятдесят, все ж мають декілька серйозних переваг перед своїми молодими колегами, тому не варто їх недооцінювати.
У всіх сферах діяльності зростає відсоток людей старшого віку. І багато працівників, яким за п’ятдесят, відчувають, що роботодавці доволі упереджено ставляться до них, не дають вповні реалізувати свої можливості. Найбільша у Великобританії страхова компанія «Aviva» навіть проводила дослідження, в процесі якого виявилося, що 44% працюючих британців старшого віку скаржаться на відсутність підтримки з боку роботодавців у питаннях кар’єрного росту. А це чимала цифра, яку виявило опитування – майже половина людей старшого віку!
І якщо в цивілізованому світі вважається, що подібний підхід може нанести значну шкоду корпоративній культурі компанії, все ж подібні упередження мають велику силу навіть у найбільших компаніях, коли перевага при прийомі на роботу надається молодим людям. Чому так відбувається? Багато роботодавців віддають перевагу молоді, бо вважають, що не варто приділяти час працівникам, яким за п’ятдесят, не варто пропонувати їм можливості для кар’єрного зростання, бо їхня кар’єра, мовляв, незабаром завершиться. Подібний підхід можна трактувати як ейджизм, тобто дискримінацію за віком людини.
Бурхливий розвиток сучасного світу диктує свої правила: люди повинні мислити масштабно, швидко адаптуватися до нових технологій. А кому найважче адаптуватися до нових реалій? Людям старшого віку, бо прийнято вважати, що нездатність до адаптації в нових реаліях присутня саме працівникам, яким за п’ятдесят.
Старші люди більш насторожено ставляться до нових технологій, в той час як молодь кожну новинку сприймає з великим захопленням. Приміром, скільки блогерів та популярних стрімерів ми знайдемо серед молоді, а скільки їх налічимо серед людей старшого віку? Відповідь очевидна. От саме через надмірну консервативність та закам’янілість, а ще через невміння адаптовуватися до сучасних реалій роботодавці настільки упереджено ставляться до працівників, яким за п’ятдесят.
Але в цьому є і свої плюси. Давайте їх розглянемо.
Консервативність для багатьох спеціальностей може виявитися значною перевагою. Технічні спеціальності, медична галузь потребують саме таких спеціалістів, світогляд яких набувався ще наприкінці ХХ століття. Звичайно, що в технічних галузях і медичній сфері теж відбуваються постійні зміни, але багато речей все ж залишається незмінним. Тому кваліфіковані інженери та лікарі старшого віку мають більше шансів на здобуття пристойної вакансії.
Здобутий за десятиліття досвід і глибоке знання своєї справи теж є великим плюсом. Юридичні науки, педагогічна діяльність, бухгалтерія – всі ці сфери людської діяльності не надто змінюються з часом. Звичайно, деякі інновації впроваджуються, але загальна база лишається незмінною. І навіть якщо бухгалтер, якому далеко за п’ятдесят, відчуває труднощі при роботі з комп’ютерними програмами, його роботодавцю не доведеться прикладати значних зусиль, щоб заповнити прогалини в знаннях; а от величезний досвід такого працівника стане у нагоді в найскладніших ситуаціях, вирішувати які не навчать у жодному навчальному закладі. Там, де молодий спеціаліст наробить критичних помилок, що може нанести компанії чималих збитків, співробітник похилого віку впевнено впорається і «закриє» проблему, адже потрібного досвіду у нього з надлишком.
Багато робочих питань можна вирішити значно ефективніше, якщо знаєш потрібних людей. І мова зараз не про корупційні схеми: людина, яка десятиліттями пропрацювала на певній посаді, володіє десятками, а то й сотнями цінних контактів з важливими фахівцями, з організаціями, які здійснюють перевірки і т.д. Тому ті робочі питання, які молодий спеціаліст вирішуватиме кілька днів, у працівника старшого віку заберуть значно менше часу. Знову ж таки, це економія коштів для компанії.
Не секрет, що для міленіалів з почуттям відповідальності є певні проблеми. Ліниві і жадібні – так характеризують молоде покоління чимало роботодавців. Звичайно, не вся молодь розніжена і розбалувана, але якщо брати у відсотковому співвідношенні, то працівники похилого віку в цьому питанні мають суттєву перевагу.
Людям за п’ятдесят значно складніше підшукати собі нове місце роботи, тому вони відповідальніше ставляться до своїх обов’язків. А ще вони реальніше оцінюють свої вміння, тому значно рідше візьмуться за обсяг роботи, з яким не зможуть впоратися.
Тому роботодавцям можна порадити наступне: відкриваючи вакансію, подумайте над тим, чи буде вік співробітника плюсом чи мінусом. Може трапитися, що переваги виявляться не на боці молоді. Адже значно більше часу доведеться затратити на те, щоб молодий співробітник набув необхідних навичок, ніж навчити людину старшого віку користуватися необхідними комп’ютерними програмами. Відправивши такого спеціаліста на відповідні курси, за місяць-другий він впевнено опанує потрібну в роботі програму, а за кілька місяців молодий спеціаліст не набуде потрібний досвід, як би цього не хотілося.
Так склалося, що в процесі найму більше прийнято звертати увагу на вміння і сильні сторони кандидата. Професійні досягнення і досвід — це чудово, але рекрутер не може знати апріорі, якою людиною є кандидат перед ним. Нижче спробуємо з’ясувати, які риси кандидата мають насторожити рекрутера.
Токсичні люди становлять більшу проблему, ніж здається на перший погляд. Вони можуть перетворити улюблену роботу на справжнісіньке пекло. Звичайно, якщо працюють поруч з нами. В цій статті пропонуємо поміркувати над життєвими уроками, які можна отримати від спілкування з токсичними колегами.
Окрім того, як і що ми говоримо, важливу роль у спілкуванні відіграють міміка, рухи руками, постановка тіла. Але, на жаль, ми часто забуваємо про це, та й особливого значення не надаємо. А даремно. Від того, як ми поводимося на співбесіді, переговорах, ділових зустрічах, може залежати наша кар'єра.
Від попередніх поколінь зумери відрізняються передусім посиленим прагненням до життєвого балансу, гнучкості й свободи у виборі роботи. Та чи варто сприймати на ринку праці їхню амбітність як недолік? Давайте поміркуємо над цим питанням, а ще спробуємо розвінчати міфи про їхній підхід до роботи і життя.
Часті блекаути й аварійні відключення електроенергії висувають нові стандарти до енергонезалежності. Причому як власного житла, так і бізнесу. Дізнайтеся, як компаніям і співробітникам потурбуватися про безперебійну роботу під час блекаутів.