В наш час недостатньо просто йти в ногу з часом. Потрібні інновації, щоб досягати успіху в бізнесі чи кар’єрі. А щоб створювати інновації, потрібні люди з інноваційним мисленням. Простіше кажучи, лідери. Бо лідери — це люди, які дивляться вперед і не просто підхоплюють найсвіжіші тренди, а й генерують власні. Розбираємося, як «прокачати» силу людських зв’язків у 2025 році, бо це справжній каталізатор майбутніх здобутків.
Справжній лідер знає що, коли й кому сказати. Розвинути культуру спілкування можна і треба, але для цього доведеться, звісно ж, докласти зусиль. Чимало людей не вміють банально ввічливо спілкуватися одне з одним, тобто з повагою до співрозмовника і без пасивно-агресивних ноток в голосі чи коментарях на фейсбуці. Щоб створювати і утримувати міцні, надійні зв’язки між людьми, робочі чи особисті, потрібно вчитися культурі спілкування. Не треба далеко ходити: зазирніть в телеграм-канали невеликих містечок. Жахнетеся, як люди між собою спілкуються. В обличчя вони таке не сказали б одне одному, як дозволяють собі висловлюватися в онлайн спілкуванні.
Звісно, лідер підмічає такі речі в спілкуванні підлеглих, але не одразу реагує. Спершу треба обдумати ситуацію, а тоді приймати рішення. А рішення тут очевидні — потрібно розвивати в людях любов до культури спілкування. Недарма древні греки, а за ними і європейські народи, викладали в навчальних закладах сім вільних дисциплін. Приміром, риторика — мистецтво говорити, опонувати і дискутувати. Або музика і поезія, які розвивають потяг до прекрасного. Тобто вчать бути людиною. Людиною з великої літери, до якої тягнуться інші люди. Бо не лише погані приклади хочеться наслідувати. Якщо хороші приклади подані, мов дорогі коштовні страви, елегантно і зі смаком — іншим людям теж так захочеться. Тобто гарно висловлюватись, ввічливо спілкуватися, поважати час інших людей і володіти почуттям гумору. Так, почуття гумору теж важливе, куди без нього?
Прокачуйте емоційний інтелект. Справжні лідери вміють знайти підхід до будь-якої людини. Чому так? Бо вони добре розбираються в людях. А щоб добре розбиратися в людях, потрібно вміти зчитувати їхній емоційний стан в поточну мить, загальні когнітивні здібності і рівень сприйняття. Здатність до абстрактного мислення — теж сюди. Таких людей видно, вони володіють розвиненою фантазією та уявою. Емоційний інтелект буває вродженим, але якщо це не так — не проблема. Його можна розвинути, як і рівень IQ.
Прокачка EQ (emotional intelligence) передбачає не лише прочитання книг і перегляд навчальних відеоматеріалів. Окрім щоденної практики спілкування, зверніть свою увагу на кінематограф. Сучасні фільми чи безсмертна класика на кшталт «доларової трилогії» Серджио Леоне — вирішуйте ви, без різниці. Тут суть полягає в іншому. При перегляді топових фільмів і серіалів ви аналізуєте вчинки героїв і міркуєте, як би ви відповіли чи вчинили в тій чи іншій ситуації. З часом навчитеся добре розрізняти, хто і в якій ситуації вчинив грамотно і мудро, а хто навпаки — по-дурному і непродумано (і які наслідки це принесе згодом). Але лідери таких помилок не припускаються. Вони вміють думати стратегічно, враховують чимало варіантів розвитку ситуації, перш ніж приймати рішення. І людський фактор — тобто людські емоції й поведінка, — мудрий лідер теж враховує. Якщо хоче, звичайно, досягати успіхів у взаємодії з іншими людьми.
Критично важливим пунктом для ефективної взаємодії є довіра. Саме тому лідери вільно діляться власними викликами і досвідом, щоб створити невимушену атмосферу спілкування. В такому середовищі команда відчуває, що її бачать, чують і цінують. Також лідери чудово розуміють, що технології мають слугувати містком між людьми, а не бар’єром. Це стосується й штучного інтелекту, який треба використовувати продумано, а не безцільно і хаотично (тобто для вирішення ситуативних задач).
Забезпечивши якісний зворотний зв’язок, лідеру легше буде зорієнтуватися, як організувати для співробітників спільне навчання. Можна запровадити практику наставництва, але з дотриманням здорових кордонів у спілкуванні. Коли працівники почуваються в безпеці і можуть вільно висловити ідеї, зростає творчий потенціал усієї команди. Відчуття психологічної безпеки допоможе швидше пристосуватися до нових викликів і краще реагувати на ринкові зміни.
Лідери надихають інших людей, а не штовхають в спину негативними стимулами: штрафами, позбавленням премій та іншими обмеженнями. Власний приклад справляє сильніше враження, аніж такі дії, щоденні мітинги і настанови. Не надсилати завдання в позаробочий час теж сприяє зміцненню довіри та взаємоповаги в колективі. Працівники під керівництвом такого лідера розуміють, що час їхнього відпочинку цінують і поважають.
Щоб досягати успіху в своїй сфері діяльності, лідери потребують надійних систем підтримки і ресурсів для розвитку. Не лише команді потрібно почуватися важливими, лідерам теж подобається усвідомлювати, що їх цінують і підтримують. Вияв поваги з боку керівництва мотивує їх ще більше часу й зусиль приділяти загальній справі.
Отже, які висновки можемо зробити з усього сказаного? В сучасних умовах, що склалися на ринку праці, ефективні лідери визначатимуть, які компанії долатимуть виклики сьогодення, а які — ні. Зміцнення людських зв’язків дозволять збудувати стійку інноваційну команду, яка без проблем процвітатиме в динамічному на зміни світі.
Звичайно, налагодження ефективних містків взаємодії не назвеш чимось новим. Але в щоденній метушні про це чомусь часто-густо забувається. Але лідеру не можна губити такі речі з поля зору. Мистецтво побудови людських зв’язків завжди повинно лишатися в пріоритеті. Повноцінний досвід спільного зростання і здобутків — ось до чого прагне справжній лідер. І власний приклад, знову ж таки, це чудовий спосіб показати іншим людям, як гарно і правильно взаємодіяти між собою.
Ще в часи пандемії фрилансерські заробітки для багатьох українців стали справжнім порятунком. Відтак чимало батьків усвідомили просту істину: потрібно не лише вчити дітей фінансовій грамотності, а й зацікавлювати дитину фрилансом. Як це робити? Детальніше читайте в статті.
Робочі зустрічі не завжди минають ефективно, бажані результати залежать від низки факторів. Чому так відбувається і як цьому запобігти, — читайте в статті.
Насправді це серйозна проблема багатьох людей, тобто вміння працювати з власною агресією. З’ясуємо разом з Jobs.ua, як правильно працювати з агресією і знайти їй краще застосування, аніж ображати одне одного в соцмережах.
Змінюватися в кращий бік, безперечно, варто. Та чи треба прив’язуватися до конкретної дати — Нового року, понеділка, першого числа? Спробуємо розібратися в цій статті.
Опанування технік саморегуляції, пошук власних ресурсів для відновлення енергії стають справжнім викликом сьогодення. Розвиток таких навичок є критично важливим скілом для підтримки ментального здоров’я. Ми підібрали для вас дієві поради, як підтримати працівників під час кризи.