Співробітники вашої компанії можуть звільнитися з багатьох причин: бажання спробувати себе в іншій сфері, конфліктна ситуація, переїзд чи прагнення нового досвіду. Але якою б не була причина звільнення працівника, потрібно провести прощальну розмову з ним, причому зробити це правильно. В західному світі цю розмову прийнято називати «exit-інтерв’ю». З’ясуємо, як зробити звільнення безконфліктним і що дасть компанії правильно проведене exit-інтерв’ю.
Якщо коротко, цим терміном позначають розмову, яку влаштовують зі співробітником, який твердо вирішив звільнитися. Або ж має такі наміри, і про це сталося відомо в компанії. Зазвичай провести таке інтерв’ю доручають HR-спеціалісту, і в цю розмову входить декілька задач:
Підготовчим кроком до такого інтерв’ю можна вважати розмову ейчара з безпосереднім керівником працівника, який звільняється. На такій зустрічі зазвичай обговорюються наступні моменти:
Власне, це означає, що в компанії все погано із системою взаємодії з працівниками. Можливо, немає довіри до HR-відділу з боку працівників; можливо, ставлення з боку керівництва було не найкращим, тому працівник не бачить причини проводити якісь там прощальні розмови-інтерв’ю. Адже співробітник, який звільняється, ніколи не відмовиться від пропозиції ейчара провести exit-інтерв’ю, якщо під час його роботи в компанії з ним поводилися прозоро і справедливо, допомагали і підтримували.
Після того, як HR-спеціаліст збере всю необхідну інформацію та ознайомиться з нею, він призначає розмову з працівником. Важливе зауваження – ця розмова не повинна бути офіційного характеру. Далі все залежить від того, яка ціль exit-інтерв’ю: чи потрібно вам утримати працівника від звільнення чи ні.
Якщо потрібно утримати працівника, поцікавтеся про наступні речі:
Звичайно, розмова не повинна нагадувати строго фіксований обмін питаннями-відповідями. Поцікавтеся в працівника, що для нього є важливим на роботі, чи бачить він потенціал для росту в своєму відділі чи компанії загалом, якою він бачить свою кар’єру в найближчій перспективі тощо.
Звісно, усе це – базові питання. В процесі самої бесіди HR-спеціалісту буде зрозуміло, в який бік рухати розмову і які додаткові питання при цьому ставити. Задача ейчара – поставити якомога більше питань, щоб встановити істинну мотивацію працівника.
Зрозуміло, що в певних ситуаціях не потрібно намагатися залишити працівника. Але при цьому необхідно уникнути конфліктного звільнення, яке б могло кинути тінь на бренд роботодавця. Негативні коментарі і дописи в соцмережах від незадоволеного працівника суттєво знижують привабливість компанії для майбутніх кандидатів.
Яких рекомендацій дотримуватися, коли звільнення відбувається на конфліктній основі? Обов’язково вивідайте причину конфлікту, але однієї зустрічі може виявитися недостатньо, щоб згладити всі кути. Продумайте заздалегідь, як відповідати на ті чи інші заперечення працівника. Створіть документ, в який помістите всі можливі причини і способи вирішення конфлікту. Цей документ служитиме вам опорним матеріалом під час exit-інтерв’ю.
Поясніть працівнику, що його бажання звільнитися – це не те рішення, яке вже ніколи не змінити. Саме так працівники доволі часто приймають своє звільнення: мовляв, після такого вороття вже не буде. HR-спеціаліст повинен пояснити співробітнику, що він завжди при бажанні зможе повернутися в компанію.
Ось основні моменти, які стосуються exit-інтерв’ю. Сподіваємося, ця інформація стане в нагоді компаніям та їхнім працівникам по роботі з персоналом.
Змінюватися в кращий бік, безперечно, варто. Та чи треба прив’язуватися до конкретної дати — Нового року, понеділка, першого числа? Спробуємо розібратися в цій статті.
В наш час недостатньо просто йти в ногу з часом. Потрібні інновації, щоб досягати успіху в бізнесі чи кар’єрі. А щоб створювати інновації, потрібні люди з інноваційним мисленням. Простіше кажучи, лідери. Розбираємося, як «прокачати» силу людських зв’язків у 2025 році, бо це справжній каталізатор майбутніх здобутків.
Опанування технік саморегуляції, пошук власних ресурсів для відновлення енергії стають справжнім викликом сьогодення. Розвиток таких навичок є критично важливим скілом для підтримки ментального здоров’я. Ми підібрали для вас дієві поради, як підтримати працівників під час кризи.
Робота HR-спеціаліста містить чимало викликів. Трапляється так, що кандидат технічно підкований на всі сто, але із soft skills спостерігаються проблеми. Що треба знати досвідченому HR-фахівцю, щоб коректно відмовити кандидату?
Кандидати не люблять виконувати тестові завдання, факт. Цьому є цілком логічне пояснення: банально витрачений час. Якщо не візьмуть на роботу, цей час буде змарновано. Тож давайте розберемося, тестові завдання це все-таки перевірка здібностей чи безкоштовна праця на недобросовісного роботодавця?