Через повномасштабне вторгнення сусідньої країни-терориста велика кількість українців лишилися без роботи. Для багатьох людей це можливість пошукати себе в новій професії. Але з чого почати і які інструменти тут можуть допомогти?
Пропонуємо розглянути це питання.
Без ефективної стратегії навіть велика ідея може заглохнути якщо не на старті, то на пів дорозі. В будь-якому випадку це сильно б’є по самооцінці, і бажання взятися за освоєння нової професії може зникнути на довгий час. Щоб не давати можливості розростатися сумнівам, вам потрібно виробити план свого навчання.
Для старту це досить непоганий початок.
Це означає, що на певні теми, на певні моменти нової професії ви відводите певний проміжок часу. Відзначаєте на календарі приблизні часові відрізки – для тієї чи іншої теми, і намагаєтеся вкластися у вами ж встановлені дедлайни.
Такий підхід дисциплінує і дійсно допомагає досягти реальних результатів. А не так, як це часто буває – помріяли собі, похвалилися іншим людям, щось трошки повчили… і на цьому все закінчилося. До речі, про інших людей. Набагато краще буде, якщо ви вже розповісти про свої справжні досягнення, а не почнете хвалитися на пів дорозі або коли взагалі ще нічого не зробили. Це неефективна стратегія.
Але якщо говорити про інших людей, це не означає, що потрібно замовчувати своє бажання перед дорогими вам людьми. Чудово, якщо у вашому оточенні є люди, яким ви можете розповісти все, що завгодно. Такі люди підтримуватимуть і не дадуть опустити руки, коли після кількох місяців опанування нової професії хотітиметься опустити руки.
Комбінація цих трьох факторів, тобто підтримка близьких людей, власне бажання опанувати нову професію і «мотиватори» у вигляді різних приємних речей – здатні непогано так підтримати в процесі опанування нових знань і навичок. Мозок наш іноді любить лінуватися, та й під час війни важко бути таким же ефективним, як у мирному житті.
Зважаємо на це і не заганяємо себе до знемоги. Бо звідки потім брати сили для руху вперед?
Звичайно, спершу треба вибрати професію, перш ніж обрати стратегію і виробити план навчання. У своєму виборі професії орієнтуйтеся на декілька важливих показників:
Не ігноруйте цей пункт, щоб потім не довелося пошкодувати про втрачений час чи кошти. Проведіть оцінку своїх ресурсів, чи достатньо їх буде для освоєння нової професії. Для різних людей важливість того чи іншого ресурсу може бути різною. Хтось може купити дорогі якісні курси, і через 2-3 місяці вже мати реальні співбесіди з HR-спеціалістами, а хтось може виділяти більше часу в день на самонавчання, не купуючи дорогі курси, але й не отримуючи фідбек від професійних менторів. І на той самий рівень вийде на 2-3 місяці пізніше, але це теж непоганий результат.
Перекваліфікація – це відповідальне рішення, і без постановки кар’єрних цілей краще не розпочинати опановувати нову професію. Можна скористатися різними інструментами для цього, які люблять використовувати в сфері ІТ: OKR, Agile і Performance Review. Приміром, шаблон OKR у Notion. Він пов’язує ваші кар’єрні цілі – тобто куди вам потрібно потрапити, – з ключовими результатами (тобто як саме ми будемо рухатися до поставлених цілей). Прийнято виставляти «квартальні цілі», але можна обрати й будь-який інший проміжок часу. Відчуваєте, що можете швидше? Чудово, обираєте 2-3 місяці. Розумієте, що менше ніж за пів року не впораєтесь – значить, 6 місяців.
Серед інших корисних інструментів, які дозволять вам у плануванні кар’єрних цілей і відстеження прогресу, виділимо наступні: щоденник прийняття рішень, шаблон візуалізації бажань, шаблон планування методом GTD.
Цей підхід активно застосовується під час розробки програмного забезпечення, але для планування навчання він теж підходить. Порада – довгостроковий масштабний план розділіть на конкретні завдання, які цілком реально виконати за дев’ять тижнів. Дев’ять тижнів – фактично це 2 місяці; кілька таких «спринтерських» ривків, і ваше піврічне опанування нової професії вже можна випробовувати на практиці. Тобто підшукувати роботу, приглядатися до компаній, в яких ви хотіли б працювати тощо.
Ну а для власне agile-спринтів записуєте цілі та бажаний результат, який треба досягнути за дев’ять тижнів. На його базі створюєте план на кожен тиждень і розписуєте завдання на кожен день. А з деяких професій навіть є готові плани, які залишиться підкорегувати під свої потреби і можливості.
Подивіться на щомісячний календар і поміркуйте, скільки часу можете виділити на навчання в місяць. І в тиждень. В якісь дні у вас може бути більше часу на навчання, в якісь – менше. Цей момент теж врахуйте. Вважайте, що для ефективного опанування нової професії потрібно виділяти щодня одну-дві години мінімум. Про дні відпочинку теж не забуваємо, щоб не вигоріти на пів дорозі. Маємо на увазі один-два дні в тиждень, коли ви повністю відпочиваєте від навчання.
Дотримуватися плану навчання буде легше, якщо попросите близьку людину стати вашим помічником. Цей помічник чи помічниця будуть давати вам «штурханці» і вимагатимуть результатів, якщо лінуватиметесь. Ще краще буде, якщо ваш приклад надихне їх також опановувати нову професію. В такому разі дайте їм прочитати цю статтю.
Як уже згадувалося, наш мозок любить лінуватися і прокрастинувати. Звичайно, це затягує навчання (якщо взагалі його не припиняє, але цей випадок ми не розглядаємо). Але для контролю продуктивності маємо ще один ефективний інструмент – трекер звичок. Це спеціальний додаток, який відстежує, куди ви витрачаєте свій час, і пропонує шляхи для покращення продуктивності. Можна також встановити собі якийсь інший додаток, на зразок Forest чи Moody. Ще одним цікавим розширенням для браузеру «Хром» назвемо StayFocusd.
Обираючи нову для опанування професію, не орієнтуйтеся тільки на фінансове питання. Безумовно, це важливо – пристойно заробляти і завжди мати фінансові заощадження про всяк випадок, але опановувати професію лише задля заробітку не є найоптимальнішим варіантом. Адже для хороших заробітків рано чи пізно ще на процесі навчання доведеться занурюватися в складні питання і розв’язувати непрості задачі, правильно? Без внутрішнього запалу і захоплення цією професією і її нюансами буде складно це зробити.
Але якщо вам дійсно подобається нова професія – приміром, те ж програмування, починайте вже зараз і не відкладайте в «довгий ящик». Навіть якщо вам скажуть, що пропозиція цих фахівців перевищує реальний попит на ринку. Хороший спеціаліст завжди знайде собі роботу, а якщо паралельно підтягнете англійську до пристойного рівня – нехай і не без зусиль, але зможете підшукувати собі клієнтів з інших країн. Для українців зараз це чудова можливість насправді, шукати закордонних клієнтів і налагоджувати з ними професійні зв’язки.
Бажаємо вам успіхів в опануванні нової професії. Тепер ви знаєте, з чого розпочати. Не очікуйте швидких результатів, натомість навчайтеся із задоволенням і собі в радість. Наскільки це можливо зараз для вас особисто.
Часті блекаути й аварійні відключення електроенергії висувають нові стандарти до енергонезалежності. Причому як власного житла, так і бізнесу. Дізнайтеся, як компаніям і співробітникам потурбуватися про безперебійну роботу під час блекаутів.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.