Конфлікти на роботі - небезпечна ситуація в колективі, зіткнення декількох протилежних поглядів на конкретні речі чи роботу. Вона може виникати раптово і неочікувано. Тому кожний керівник повинен мати конкретну ефективну стратегію, за якою швидко та вчасно здатний вирішити конфлікт, а свідомий працівник уникнути чи взагалі вчасно припинити перепалку. Сьогодні на Jobs.ua говоримо про конфлікти, як поводитись та як розібратися в конфліктних ситуаціях на роботі.
І хоча конфліктні ситуації виникають час від часу, мабуть, ви помічали, що з деякими колегами ви сперечаєтесь чи чините розбирання частіше ніж з іншими. Сюди підпадають найближчі колеги з команди, з якими вирішуєте поточні завдання, а також ті колеги, яких ви не долюблюєте з якихось особистих суб’єктивних причин. І якщо з другими цілком можливо обмежити спілкування чи обходити стороною, то з другими ви вимушені комунікувати багато і часто.
Комунікативні навички з колегами, клієнтами, керівниками - це все soft skills, які так цінуються при прийнятті на роботу, бо допомагають зберегти в команді доброзичливу атмосферу, яка так цінується всіма її членами.
Звісно, з щирою, доброзичливою, відкритою людиною працювати приємніше й простіше, проте в команді люди завжди дуже різні, настрої дуже різні, життєві та ситуативні періоди також різні. Саме тому слід навчитися долати конфліктні ситуації, які можуть стати перепоною в вашому бездоганному виконанні обов’язків на робочому місці.
Рівень і важкість конфліктної ситуації в колективі можна оцінити ще з самого початку. По-перше, по тому які за характером люди починають конфліктувати. По-друге, складність конфлікту. Якщо це звичайне обговорення та суперечки по задачі, то найчастіше вони вирішуються швидко і просто. Якщо це серйозний проект і серйозний замовник, то такі питання вимагають довше часу на рішення та обговорення. По-третє, можна оцінити стан та настрій кожного працівника окремо і вчасно запобігти проблемній ситуації або звести саму ситуацію в позитивне річище чи пом’якшити.
Якщо конфліктна ситуація постійно чи часто повторюється - це дзвіночок для керівника, що конфлікт переходить в щось хронічне. Тут також можуть бути декілька варіантів рішення, відповідно до справжніх причин виникнення конфлікту. Поспостерігайте, як робітники при цьому поводяться. Вони мають конкретні проблеми в вирішенні завдання чи особисто недолюблюють один одного, чи то конфлікти відбуваються через їх особисті характери. Якщо суперечки в команді переходять в хронічний стан, то час діяти - спілкуватись з командою, вказати на проблему, запропонувати декілька варіантів її рішення.
Якщо серед колег є ті, які постійно конфліктують саме з вами чи з кимось, підбивають на словесну перепалку, будьте пильними, адже не відомо, коли та що від них чекати. Деякі допоможуть вам знизити градус накалу в комунікації або уникнути конфліктної ситуації взагалі.
В спілкуванні народжується істина
Будь-яку конфліктну ситуацію можливо подолати, спілкуючись з опонентом і всі моменти, які до цього могли бути не вирішені, недосказані та проігноровані, озвучуються. Тому, якщо конфліктна ситуація виникла вперше, або конфліктна ситуація постійно повторюється з колегою по команді чи компанії - поговоріть тет-а-тет. Краще це зробити не при всіх, і в спокійному тоні та настрої, уникайте надмірної емоційності. Цілком можливо, що колега не здогадується, що робить вам неприємно і змінить свою поведінку.
Не ігноруйте ситуацію
Захисною реакцією вашого організму може стати саме ігнорування. Повірте, це не вихід з конфлікту, а тимчасове затихання, що рано чи пізно переросте в посилення напруги та в кінцевому рахунку загрожує емоційним вибухом. Ще одним дієвим варіантом може стати мінімізація спілкування з колегою, якщо ви не можете знайти з ним спільної мови і він не піддається домовленостям. Варіант - спілкуватися по ділу і тільки по роботі, по завдання та поточним питанням на вирішення.
Спостерігайте за колегами, колективом та змінами
Найголовніше правило завчасно попередити конфліктну ситуацію - спостереження. Можливо вам траплялась така ситуація, коли ви чисто інтуїтивно відчували, що в спілкуванні з колегою щось не так, чи може він/вона на щось образились. Покладайтесь на свої власні відчуття, спостерігайте за колегами та їх поведінкою. Іноді навіть цього достатньо, щоб зрозуміти, що назріває конфлікт чи непорозуміння. Спостерігайте й поведінку співробітника чи колеги, коли розмова по душах вже відбулась. Якщо ви дійшли конкретного консенсусу та домовленостей, то придивіться, чи готовий він їх виконувати, чи виконує.
Зводьте конфліктні ситуації в позитивне русло
Пам’ятайте, що нічого так не полегшає та не згладжує конфліктні ситуації, як гумор. Спробуйте увести конфліктну ситуацію в гумор, але якщо ви не та людина, яка полюбляє і вміє доречно кепкувати, намагайтесь не погіршувати ситуацію власними наріканнями чи бубонінням.
Не скигліть, не жалійтесь та не докоряйте
Намагайтесь не погіршувати конфліктну ситуацію. Проблеми та суперечки значно погіршують та понижують психологічний стан всієї команди. Якщо ви навантажуєте атмосферу скигленням, жалістю чи докорами, то колектив може сприйняти вас, як важку людину. Подібні напруження значно втомлюють колектив та пригнічують його.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».