UARU
Ваш акаунт не активовано. Перевірте пошту. 
  1. Робота в Україні
  2. Публікації про роботу
  3. Все про роботу
  4. Життя в колективі
  5. Як зрозуміти, що ваш колега – маніпулятор

Як зрозуміти, що ваш колега – маніпулятор

27.01.2021 730
Як зрозуміти, що ваш колега – маніпулятор

Як зрозуміти, що ваш колега – маніпулятор

27.01.2021     730

На жаль, з маніпуляціями ми стикаємося щодня. Будь-яка реклама, пропозиція товарів чи послуг – це вже свого роду маніпуляція, бо виробник чи продавець товару зацікавлений у тому, щоб нав’язати нам свою волю. Але якщо повз рекламу ми можемо пройти, закрити на неї очі, образно кажучи, то з колегами по роботі доводиться взаємодіяти щодня.

Як зрозуміти, що ви маєте справу з маніпулятором? Якщо після спілкування з людиною відчувається дискомфорт, з’являється почуття «вичавленості», емоційного виснаження, будьте певні: перед вами – маніпулятор. Найгірше, коли доводиться працювати з ними в одному офісі. Ці люди ставлять свої потреби понад усе, і досягають цілі не найкращими методами.

Колега-маніпулятор – це серйозна проблема. З одного боку, не хочеться псувати стосунки з такою людиною, а з іншого боку, якщо постійно піддаватися їхнім забаганкам, можна незчутися, як станете слухняною іграшкою в їхніх руках.

Які психологічні прийоми використовує маніпулятор в спілкуванні з іншими людьми?

Фіксація на негативі. Така людина ніколи не похвалить і не надихне, бо їй це невигідно. Навпаки, маніпулятору важливо, щоб ви почувалися невпевненими і нещасними, бо в такому разі ви з легкістю підпадаєте під його вплив.

Його потреби – це ваші потреби. Якщо ви піймали себе на тому, що з готовністю допомагаєте колезі в той час, коли варто зайнятися своєю роботою, будьте певні – маніпулятор піймав вас на гачок. Звичайно, коли вас один раз попросили допомогти – це одна річ, але коли подібна ситуація відбувається неодноразово, вас банально використовують у власних цілях.

Пасивна агресія. Ще один психологічний прийом, яким люблять користуватися маніпулятори. Коли співробітник вас ігнорує, бо ви відмовили в його проханні, чи відпускає іронічні зауваження у ваш бік – це ознака того, що він намагається вивести вас із рівноваги і хоче, щоб ви почувалися винним.

Маніпулятор


Класифікуємо маніпуляторів

Усіх маніпуляторів можна умовно розділити на три типи: «Жертва», «Агресор», «Рятівник». Розберемо специфіку поведінки кожного з них. Хтозна, можливо, ви упізнаєте свого колегу?

Агресор

Агресорів можна назвати найбільш небезпечними маніпуляторами. Окрім того, що він створює в колективі напружену атмосферу, в якій не надто комфортно працювати, так для нього ще й не існує жодних моральних обмежень для викиду свого негативу. Прикриваючись процвітанням компанії та іншими благими цілями, він проявлятиме граничну непримиренність до помилок і некомпетентних дій своїх колег. Але насправді Агресора турбує тільки власна кар’єра, і для реалізації своїх амбіцій він без докорів сумління піде по головам, якщо буде потрібно. Його зброя – психологічний тиск і словесні образи, а також інтриги.

Взаємодіяти з Агресором дуже важко: від його уваги не висковзне будь-який промах його колег, і він завжди скористається нагодою, щоб використати це як компромат у майбутньому. І все тому, що кожен співробітник для нього – це потенційний суперник.

Рятівник

Цей тип маніпулятора найкраще знає, що потрібно саме вам (такий собі варіант офісного «Джокера»). І всім іншим колегам. Причому, він це краще знає за всіх вас, разом узятих. Життя для нього – це постійний екзамен, і він з радістю захистить вас від суворого екзаменатора і допоможе у будь-якій ситуації. Взагалі Рятівника можна означити як найлагідніший тип маніпулятора, і якби не його хвороблива тяга до гіперопіки, спілкування з ним не назвеш аж таким неприємним.

Рятівник любить переконувати інших людей у своїй незамінності. Це приносить йому моральне задоволення («Я такий важливий!»), дає можливість підвищити соціальний статус і навіть може приносити матеріальну винагороду. Як це працює? Виконуючи роботу інших колег, Рятівник може присвоїти собі загальний успіх, або навіть видати результати чужої праці за свої власні. Ще які мінуси подібної «співпраці»? Рятівник не завжди успішно впорається із завданнями, та й колеги такого неоціненного співробітника звикають до безвідповідальності та пасивності.

Жертва

Це пасивний вид маніпулятора, але не менш небезпечний, ніж Агресор чи Рятівник. Зброя Жертви – намагання викликати жалість і співчуття. Такі люди повсякчас демонструють свою слабкість, і не важливо, справжня вона чи фальшива. Жертви не схильні визнавати свої помилки, а ще вони мають низький рівень відповідальності. В них завжди хтось винен, тільки не вони самі. Через свою інфантильність їм важко дається виконання робочих завдань. От вони і вдаються до маніпуляцій, намагаючись перекласти на когось свої обов’язки.

Методика протидії маніпуляторам

Найважливіша рекомендація, як протидіяти офісним маніпуляторам, наступна: не приймайте їхні правила гри. Якщо ви одразу означите свої особисті кордони, то колега-ляльковод швидко збагне, що ви – міцний горішок, і йому нічого не залишиться, як дати вам спокій. Він швидко знайде собі іншу жертву, а ви зітхнете з полегшенням, позбавившись від токсичної уваги надокучливого колеги.

Якщо говорити про способи протидії Жертві, то на відкритий конфлікт іти не варто. Якщо вам важко відмовити на прохання про допомогу, найкращим рішенням буде поставити ситуацію на паузу. Скажіть «Мені треба подумати», і це дозволить вам виграти час, щоб трохи пізніше сказати «Вибач, я маю чимало справ», або просто відмовити категоричним «Ні». Якщо ж бачите, що ваша відмова дуже сильно засмутила маніпулятора, згладьте своє почуття провини, щиро подякувавши за виявлену у ваш бік довіру. Якщо Жертва продовжує далі ображатися, що ж – це її справа. Але в майбутньому ця людина більше не пробуватиме перекладати на вас свої робочі обов’язки.

Що стосується Агресора, не вдавайтеся до виправдань – він саме цього й очікує! Якщо виправдовуєтеся, значить, винні. Відповідати контратакою на його випади – теж не найкращий варіант. Найефективніше, що ви можете зробити – це спробувати побудувати конструктивний діалог. Якщо ви спокійно говоритимете з Агресором, не відчуваючи страху чи провини, це його деморалізує. Тому спокійно запитайте, що не так, що його не влаштовує. Не допускайте іронії з його боку, а от з його критичних зауважень можна виділити раціональне зерно і запропонувати шляхи вирішення проблеми.

Якщо Рятівник нав’язливо пропонує вам свою допомогу, «порятуватися» від нього можна лиш перманентними відмовами. Щоразу, коли він підходитиме до вас із своїми супер пропозиціями, відповідайте делікатно і ввічливо, але твердо: «Дуже дякую, але ні, не треба». Як правило, Рятівник після першої відмови не відстане, тому можна повторити цю відмову декілька разів. Збагнувши з часом, що свої допомогу вам не вдасться нав’язати, маніпулятор втратить до вас інтерес. Але це не означає, що потрібно втрачати пильність.

Читайте також

  • Як стати дата-аналітиком і чим він займається22 грудень, 2023

    Пропонуємо вам познайомитися з перспективною сучасною професією, яка допомагає компаніям приймати рішення на основі даних, а не інтуїтивно.

  • Новорічні знижки на сайт Jobs.ua22 грудень, 2023

    Jobs.ua хоче привітати вас з наступаючим Новим 2024 роком і порадувати новорічними святковими знижками!

  • Як спорт сприяє кар'єрі21 грудень, 2023

    Спостереження доводять, що спортивні люди витривалі та цілеспрямовані, саме тому вони віддадуть перевагу при прийомі на роботу співробітникам, які мають в інтересах спорт. А психологи стверджують, що заняття спортом не лише сприяють фізичному здоров’ю, а й поліпшенню душевного та психологічного стану. Пропонуємо і вам ознайомитись із цими очевидними фактами в цій статті на Jobs.ua і віддати перевагу фізичним вправам.

  • Як правильно написати лист-пояснення19 грудень, 2023

    Скласти лист-пояснення про власну відсутність на робочому місці чи порушення певних робочих режимів не так уже і складно. Обов’язково скористайтесь зазначеними в цій статті порадами.


↑ Вгору