Якщо ви займаєтеся певною справою, але так трапилося, що відволіклися на щось інше… всього лиш 3-х секунд неуважності достатньо, щоб ви припустилися в 2 рази більше помилок. Ви знали це? Тому багатозадачність – це, звісно, дуже добре, але здатність тривалий час фокусуватися на одному завданні в результаті може принести значно кращий результат.
Давайте розглянемо, як здатність фокусуватися на одному завданні допоможе досягнути більшої продуктивності. І як, власне, навчитися цієї однозадачності. Але для початку – давайте пройдемо невеличкий тест на багатозадачність… який складається всього лиш з одного-єдиного питання.
Якщо ви читаєте цю статтю з комп’ютера, порахуйте прямо зараз, скільки вкладок у вас відкрито. В автора цієї статті – двадцять п’ять! А у вас скільки? Навіть якщо не більше десяти, без різниці – це теж чудова відповідь на наш маленький тест. Вітаємо, ви його пройшли. А якщо на додачу кілька вкладок з відео платформи YouTube – ви, як і автор цих рядків, любитель відволіктися під час роботи на перегляд пізнавального відео. Чи й не дуже пізнавальних, це вже як вийде.
Але саме це й означає, що ми з вами працюємо в режимі багатозадачності, бо перегляд пізнавального відео чи ознайомлення із цікавими статтями на Вікіпедії – це теж виконання певних завдань, адже для засвоєння інформації з пізнавального відеоролику чи текстової статті потрібно бути уважним і сконцентрованим, а не літати думками бозна-де. Погоджуєтесь?
Кожна наша дія потребує часу. Ми відволікаємося на інше завдання, повертаємося до попереднього – і в результаті втрачаємо значно більше часу, ніж його витратилось, якби ми, приміром, знайшли б у собі сили виконувати всі завдання за порядком. І для того, щоб повернутися до виконання полишеного завдання, потрібно трохи часу. Ми розпиляємо нашу увагу і концентрацію на інші речі, і в результаті потрібно більше часу, щоб повернутися до повної концентрації над робочим завданням.
І так – кожного дня. А час – це обмежений ресурс, чи не так? В добі – 24 години, і розтягнути їх вдвічі чи хоча б у півтора рази неможливо. Люди, які в своєму житті досягли багато і хочуть досягати висот знову і знову, чудово розуміють це, тому докладають чимало сил, щоб працювати ефективно – як в режимі багатозадачності, так і тоді, коли потрібно сфокусуватися на одному завданні.
Такі питання привертають увагу вчених, і це не дивно. Багатьох науковців цікавить питання продуктивності, адже здатність фокусуватися на одному завданні напряму впливає на якість їхньої роботи. будучи неуважним, можна прогледіти щось важливе, і важливе відкриття дістанеться комусь іншому. Це просто як приклад, і таких прикладів можна навести достатньо.
Наприклад, група дослідників з університету Огайо зацікавилися питанням медіа багатозадачності. Простіше кажучи, як люди сприймають інформацію, читаючи одночасно книгу і переглядаючи телепередачі. Цілком зрозуміло, що їхні результати показали, що ці заняття суміщати не варто, адже інформація погано сприймається як зі сторінок книги, так і з телеекрану. Але людям подобається читати книгу чи гортати журнали під час перегляду ТБ, адже це дає певний емоційний підйом.
Ще один поширений приклад багатозадачності – водіння машини і розмова по телефону. Професор Девід Стреєр з Університету Юти встановив, що суміщення цих двох занять так само небезпечне, як водіння в нетверезому стані. А все тому, що у водія реакція та увага знижуються настільки, що вони можуть не помітити пішохода, приміром, як і в стані алкогольного сп’яніння. І, як ми всі з вами знаємо, дуже сумні наслідки бувають від такої небезпечної мультизадачності.
Тільки не смійтеся – американські статисти від Statistic Brain підмітили цікаву річ: середня тривалість людської уваги практично дорівнює увазі золотої рибки, яка у когось із вас, можливо, плаває в домашньому акваріумі – вісім секунд проти дев’яти.
А чи є якесь рішення, адже ми всі полюбляємо працювати в режимі багатозадачності, відволікаючись на перегляд відео на YouTube чи на відповіді в месенджерах, хоча це могло б зачекати, бо не є настільки важливим? Давайте пошукаємо відповідь на це питання.
Отже, однозадачність. Коли ви виконуєте одне завдання за раз, майже не відволікаючись від нього чи не відволікаючись взагалі.
Щоб опанувати однозадачність, вам доведеться навчитися кільком речам: правильно реагувати на запити, і мінімалістичному підходу, причому не тільки до речей на столі чи в робочому кабінеті, а й у думках в голові. Як навчитися реагувати на запити? А ось як: візьміть під контроль сповіщення, які приходять на ваші електронні пристрої. Отримувати сповіщення в режимі реального часу – це гарантія постійних відволікань і, відповідно, втрати уваги і концентрації.
Дехто не вимикає інтернет коли працює, бо мовби перебуває в певному очікуванні, очікуванні «важливих повідомлень». Але давайте поміркуємо: якщо комусь дуже терміново потрібно з вами зв’язатися. То ця людина не буде писати в месенджері, а одразу зателефонує вам. І якщо ви не відреагуєте на дзвінок, вона зателефонує ще раз, чи не так? Тому відкиньте в бік ці уявні хвилювання, коли проживаєш день, в тому числі і робочі години, мовби в очікуванні чогось важливого. Повірте, якщо це «важливе» мусить статися, воно станеться і ви обов’язково про це дізнаєтесь.
І ще – стосовно мінімалізму, в речах і думках. Мінімалізм – перш за все мається на увазі те, що ви вберігаєте свій розум і тіло від надмірностей; але не «просто так» відмовляєтеся, а з певною метою. Ви відмовляєтеся і обмежуєте себе в чомусь на користь речей, які дійсно мають значення. Це й приносить очікуване задоволення, бажане щастя і відчуття незалежності.
Навчитися працювати з однією відкритою вкладкою в браузері – це справді складне завдання. Це як накачати кубики на животі – доведеться неухильно дотримуватися суворих приписів у раціоні, багато робити кардіо і опанувати чимало вправ для м’язів живота і взагалі торсу. Так і з однією відкритою вкладкою – доведеться постійно «вмикати» силу волі, щоб не відкрити ще декілька вкладок.
Давайте розглянемо покрокову інструкцію, як навчитися бодай один-два дні в тиждень працювати в такому режимі:
Так, це буде важко, бо кортітиме відкрити ще одну вкладку, зазирнути на той чи інший сайт. Але заради чистоти експерименту спробуйте дійти до кінця. Просто щоб дізнатися, чи дійсно цей спосіб роботи настільки ефективний.
Якщо працюєте з поштою, попрацюйте лише з поштою
Якщо ж ви виявили, що працювати з однією вкладкою – це непосильна задача для вас, що ж, скористайтеся наступною порадою. Встановіть розширення для браузера – на зразок xTab, – який задає обмеження на кількість відкритих вкладок. Встановивши певне обмеження, приміром, п’ять вкладок – при досягненні цього ліміту (тобто ви відкрили шосту вкладку) закриється перша вкладка.
Але п’ять вкладок – це надто багато. Якщо хочете трохи полегшити собі завдання, встановіть ліміт на дві чи три відкриті вкладки. Можливо, для вашої роботи потрібно кілька вкладок, і ніяк інакше. Що ж, в такому випадку дві-три вкладки будуть в самий раз.
І нехай ці кроки видаються вам незначними, але повірте – за умови регулярного дотримання ви й незчуєтеся, як станете продуктивнішими і більш організованими; навчитеся давати лад своїм браузерним вкладкам, почнете доводити одну справу і вже потім розпочинати іншу.
Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».