Кому з нас не доводилося запалювати на пивному фестивалі або збирати кришки від газованої води в надії отримати футболку, модний плейєр або навіть поїздку на карнавал в Ріо-де-Жанейро? Всі ці численні промоушн-акції, дегустації і конкурси направлені на просування товару або формування сприятливого враження про яку-небудь компанію. Вони не пов'язані безпосередньо з рекламою. Але розраховані на інформування про новинки товарного ринку. Організовують такі акції BTL-агентства.
Термін BTL виник приблизно півстоліттям назад. Один з босів якоїсь крупної компанії складав кошторис майбутніх витрат на маркетинг: рекламу в пресі, телебаченні, радіо, PR, розробку нової упаковки. Підвів межу і раптом пригадав про невраховані витрати на роздачу безкоштовних зразків товару і організацію масового міського гуляння на честь своєї торгової марки. BTL below the line, переводиться як під межею.
Сьогодні рідко фірми обходяться без допомоги BTL-агентств. Щоб придумати що-небудь незвичайне, допомогти замовникові обійти конкурентів, доводиться поламати голову. Але будь-яка, нехай навіть найгеніальніша, ідея залишиться химерою, якщо на допомогу креативщикам не прийдуть менеджери. Саме вони доносять до нас політ творчої фантазії своїх колег.
BTL-менеджер виступає в ролі координатора. Вибирає, в яких рекламних агентствах помістити замовлення компанії, стежить за його виконанням. Він повинен чітко розуміти кон'юнктуру ринку, знати всі обмеження реклами складних продуктів (особливо тютюну і алкоголю), дотримувати корпоративну політику даної компанії.
Для промоушн-акцій за допомогою HR-відділу він підбирає, навчає промоутерів, контролює їх на місцях.
Специфіка роботи BTL менеджером:
Плюси професії:
- Професійні менеджери в BTL велика рідкість, а значить, відкриті шляхи для кар'єри,
- Повна відсутність рутини,
- Можливість самостійно приймати рішення,
- Творча професія, яка вимагає постійного припливу свіжих ідей і оригінальних рішень.
Мінуси професії:
- За зрив в реалізації проекту винен менеджер,
- Ненормований робочий день, часто без вихідних і свят. Відпочинок настає лише після здачі проекту,
- Дуже нервова робота.
Робота для BTL менеджера:
У приватних компаніях і BTL-агентствах.
Особисті якості:
Як правило, під керівництвом BTL-менеджера деколи знаходиться декілька сотень чоловік. Зі всіма потрібно порозумітися, розставити на місця, пояснити завдання, проконтролювати, щоб все йшло за планом.
BTL-менеджер, перш за все, адміністратор. А для цього потрібні організаторські здібності, розвинена логіка, уміння планувати виробничий день, відстоювати свою точку зору, зав'язувати і підтримувати контакти.
Зарплата і перспективи професії BTL менеджера:
Багато новачків приходять в BTL-агентства як стажисти, працюють спочатку безкоштовно. Проявіть себе в невеликому проекті - потрапите в штат асистентом менеджера. Надалі станете менеджером із спеціалізацією, наприклад, на проведенні промоушн-акцій, організації вечірок і свят, по роботі з точками продажів (магазинами) як в одному місті, так і по всій Україні. У крупних агентствах з часом реально дорости до позиції провідного менеджера, який працює над декількома проектами одночасно, координує роботу інших менеджерів. Можна навіть відкрити власну компанію.
Профільна освіта:
Готових фахівців з BTL не випускає жоден український вуз. Почніть з освіти в області маркетингу. Щоб бути хорошим BTL-менеджером, потрібно розуміти, чому люди купують той або інший товар.
BTL-менеджер повинен уміти звітувати перед клієнтом по кошторису, вести юридичний документообіг, ділове листування. І, звичайно, знаходити з клієнтами спільну мову. Буває, невподобаного менеджера на прохання замовника знімають з середини проекту. І, навпаки, до професіонала клієнти повертаються.
Робота BTL менеджером в Україні: