Існує такий вислів: “Не всі HR-и можуть бути консультантами”. Сьогодні шукаємо цим словам підтвердження чи спростування. Мало хто з HR-ів, хто розглядає варіант кар’єрної альтернативи - консалтинг в цій галузі, підкований теоретично та розуміється на специфіці маркетингу консалтингових послуг і взагалі про те, як консалтинг працює як бізнес. Прості питання щодо способів залучення клієнтів, суті свого продукту чи послуг вводять HR-ів у ступор, а це значить спеціальність HR-консультанта має свою специфіку.
HR-консультант – це особлива спеціальність, що вимагає не так знання конкретних кейсів роботи, як вміння осмислювати досвід спеціалістів чи компаній, узагальнювати кейси, знаходити тренди, формувати унікальне рішення для нетипових ситуацій. Коли йдеться про впровадження нових процесів чи складних систем, таких як корпоративна культура, розвиток лідерів, розробка стратегії, управління ефективністю тощо, цілком нормально звертатися про допомогу до експертів - HR-консультантів.
В це складно повірити, але на одного HR-а доводиться ціла обслуговуюча команда консультантів в цій галузі.
Кадрові консалтери вирішують різні завдання, ось основні з них:
У деяких ситуаціях консалтинг стосується аналізу роботи з персоналом замовника, оцінці та виявленню слабких місць.
Ключові навички для роботи в HR-консалтингу стосуються більше софт скілів. Таким чином на перший план виходять наступні.
Вміння мислити нестандартно
Щоб залишатися затребуваним будьте готові працювати більше, ризикувати, експериментувати з новими ідеями, проявляти креативність, дивитись на ситуацію з різних боків і прорахувати всі можливі варіанти розвитку подій, мислити нестандартно більше, ніж будь-хто інший у вашій команді.
Володіння тайм менеджментом
Володіння тайм менеджментом - основний критерій успіху HR-консультанта, адже його робота стосується взаємодії з великою кількістю справ та людей. Встигати потрібно все й вкладатися в дедлайни. Наступні навички управління часом відіграють важливу роль у повсякденній роботі рекрутера: ведення списку справ на день чи планування, розстановка пріоритетів, уміння управляти стресом, вміння налаштовувати себе на складні чи прості завдання.
Вміння брати на себе відповідальність
Брати на себе відповідальність та приймати остаточні рішення, експериментувати в них - важливий скіл HR-консультанта. Хоч і здається, що спеціаліст лише консультує, а рішення приймає все ж таки людина чи компанія загалом, необхідно розуміти безповоротність наслідків рішень. Тут важливе уміння відчувати людей, розуміти їх. Завдяки soft skills ти стаєш якісним інтегратором, а для HR важлива здатність об’єднувати й творити.
Вміння працювати в команді
Дуже часто трапляється так, що над завданням компанії працює декілька спеціалістів чи навіть команда, тому HR-консультату потрібно вміти співпрацювати в команді, знаходити спільні точки співпраці та чітко розуміти власні обов’язки, а також вкладатися у дедлайн.
Щодо хард скілз, то слід виділити безумовно навички роботи з програмою Excel, а також добре розбиратися у швидкому пошуку, структуруванні інформації. Високий рівень володіння англійською буде вам в нагоді, тому що більшість матеріалів, якими спеціалісти користуються, написані англійською. Більш досвідчені HR-консультанти мають розбиратися в тонкощах HR-процесів, знати, як виглядає цикл управління персоналом та, власне, вміти будувати ці процеси.
Переваги та недоліки професії
Говорячи про переваги, можна з упевненістю сказати, що в роботі відсутня рутина. Цікаві проєкти та завдання вам забезпечені, кожен з яких - новий виклик, що спонукає до професійного розвитку.
Щоденне спілкування з новими людьми дозволяє розширювати не лише коло професійних контактів, але й власний кругозір. Ви постійно будете дізнаватись нове про компанії, менталітет різних міст і країн, технології, різноманітні продукти й підходи до роботи. Крім того, спілкування з різними людьми допомагає дивитись на світ простіше: з часом приходить розуміння, що всі ми різні, але всі ми — люди.
Рекрутинг ніколи не дозволяє зупинятись. Викликів у рекрутингу щоденних і різних — достатньо, і класно, вони ніколи не закінчуються, незалежно від досвіду за плечима.
Ця професія дуже різнопланова: спеціаліст вирішує різноманітні завдання, типові для інших спеціалістів. Наприклад, бізнес-аналітика (коли розбирається у запиті), маркетолога (коли пише описи позицій або перші листи кандидатам), аналітика даних (коли аналізує рекрутинг-метрики) чи фасилітатора (коли обговорює результати співбесід разом із командою).
Побудова співпраці з кожним менеджером з персоналу — це окрема структурована система, як і діалог із кожним кандидатом. І прекрасно те, що співпраця з абсолютно різними внутрішніми замовниками розвиває комунікаційні навички краще за будь-яке навчання. Робота в команді потребує володіння навичками комунікації, пошуку індивідуального підходу до кожного. Необхідно бути уважним та спостерігати за потребами людини, застосовувати позитивний підхід, встановлювати та підтримувати зв’язки між усіма колегами в команді. Розвинена комунікабельність необхідна, щоб вести ефективні переговори, говорити перед аудиторією, знаходити спільну мову зі співрозмовником, вигідно продавати послуги.
Слід сказати декілька слів й про недоліки. Основним недоліком в роботі HR-консультанта є те, що зазвичай кінцевого результату роботи не видно. Клієнт приходить з проблемою та задачами, спеціаліст аналізує, систематизує, пропонує шляхи її вирішення, допомагає впровадити зміни на початкових етапах. Але, як правило, вся операційна робота згодом переходить на сторону HR-команди клієнта, і тому складно побачити подальший розвиток подій. Тільки якщо компанія на довгострокових засадах співпрацює з компанією, то має змогу побачити результати своєї роботи. HR-консультування схоже на роботу нон-стоп. Якщо це компанії з за кордону - необхідно підлаштовуватись під це. Кількість роботи часто вимагає кранчів, особливо якщо ти молодий спеціаліст і тільки напрацьовуєш свої вміння, в тому числі й тайм менеджменту.
Дізнавайтесь також в нашій статті, які функції HR виконує під час війни.
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?