Робота на фрилансі приваблює багатьох людей. Працівники компаній часто мріють про фриланс, але тільки частина з них зважується покинути стабільність, яку пропонує компанія, і вирушити у вільне плавання. Так, повна свобода дій приваблює, але водночас і лякає. Розбираємося у цій статті, які поради та лайфхаки можна запропонувати людям, які хочуть перейти на фриланс.
Чому нас так захоплює можливість працювати на себе коли хочеш і де хочеш? Виділимо найтиповіші причини переходу на фриланс:
Як бачимо, фриланс має чимало привабливих сторін. Не дивно, чому популярність фрилансу у світі з кожним роком лише зростає. Приміром, у США в 2022-му році так чи інакше фрилансили близько 60 млн. американців. А це 39% від усієї робочої сили, немала цифра. Звичайно, до числа фрилансерів входять також люди, які паралельно з основною роботою ведуть проєкти на фрилансі. Але однаково ця цифра вражає.
Так, робота на фрилансі має беззаперечні переваги. Але поряд з тим є і недоліки, як же без них. То які переваги і недоліки пропонує нам фриланс?
Плюси:
А тепер про мінуси фрилансу, які має усвідомити кожен, хто бажає стати самостійним гравцем на ринку праці:
Бажання стати фрилансером не зникло? Тоді давайте перейдемо до порад і лайфхаків, щоб мати успіх на фрилансі.
Порада, без якої ніяк. Застеляння ліжка має стати для вас таким же важливим ритуалом, як ранковий душ чи кава. І якщо у вас проблеми з ранковим застелянням ліжка, робота на фрилансі – це той самий період у вашому житті, щоб раз і назавжди «пофіксити» цю проблему. На цьому, зокрема, наголошує адмірал ВМС США у своєму бестселері «Застеляйте ліжко. Дрібниці, які можуть змінити ваше життя, а можливо, і світ». Насправді ця проста формальність, яку ми виконуємо щоранку, містить у собі глибокий підтекст: привчає до дисципліни і порядку. І налаштовує на робочий день. Ніч минула, відпочинок завершився, приступаємо до робочих завдань. Ось про що говорить нам застеляння ліжка щоранку.
А тепер – до більш конкретних порад і лайфхаків. Від того, наскільки детально ви проговорюватимете завдання із замовниками, залежить успіх вашої співпраці. Ключ до успіху криється в комунікації. Здогади й недомовки практично гарантовано призведуть до конфліктів і додаткової роботи, якої можна було уникнути відпочатку.
Звичайно, голосова комунікація із замовниками вітається. Але обов’язково підсумуйте все сказане і погоджене в текстовій формі. Надішліть замовнику е-мейл, в якому зафіксовані деталі вашої співпраці. Пам’ятайте, що ваше листування із замовником – це підтвердження ваших домовленостей. Ніколи не домовляйтеся лише на словах, щоб потім не пошкодувати про співпрацю з недобросовісним замовником.
Встановлення чітких дедлайнів потрібне як фрилансеру, так і замовнику. Навіть якщо замовник не ставить часових рамок, це не означає, що з часом він не передумає. Приступаючи до проєкту, вам важливо розуміти, скільки часу ви на нього витратите. А перші виконані проєкти з чіткими дедлайнами дадуть змогу створити цінову сітку на ваші послуги. Крім того, чіткі дедлайни дисциплінують вас, допомагають правильно розподілити час і зберігати баланс між роботою та особистим життям.
Болюче місце багатьох фрилансерів. Чому? Тому що такі особисті риси характеру, як скромність і сором’язливість, ведуть до знецінення власної праці. А ще можуть виникнути непорозуміння з оплатою послуг фрилансера, бо заздалегідь не проговорили всі нюанси, що стосуються оплати. Адже існує безліч варіантів розплатитися за вашу працю: авансом чи всю суму наперед, половину грошей – до початку роботи, а половину – після здачі проєкту. Не забуваємо про інші нюанси, що стосуються оплати: приміром, якщо замовник вносить багато правок після перегляду, чи повинен він доплачувати? Якщо так, скільки брати за правки? Уточнюйте ці та інші моменти, щоб знали, на що вам розраховувати пізніше, коли замовник отримає роботу на розгляд.
І про цінову сітку. Контроль робочого часу допоможе вам зрозуміти, скільки часу знадобиться на виконання тих чи інших завдань. Це допоможе встановити ціни на ваші послуги, щоб не знецінювати, даруйте за тавтологію, вашу працю. Вмійте аргументувати замовнику, чому ваші послуги коштують саме стільки, а не дешевше. Якщо хочете працювати успішно на фрилансі, перестаньте ставитися до своєї роботи, як до «халтурки» чи тимчасового заробітку. Доки не цінуєте себе, успіху вам не бачити. Замовники, як і керівник компанії, не поспішають піднімати оплату, поки працівники/виконавці самі не попросять. Так, бувають винятки з правил, і все ж. Тож цінуйте свою працю, створюйте впізнаваний бренд, якщо хочете працювати з серйозними замовниками і отримувати достойну винагороду за свою діяльність.
Правки – ще один головний біль як фрилансерів, так і замовників. Досить часто фрилансери-початківці вважають, що з першого разу зроблять все, як треба. А якщо ні, то мінімум правок. Але що робити в ситуації, коли всі внесені правки не подобаються замовнику, або він сам чітко не уявляє, що хоче побачити в кінцевому результаті? Щоб уникнути таких неприємних ситуацій, обговоріть із замовником заздалегідь, хто вноситиме правки та скільки цей процес може тривати. Зазначте часові рамки внесення правок і їхню допустиму кількість, якщо замовник надто прискіпливий. На ціноутворення також впливає, хто саме вносить правки: виконавець чи замовник (або його представник). Якщо фінальні правки вносите не ви, а замовник, отримайте його згоду на перегляд фінального результату. Це важливо, якщо робота буде підписана вашим ім’ям.
Побутує думка, що фриланс – це для інтровертів. Це не так, адже виконавцю доводиться чимало спілкуватися із замовником, особливо на стадіях узгодження деталей проєкту і внесення правок. Звідси напрошується цілком закономірний висновок, що адекватна комунікація є важливою передумовою успішної співпраці. І вже потім – якісно виконана робота, дотримання дедлайнів та достойна оплата. З приємними людьми завжди комфортно працювати, чи не так?
І чудово, якщо таких людей двоє: виконавець і замовник. Щоб не завалювати комунікацію із замовником, дотримуйтеся наступних рекомендацій:
Деякі виконавці можуть «зникнути» напередодні дедлайну, бо робота ще не готова, а як сказати про це замовнику, людина не знає. Найкраще сказати, як є – не встигли, бо не розрахували зусилля і час, були проблеми на особистому чи навіть прокрастинували. Так, краще зізнатися в прокрастинації, ніж ігнорувати дзвінки та повідомлення від замовника. Уявіть, який це стрес, коли терміново потрібен результат вашої праці, а його немає.
До речі, успішній роботі на фрилансі може завадити ергофобія, або страх працювати. Як подолати ергофобію, розповідаємо в цій статті.
Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.
В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.
Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.
Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».
Впавши, піднімаємося, обтрушуємо одяг, хочемо зробити крок, але біль у забитих колінах не дає ступити. Адже йти треба, хоча б до медпункту. Одні встають і, перемагаючи біль, йдуть далі, а в інших сил вистачає лише до кабінету лікаря або самому перев'язати собі рани, а деякі не можуть навіть піднятися від сильних забитих місць, розчарування та зневіри. Що робити і як допомогти собі?