Як радити правильно? Багато людей навіть не задумуються, наскільки недоречними є їхні поради для інших. Бо, виходить, вони краще знають, що робити в тій чи іншій ситуації, як вчинити правильно. Але чи так є насправді?
Наша відповідь – ні. Краще взагалі не давати непрошених порад. Але якщо дуже кортить, варто дотримуватися деяких рекомендацій, щоб не образити співрозмовника і зберегти з ним добрі стосунки.
Згадайте, як ви обговорювали з колегою рішення проблеми, а хтось збоку втрутився в дискусію і запропонував власне бачення. Сподобалось вам це чи ні? Напевно, ні. Швидше за все, ви його пропозицію відхилили і про себе подумали: «Ти взагалі не те говориш, ти не розумієшся в тому, про що ми говоримо». Або навіть так: «Ми з тобою навіть не знайомі».
Так, це правда – більшість людей з великим завзяттям втручаються в розмову зі своїми пропозиціями. Тенденція показує, що любов роздавати поради виростає з твердження: успіх означає, що ти маєш відповіді на всі питання, і якщо ти лідер, то повинен доказувати свою цінність, роздаючи поради направо і наліво, просять про це люди чи ні.
Але насправді ми так полюбляємо роздавати непрохані поради, бо це підсилює наше почуття власної ваги.
У більшості випадків ми радимо щось іншим людям з добрими намірами. Але скільки тут підводних каменів! Експерти в сфері відносин радять, що потрібно перестати це робити. По-перше, ми можемо дати некоректну пораду. По-друге, наші стосунки з людиною, якій ми даємо пораду, можуть знаходитися на тому рівні, коли вона навіть не прислухається до поради. А хіба варто давати такі поради, до яких не прислухаються? Відповідь очевидна.
Некоректні поради: що з ними не так? Річ у тому, що в ході еволюції в нас склався такий тип ментальної поведінки, як когнітивне упередження. Це заставляє нас вважати, що наша порада значно краща, ніж вона є насправді (і що ми теж є набагато розумнішими, ніж насправді). Люди здатні до багатьох когнітивних упереджень, що змушує їх оцінювати свої здібності надто оптимістично.
Також тут спрацьовує ефект Даунінга-Крюгера, коли люди, які володіють низьким рівнем кваліфікації, роблять хибні висновки, приймають невдалі рішення і при цьому нездатні усвідомлювати свої помилки в силу своєї некомпетентності. Такі люди схильні роздавати поради всім підряд. Стережіться подібних людей! Вони люблять радити навіть в тих областях чи сферах діяльності, в яких близько не розбираються.
Ми самі. Так, це звучить дивно, але найбільше користі від порад отримують ті люди, які їх дають. А коли нашу пораду просять, ми почуваємося ще краще. Відповідь на поверхні – це тішить наше самолюбство. Це вдовольняє наше бажання бути статусним і авторитетним. До того ж, коли ми даємо пораду, ми нічим не ризикуємо.
Звичка давати поради підігріває в нас відчуття власної влади. Ті, хто зізнається в більш сильному прагненні до влади, зазвичай дають більше порад. І те, наскільки часто вони дають поради, корелює з тим, наскільки впливовими вони потім почуваються.
Технології сильно змінили наше життя, тому жодна людина, навіть наймудріша і найдосвідченіша, не зможе відповісти на всі питання кваліфіковано. Допомагати порадами – це палка, яка має два кінці. Радити іншим людям – приємне заняття, що там казати; але краще спробувати надихнути їх на рішення проблем, якщо вони не здатні впоратися з цим самостійно. І чудовий вихід у такій ситуації – коучинг.
Людей можна навчити створювати власні шляхи досягнення цілі, ставлячи їм питання, а не пропонуючи готові відповіді. Так можна мотивувати інших значно більше, ніж просто говорити, що їм потрібно робити. І хоча такий спосіб є більш затратним по зусиллям і витраченому часу – але це тільки спочатку, поки люди не «підтягнуться» до вирішення тих чи інших проблем.
Коучинг підвищує мотивацію колективів і їхніх керівників, що призводить до збільшення продуктивності і ефективнішій комунікації між членами колективу. Коучинг може бути швидким і практичним, адже коучинг – це більше про зміну психологічних установок у керівника і його підлеглих, ніж про якісь додаткові обов’язки. Насправді грамотний коучинг звільняє час, тому що колектив стає більш самостійним і самодостатнім.
Але керівники іноді противляться таким змінам, як вважають деякі експерти. В нашому суспільстві склався певний стереотип того, як повинне виглядати керівництво. Оскільки коучинг пропонує делегувати певні повноваження членам колективу, деякі начальники думають: а не позбудусь я таким шляхом частини своєї влади?
Звичайно, не кожну нараду потрібно перетворювати в коучинг. Це може бути недоречним – наприклад, в напруженій ситуації. Навчитися тому, як і коли краще проводити коучинг персоналу, допоможе спеціальний тренінг.
І наостанок давайте підсумуємо думки, викладені в цій статті. Якщо ви все-таки вирішили дати пораду, сформулюйте її так, щоб у вашого співрозмовника була можливість проігнорувати її, не втративши обличчя. Наприклад, можна сказати щось на кшталт: «В мене це спрацювало, але в когось іншого може не спрацювати. Якщо вам щось знадобиться з цих думок – чудово. Якщо ж ні, то нехай – всі ситуації відрізняються між собою набором обставин».
А ще краще – не давати жодних порад. І це – найкраща порада самому собі.
Опанування технік саморегуляції, пошук власних ресурсів для відновлення енергії стають справжнім викликом сьогодення. Розвиток таких навичок є критично важливою навичкою для підтримки ментального здоров’я. Ми підібрали для вас дієві поради, як підтримати працівників під час кризи.
Робота HR-спеціаліста містить чимало викликів. Трапляється так, що кандидат технічно підкований на всі сто, але із soft skills спостерігаються проблеми. Що треба знати досвідченому HR-фахівцю, щоб коректно відмовити кандидату?
Кандидати не люблять виконувати тестові завдання, факт. Цьому є цілком логічне пояснення: банально витрачений час. Якщо не візьмуть на роботу, цей час буде змарновано. Тож давайте розберемося, тестові завдання це все-таки перевірка здібностей чи безкоштовна праця на недобросовісного роботодавця?
Дорогі партнери, колеги, друзі!
Щиро вітаємо вас із Різдвом Христовим та Новим роком!
Шановні клієнти!
Напередодні нового року пропонуємо знижки на період з 23 грудня по 31 січня.