UARU
Ваш акаунт не активовано. Перевірте пошту. 
  1. Робота в Україні
  2. Публікації про роботу
  3. Навчання, розвиток, підвищення кваліфікації
  4. Тенденції ринку освіти
  5. Домашнє завдання педагогам на літо — як взаємодіяти з іншими так, щоб вас почули

Домашнє завдання педагогам на літо — як взаємодіяти з іншими так, щоб вас почули

14.06.2025 188
Домашнє завдання педагогам на літо — як взаємодіяти з іншими так, щоб вас почули

Домашнє завдання педагогам на літо — як взаємодіяти з іншими так, щоб вас почули

14.06.2025     188

Навчання в школі завершилося, вчителі можуть на кілька місяців перевести подих після галасливих шкільних коридорів. Але чи варто давати мозку такий довготривалий відпочинок? Вирішувати вам. Але якщо ви залюбки підтягнули б софт скіли, бо маєте час і бажання, читайте далі.

Ми неодноразово зазначали про важливість розвитку м’яких навичок, а в цьому матеріалі пропонуємо вам розглянути шляхи розвитку комунікації. Хто-хто, а вчителі змушені комунікувати з різною аудиторією, яка має різні потреби і канали комунікації. З учнями потрібно взаємодіяти по-своєму, а з батьками, колегами, відділом освіти і місцевою громадою — зовсім інакше, чи не так?

Пропонуємо вашій увазі домашнє завдання вчителям на літо. Завдання під назвою «Як навчитися взаємодіяти з іншими так, щоб вас почули».

Важливі складові ефективної комунікації

Зазирнемо на хвильку у підручник «Ефективні комунікації для освітніх управлінців». Термін комунікація має таке визначення: «Комунікація — процес обміну думками, ідеями, фактами, важливими для досягнення вашої мети групами людей або особами. Ціль — досягти взаєморозуміння і отримати довіру».

Виділимо важливі складові ефективної комунікації:

  • Комунікацію треба планувати, як і будь-яку іншу діяльність. Педагоги теж люди, тому часто недооцінюють підготовчі роботи перед взаємодією з аудиторією. Складайте комунікаційний план, перш ніж узгоджувати свої питання з батьками, колективом школи чи відділом освіти. Щоб скласти такий план, вам допоможе шестискладова формула «Хто-Що-Кому-Де-Коли-Як». Дайте відповідь на ці питання, щоб з’ясувати ключову мету майбутньої комунікації і шляхи вирішення проблеми.
  • Аналіз аудиторії. Всі ми люди, тож учителі цей етап теж схильні пропускати. А даремно, бо глибокий аналіз аудиторії допоможе збагнути, як з нею взаємодіяти. Навіть на рівні мови, коли в розмові з підлітками треба володіти молодіжним сленгом, а з дирекцією школи чи міністерськими чиновниками спілкуватися з допомогою нормативної документації, зрозумілої «мови висловлювання» управлінцям усіх рівнів.
  • Кожній аудиторії — свій меседж. Розробивши ключові меседжі для кожної з аудиторій, повторюйте і проговорюйте їх через свої канали комунікації. Це і виступи на педрадах, і повідомлення на шкільному сайті, дописи на ваших сторінках у соцмережах і навіть вітальні листівки у вайбері. Всі ці речі сукупно становлять ваші канали комунікації. Навчіться професійно застосовувати їх у педагогічній діяльності, і ваша цінність як педпрацівника значно зросте.
  • Синхронізація каналів комунікації з аудиторією. Теж важливий момент, адже з підлітками найкраще взаємодіяти через соцмережі, особливо ТікТок, а з колегами зі школи чи міському чиновнику з міносвіти зрозумілішим буде електронне листування чи переписка в месенджері. Приміром, у комунікації з дітьми варто пам’ятати, що для них прекрасно працює візуалізація інформації в картинках і використання неформальної мови, близької і зрозумілої саме їм.
  • Систематичний зв’язок з аудиторією. Навряд чи у вас вистачить драйву й креативу щодня робити цікаві дописи в соцмережах і паралельно займатися шкільними справами. Але надовго пропадати з поля зору все ж не треба. Приміром, виробіть правило писати щотижня 2-3 експертні дописи у фейсбуці на тему вашої роботи, взаємодії з учнями, цікавими прикладами зі шкільного життя тощо. Насправді цих тем стільки багато, що втомимося перелічувати.

Сім проти одного: принцип справжнього майстра

Якою роботою ви не займалися б, завжди діє незмінний золотий принцип: сім разів поміряй, один раз відріж. В контексті теми статті це означає, що чим детальніше ви спланували комунікацію, тим ефективнішим буде її результат.

Комунікація

Як планувати, щоб отримати заповітний результат? Спершу визначте ціль комунікації, окресліть головне повідомлення, про яке ви будете комунікувати. Зрозумійте, який хочете отримати результат. Це наче робота письменника: книга має шанс вийти з-під руки письменника доброю і читабельною, якщо автор знає початковий пункт історії і кінцевий. Висловлюючись метафорично, якщо ви як водій знаєте, звідки виїхали і куди прямуєте, ви без проблем прокладете оптимальний маршрут від точки А до точки Б, чи не так?

Якщо вам складно видобувати з абстрактних понять у голові щось конкретне, візуалізуйте цю практику. Робиться це просто — візьміть аркуш паперу А4, в центрі намалюйте прямокутник, в ньому напишіть головне питання. Довкола основного питання у менших прямокутничках випишіть усі перелічені в попередніх абзацах речі.

Така чітка візуалізація задуму, мети і кінцевого результату допоможе краще збагнути, як донести свої думки аудиторії. Тільки так можна розраховувати на ефективну комунікацію.

Строки і дедлайни

Вчіться точно прораховувати строки задуманих проєктів, заходів і позаурочних робіт. Це заощадить у майбутньому чимало часу. Як і вміння всліпу друкувати на клавіатурі, щоб заповнювати звіти і таблиці, писати методичні посібники, конспекти та всю іншу документацію в рази швидше, ніж ваші колеги від директора до вчителя на заміну. Про розвиток десятипальцевого методу набору на клавіатурі йшлося тут.

Ставтеся до викликів як до цінного досвіду

Отримавши нове завдання від керівництва школи і педколективу, якийсь вчитель роздратовано насупиться, бо займатися чимось новим немає ані бажання, ані натхнення. Та ви чиніть інакше. Ставтеся до таких викликів як до отримання нового цінного досвіду. І зростайте, зростайте в своїй експертній оцінці. Вивчайте англійську, щоб переймати найкращий досвід найцікавіших сучасних вчителів з усіх куточків світу.

І справді, скільки цікавих проєктів та ініціатив можна провести в рідній школі, якщо знати англійську і відстежувати найсучасніші шкільні тренди. Педагогіка теж розвивається, вона не завмерла на рівні Монтессорі, Руссо чи Сухомлинського, бо чимало вчителів, схоже, тільки так і вважають.

А ви чиніть інакше. Ламайте шаблони. Долайте виклики і хибні переконання. Руйнуйте стереотипи, щоб бути цікавим собі і дітям, яких ви навчаєте. Навіть математикою можна зацікавити учнів, якщо правильно подати навчальний матеріал.

Читайте також


↑ Вгору