UARU
Ваш акаунт не активовано. Перевірте пошту. 
  1. Робота в Україні
  2. Публікації про роботу
  3. Все про роботу
  4. Особисті якості на роботі
  5. Як не сумніватися у своїй професійності

Як не сумніватися у своїй професійності

28.09.2022 507Автор: Лоліта Платошкіна
Як не сумніватися у своїй професійності

Як не сумніватися у своїй професійності

28.09.2022     507Автор: 

Ви давно працюєте за фахом, але й досі час від часу сумніваєтесь у своїй професійності? В психології цьому терміну дали найменування “синдром самозванця”, і хоча він не визначений офіційно психічним розладом, майже не кожний спеціаліст випробував на собі його дію.

Час від часу ставити собі питання: “Чи хороший я спеціаліст? Чи задовольняє мене результат моєї роботи?” - потрібно і корисно. Подібні навідні питання дозволяють не зупинятися на досягнутому, продовжувати власний розвиток та ріст. Можливо, ви помічали, які симптоми синдрому самозванця супроводжують вашу невпевненість:

  • невпевненість у собі, власних здібностях, власних діях,
  • нівелювання власних успіхів зовнішнім чинникам,
  • почуття провини за невиправдані сподівання та очікування,
  • нездатність реально оцінювати власну цінність для компанії та результативність,
  • розчарування від того, що не впорались із виконанням завдань,
  • нехтування власною продуктивністю тощо.

Психологи стверджують, що синдром самозванця не виникає нізвідки, його формування відбувається ще в дитинстві та закладає зерени психічного розладу на подальше життя, а після під впливом зовнішніх стресових факторів проявляються та створюють дискомфорт. Вони також виділяють декілька схем виховання, що можуть закласти підґрунтя до виникнення синдрому самозванця в дорослому віці. Ось вони:

  • батьки дитини постійно порівнюють її з іншими дітлахами,
  • батьки визначають та відзначають лише чужі успіхи,
  • батьки не прислуховуються до думки дитини, дають зрозуміти, що вона не має права на самовираження,
  • батьки надмірно хвалять дитину, навіть в таких випадках, коли це недоречно,
  • батьки кидаються в крайнощі: спочатку хвалять, потім різко критикують, що викликає в психіці дитини нестабільне не однобічне сприйняття.

Також деякі риси можна зчитати й з поведінки дитини: з її міміки, жестів, скутості тіла тощо.

Коли ми втрачаємо віру у свою професійність

Втратити віру у свою професійність досить просто і легко, на відміну від її відновлення. Найбільше ми сумніваємось у собі в періоди слабкості та вразливості. Що це за періоди та ситуації?

Коли підпадаємо під критику керівництва

Ніщо так не впливає на спеціаліста ніж критика з боку керівництва. Яким би ви не були стресостійким та виваженим, критика й догани від керівника неприємно чути будь-якому. Щобільше, вони здатні зіпсувати день, збити з пантелику, ввести в ступор і депресію, довести до нервового зриву. Сюди домішуються й інші неприємні емоції, що супроводжують подібну ситуацію: сором за невиправдані очікування, страх бути висміяним, осуду з боку колег тощо. Крім цього критика з боку керівника має під собою негайного виправлення ситуації, яка часто вимагає непростих рішень та дій.

Коли ми емоційно вигоріли та втратили інтерес

Професійне чи емоційне вигорання віднімає енергію, натхнення та інтерес, що своєю чергою запускає механізм сумніву у власних зусиллях, бажаннях та сподіваннях. В цей час ваша працездатність різко знижується, знижуються захисні механізми імунної системи, накриває апатія, нудьга на роботі, вас не радує нічого з того, що радувало раніше, дрібниці дратуються і немає сил та бажання досягати результатів. Тому головною особливістю емоційного вигорання на роботі є відчуття, що ви робите щось недостатньо добре, коли ваша професійна впевненість у собі зменшується. Крім того, утома та вигорання призводить до багатьох помилок в роботі, що також додає неловкості та невпевненості.

Коли проходимо термін адаптації на новому місці

Не слід відкидати з рахунку й період найбільшої невпевненості спеціаліста в собі - термін адаптації на новому місці. Саме в цей період спеціаліст намагається пристосуватися до нових умов, показати та проявити всі свої вміння, знання, здібності; в найкоротший період освоїти найнеобхідніші знання на новому місці роботи чи посаді.

Часто професійна адаптація відбувається на самому початку кар’єри — наприклад, під час навчання в університеті або після його закінчення, коли ми задаємося питанням хто ми і що маємо робити далі. Під час процесу адаптації на новому місці, цілком нормально задавати собі й інші нагальні питання: Чи підходить така робота мені? А як буде краще для мене? Чи подобається мені те, що я роблю? І такі питання цілком логічні і доречні на вашому шляху до роботи вашої мрії. Період адаптації на новому місці в середньому складає до трьох місяців, тому наберіться терпіння і знайдіть відповіді на всі питання, що вас турбують.

Як припинити сумніватися у своїй професійності

Сумніви у своїй професійній діяльності можуть як допомагати нам дізнатися наші бажання, так і псувати ваш внутрішній настрій та спокій. Саме тому важливо припинити сумніватися та взяти під контроль думки, дії та сподівання. Наступні поради доможуть вам знайти способи припинити сумніватися у своїй професії тут і зараз.

Визначити критерії професіоналізму

Якщо ви вважаєте себе недостатньо хорошим спеціалістом, визначте для себе конкретні критерії професіоналізму загалом, щоб оцінити й перевірити власний. Ви можете скласти до 10 пунктів, що будуть визначати професіоналізм спеціаліста вашої посади. Як тільки у вас будуть виникати сумніви, просто оцініть себе за критеріями. Ви можете піти ще далі і спертися на посадову інструкцію та перевірити, чи всі пункти ви виконуєте на високому рівні. Оцініть свій професійний рівень, успіхи та виконання обов’язків, спираючись на її пункти.

Робіть самоаналіз та аналіз власної діяльності

За допомогою посадової інструкції ви можете зробити самоаналіз власних умінь та здібностей, ефективності та результативності. Ви також можете попросити та залучити до аналізу ваших професійних здібностей керівника. Попросіть його дати оцінку вашим професійним успіхам.

Радьтесь із наставниками

Якщо ви хочете припинити сумніватися у своїй професійності, то вам необхідна допомога та підказки наставників. Молодих спеціалістів намагаються закріпити за кожним наставником, досвідченим спеціалістом, що має власний досвід та потужний багаж навичок. Не соромтесь звертатись про допомогу, радитись з приводу професійних питань і укріплювати впевненість у власних силах та професійній компетентності.

Просіть про допомогу досвідчених колег

Просіть про допомогу й досвідчених колег, які мають великий досвід роботи. Саме так формується комунікація в колективі. Повірте, однодумці та друзі в команді вам точно знадобляться. Тому не соромтесь просити допомоги і допомагати колегам так само у відповідь.

допомга команди

Будьте підготовленими до найгіршого

Сподівайтесь на краще, але готуйтесь до будь-яких подій. Сумніви можуть виснажувати морально, досягаючи свого апогея. Але якщо ви будете підготовлені до найгіршого, то і боятися нічого. Коли ви зрозумієте оцю найгіршу точку, страх зменшиться сам собою, бо ви вже будете підготовлені до найгіршого результату. Так із ним простіше працювати й не боятися.
Дозвольте собі помилку
Кожна людина має право на помилку і ви не виключення. Якщо дозволите собі помилятися, то зможете легше сприймати професійні поразки.

Складіть портфоліо проєктів
Складіть портфоліо власних проектів. Це корисно не тільки ви підготовці та пошуці нової роботи, це допомагає мати завжди під рукою найкращі та найуспішніші ваші проєкти, які підбадьорюють у скрутну хвилину і дають впевнений плацдарм для будь-якої подальшої роботи.

Читайте також

  • Осінній сезон без стресу: поради для гармонії та спокою21 листопад, 2024

    Короткий світловий день, холод і осіння мряка впливають на настрій, а втома, апатія і навіть легка депресія — компаньйони гнітючих осінніх днів. Втім, скористайтеся нашими порадами, щоб мінімізувати стрес від перебування в такій непривітній «компанії».

  • Вчитися у всіх, не наслідувати нікого12 листопад, 2024

    Новачок на роботі. До нього завжди придивляються. Від того наскільки новий співробітник уважний, тактовний та обачний залежить, як його прийме колектив, як складатимуться взаємини з керівництвом. Треба докласти чимало зусиль, щоб перше враження було гідним, адже другого шансу може й не бути.

  • Як все пам’ятати, а не забувати?22 жовтень, 2024

    В сучасному ритмі життя, коли треба скрізь встигнути і багато чого зробити, наша пам'ять час від часу дає збій. Не завжди пам'ятаємо, де лежать документи, забуваємо про заплановану зустріч, вийшовши з дому, важко згадуємо, чи вимкнули з розетки праску тощо. А причина такого збою – перевтома, часті хвилювання, і, як не дивно, одноманітність.

  • Читання в юному віці – кар'єра у майбутньому 28 вересень, 2024

    Підвищення по службі чи в іншій діяльності, досягнення популярності, слави тощо – це все кар'єра. А з чого починається це сходження і коли? На це запитання дає відповідь соціолог із Оксфорда Марк Тейлор.

  • Як полегшити вихід на роботу після відпустки? 8 вересень, 2024

    Декілька порад від наших експертів про те, як, повернувшись до роботи, правильно застосувати «відновлений багаж сил».


Часто шукають

↑ Вгору